افزایش صادرات سنگ آهن

افزایش 154 درصدی صادرات سنگ آهن ایران

افزایش 154 درصدی صادرات سنگ آهن ایران

براساس آمار گمرک ایران این کشور در نخستین ماه سال خورشیدی (تا 19 آوریل) 1 میلیون تن سنگ آهن به ارزش 42 میلیون دلار صادر نموده است . این گزارش افزایشی 154 درصدی را نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 206 درصد رشد داشته است .

 

به گزارش استیل پدیا، براساس آمار گمرک ایران این کشور در نخستین ماه سال خورشیدی (تا 19 آوریل) 1 میلیون تن سنگ آهن به ارزش  42 میلیون دلار صادر نموده است . این گزارش افزایشی 154 درصدی را  نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 206 درصد رشد داشته است .   

سنگ آهن هجدهمین کالای صادراتی ایران بوده اما این جایگاه نسبت به سال 2013 که این محصول بعد از نفت دومین محصول صادراتی این کشور بوده کاهش چشمگیری داشته است . از دلایل عمده این کاهش می توان به افت جهانی قیمت های سنگ آهن و کاهش صادرات به چین اشاره کرد .  

اغلب صادرات سنگ آهن ایران در ماه آوریل از موجودی فروش نرفته در بندرعباس بوده که در هفت ماه گذشته یکی از بنادر اصلی این کشور برای صادرات مواد اولیه بوده است . افزایش قیمت های سنگ آهن یکبار دیگر صادرات به چین را با صرفه خواهد کرد .  

یک تاجر سنگ آهن عقیده دارد روند افزایشی صادرات این محصول مدت زمان زیادی دوام ندارد و ممکن است در زمانی نزدیک کاهش یابد . او افزود : هزینه های بالای حمل و نقل از معادن به بنادر تولیدکنندگان ایرانی یعنی همان بخش خصوصی را به ادامه صادرات ترغیب می کند .  

دولت ایران سیاست عدم تشویق برای صادرات مواد اولیه خام مانند سنگ آهن را دنبال می کند و از مارس 2016 صادرکنندگان سنگ آهن را مجبور به پرداخت مالیات 25 درصدی از سود نموده است . فعالان در بخش صنعت معتقدند این موضوع احتمالاً یا به کاهش صادرات سنگ آهن و یا به صادرات محصولات با ارزش تر مانند آهن اسفنجی می انجامد .

ضمناً گروه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در حال مذاکراتی با دولت برای حذف صادرات سنگ آهن از مالیات بر سود هستند .  

منبع : Platts SBB


  استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران