واحدهای بیلت‌سازی در آستانه بحران

نشانه‌گیری دامپینگ چین به بازار بیلت ایران

نشانه‌گیری دامپینگ چین به بازار بیلت ایران

تعرفه واردات فولاد در حالی رو به افزایش است که ورود دامپینگ چین به بازار داخلی ایران بسیاری از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران واحدهای بیلت‌سازی یکی از محصولات فولادی را با زیان‌دهی شدیدی مواجه کرده است. ورود دامپینگ چین و ناتوانی تولیدات داخلی فولاد در برابر واردات سبب شده برخی تولیدکنندگان محصولات فولادی با مشکل روبه‌رو شوند.

 

این روزها تولیدکنندگان بیلت چین تصمیم گرفته‌اند تخفیف‌های بیشتری به خریداران خود بدهند و ترکیه به رغم کاهش‌های ادامه‌دار قیمت این محصول و با توجه به اینکه خود سازنده این محصول فولادی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین خرید‌ها را از این عرضه‌کنندگان چینی دارد.

 

اما با توجه به اینکه این روزها همه راه‌ها به چین ختم می‌شود، وجود چنین تخفیف‌هایی به همراه سیر نزولی قیمت مصنوعات فولادی اغلب تولیدکنندگان داخلی را با ضررهای مالی روبه‌رو کرده تا جایی که واحدهای بیلت‌سازی ایران در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

 

اگرچه غیر از بیلت، تولیدکنندگان مصنوعات فولادی دیگر نیز در سایه رکودی که بر بازار فولاد حکم‌فرما شده توان خود را برای رقابت با دامپینگ چین از دست داده‌اند. این در شرایطی است که در مقطع فعلی بازار ترکیه در انتظار کاهش قیمت بیلت وارداتی است و چین همچنان محصولات خود را با تخفیف‌های گسترده به بازار ارائه می‌کند. تا پنج سال گذشته پیش‌بینی‌ها بر این بود که حجم واردات بیلت در ایران رو به کاهش خواهد رفت و بسیاری از فعالان بخش خصوصی تمایلی برای واردات این محصول در تناژهای بالا را نداشتند اما در حال حاضر تشدید واردات این محصولات فولادی از چین که ایران را مانند بسیاری از کشورهای دیگر در معرض تهدید قرار داده، سبب شده تولیدات داخلی کشور با چالشی بزرگ روبه‌رو شوند.

 

اما این شرایط در ترکیه با توجه به موجودی بالای بیلت در این کشور به گونه‌ای دیگر است. هرچند فولادسازان ترکیه علاقه ای به واردات بیلت ندارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال کاهش قیمت و ارائه تخفیف‌های بیشتر از سوی کشورهای سی آی اس وجود دارد و تقاضای بیشتری از سوی خریداران ترکیه برای این عرضه امکانپذیر شود حتی با کاهش قیمت بیلت عرضه‌کننده‌های سی آی اس نیز تولیدکنندگان ترکیه به اجبار قیمت بیلت داخلی و صادراتی خود را پایین آورده‌اند.

 

با این وجود به نظر می‌رسد در مقطع فعلی چین بسیاری از کشورهای منطقه را با مشکل مواجه کرده به طوری که بسیاری از کارشناسان صنعت فولاد تنها راه نجات بقای صنایع داخلی را افزایش نرخ تعرفه و حمایت‌های جدی دولت از آن می‌دانند. در همین زمینه، رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تاثیرپذیری تولیدات داخلی از دامپینگ چین را مقطعی دانست و گفت: تهدید تولید بیلت در ایران توسط واردات این محصول فولادی از چین نمی‌تواند دائمی باشد.

 

به اعتقاد وی در مقطع فعلی بیشتر کشورها نسبت به وجود دامپینگ چین و تشدید صادرات برخی محصولات فولادی از این کشور موضع جدی گرفته‌اند و برای مقابله با این تهدید نرخ تعرفه واردات را نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش داده‌اند. این در حالی است که ایران با پیگیری‌های متعدد نرخ تعرفه تنها 15 درصد نسبت به سال 93 افزایش یافته است. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است برای حفاظت از تولیدکنندگان بیلت و سایر محصولات فولادی باید دولت با افزایش نرخ تعرفه هر چه زودتر موافقت کند. چرا که در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه‌گذاران یا واحدهای تولیدی فعال در عرصه بیلت، ورق، تیرآهن و میلگرد در معرض تهدید چنین وارداتی هستند.

 

اما از آنجایی که بیشترین ریخته‌گری بیلت فولاد به روش دستی توسط کوره ذوب القایی انجام می‌شود، واحدهای تولیدی که از این روش تولیدات خود را دارند به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. خلیفه سلطان نیز با اشاره به این دغدغه تولیدکنندگان فولاد گفت: تولیدکنندگان برای تولید بیلت ضمن افزایش هزینه تولید باید از آهن قراضه با کیفیت استفاده کنند که تمامی این عوامل سبب بالا رفتن هزینه‌های نهایی تولید شده است.

 

در کنار این مسائل واردات از چین و کاهش قیمت این محصولات باعث شده بسیاری از واحدهای بیلت‌سازی در ایران با بحران و تعطیلی روبه‌رو شوند که این به خودی خود زیان هنگفتی را به فولادسازان وارد کرده است. این در حالی است که گذر از بحران برای این تولیدکنندگان مشروط بر سیاستگذاری‌های دولت و چگونگی برخورد با افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد است زیرا خطوط تولید بیلت در واحدهای تولید یک منظوره هستند و نمی‌توان در آنها محصول فولادی دیگری به تولید رساند.

 

این روزها انجمن تولیدکنندگان فولاد برای افزایش مجدد نرخ تعرفه در تلاش است اما چه زمانی این سیاست در تعرفه‌گذاری اعمال شود هنوز مشخص نیست. حال که بسیاری از واحدهای تولیدی بیلت به دلیل عرض اندام دامپینگ با مشکل مواجه شدند باید دید تصمیم‌سازان دولت برای افزایش نرخ تعرفه واردات محصولات فولادی چه تصمیمی دارند؟

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران