توسعه زنجیره تولید

اکتشاف خود ارزش‌افزوده است

اکتشاف خود ارزش‌افزوده است

ایجاد اشتغال و رشد ارزش‌افزوده، 2 هدف اصلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

به گزارش استیل پدیا، بهره‌برداری از ذخایر معدنی در نقاط مختلف کشور به‌ ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته علاوه بر ایجاد ارزش‌ افزوده برای بخش معدن اشتغالزایی در این مناطق را نیز به همراه دارد. اما باید این نکته را در نظر داشت که موتور محرک ایجاد اشتغال و افزایش ارزش‌ افزوده از حلقه ابتدایی فعالیت‌های معدنی یعنی اکتشاف آغاز می‌شود.

 

معدن را جایگزین نفت کنیم

 

ایران با در اختیار داشتن ذخایر فراوان از مواد معدنی توانسته در فهرست 15 کشور معدنی جهان قرار گیرد. اما متاسفانه تا به امروز آن طور که باید از منابع معدنی موجود استفاده بهینه نشده است. در سال‌های گذشته هجوم برخی افراد به صادرات مواد خام باعث شد تا ارز از کشور به آسانی خارج شود اما با شدت گرفتن تحریم‌ها و کاهش قیمت مواد معدنی دیگر صادرات مواد خام سود چندانی به همراه نداشت، به همین دلیل دولت عزم خود را بر توسعه واحدهای فرآوری متمرکز کرد تا بتواند درآمد حاصل از فروش مواد معدنی خود را افزایش دهد.

 

از سویی دیگر کاهش شدید قیمت نفت توانست اقتصاد کشور را با مشکلات بسیاری همراه کند، در نتیجه معدن بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا بتواند با توسعه فعالیت‌ها و درآمدهای خود اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال و رشد ارزش‌افزوده را جزو دو هدف اصلی در برنامه‌های خود قرار داده است.

 

ایجاد اشتغال و رشد ارزش افزوده

 

«بالا بردن ارزش‌افزوده» و «ایجاد اشتغال»، از اهداف اصلی این سازمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این مطلب اظهار کرد: بخش معدن به دلیل داشتن بسترهای اصلی توسعه در داخل کشور (شامل ذخایر فراوان مواد معدنی، ذخایر غنی انرژی و نیروی‌انسانی توانمند)، در صورت فرآوری و ایجاد ارزش‌افزوده، می‌تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش مهمی ایفا کند.

 

مهدی کرباسیان تصریح کرد: وجود ذخایر معدنی در بیشتر نقاط کشور، این امکان را می‌دهد تا با ایجاد صنایع معدنی در سراسر کشور، اشتغالزایی بومی در سطح وسیع شکل گیرد و در نتیجه با کاهش بیکاری، از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرهای بزرگ و معضلات ناشی از آن جلوگیری شود. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ایران پانزدهمین کشور معدنی دنیا به شمار می‌رود و در صورت انجام کار اکتشاف معادن به طور کامل، به زیر رتبه 10 در فهرست کشورهای معدنی ارتقا پیدا می‌کنیم، افزود: به همین دلیل، از ابتدای فعالیت خود در این سازمان طی دو سال و نیم گذشته، موضوع اکتشاف را به طور جدی پیگیری کرده و طی این مدت، کار وسیعی را در نقاط مختلف کشور شروع کردیم که وسعت اکتشاف معادن از 250 هزار کیلومتر مربع عبور کرده است.

 

وی ادامه داد: بخشی از نتایج اولیه فعالیت‌های اکتشافی نظیر افزایش قطعی ذخایر 200 میلیون تنی سنگ‌آهن و 150 میلیون تن زغال سنگ، حاصل شده و سال آینده نیز نتایج جدیدی به اطلاع عموم خواهد رسید. کرباسیان خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان برای اجرای طرح‌های جدید فرآوری برنامه‌ریزی کرد و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا رفت و خام فروشی را به حداقل رساند.

 

وی یادآور شد: در همین حال، به دنبال سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی هستیم و تفاهمنامه‌هایی نیز با شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی در حوزه آلومینیوم، مس و فولاد انجام می‌دهیم که امیدواریم به نتیجه برسد.

 

توسعه زنجیره تولید

 

علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو درباره وظایف بخش اکتشاف در ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده، اظهار کرد: اکتشاف خود ارزش‌افزوده است. زمانی که خاک را اکتشاف کرده و میزان ذخیره را برآورد و عیار آن را مشخص می‌کنیم، این اقدام همراه با ایجاد ارزش افزوده است. در واقع موتور محرک بحث ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، حوزه اکتشاف است.

 

وی ادامه داد: با فعالیت‌های انجام‌شده در لایه‌های مختلف اطلاعاتی از جمله لایه‌های زمین‌شناسی، ژئوفیزیک هوایی و... تلاش می‌کنیم تا مواد معدنی موجود در خاک را شناسایی و استخراج کنیم. با مشخص شدن عیار ذخیره موجود ارزش‌افزوده در این مرحله ایجاد می‌شود. اما پس از این اتفاق زنجیره تولیدی که ایمیدرو دنبال می‌کند، میزان ارزش‌افزوده در مرحله نخست را افزایش می‌دهد.

 

به گفته اصغرزاده، در واقع وقتی ماده استخراج شده وارد دیگر حلقه‌های تولید شده و در نهایت تبدیل به یک صنعت می‌شود، ما شاهد افزایش ارزش‌افزوده و ایجاد اشتغال در بخش معدن و صنایع معدنی خواهیم بود. وی افزود: با توجه به گفته‌های دکتر کرباسیان، توسعه زنجیره تولید منجر به افزایش ارزش افزوده می‌شود.

 

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) درباره بحث ایجاد اشتغال در حوزه اکتشاف، تصریح کرد: ایمیدرو پروژه‌های مربوط به حوزه اکتشاف را تعریف می‌کند اما هیچ نیرویی در این‌باره و برای انجام کار دریافت نمی‌کند زیرا مراحل اجرایی با استفاده از توان بخش خصوصی انجام می‌شود، در واقع کار را به گروه‌های مشاور و پیمانکار واگذار کرده و آنها نیروی مورد نیاز خود را استخدام می‌کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران