مشکلات در زمینه فرآوری

مشکلات در زمینه فرآوری

عضو هیات موسس کمیته بانوان معدنکار خانه معدن، نبود ارتباط میان دانشگاه و واحدهای اقتصادی را از جمله بزرگ‌ترین مشکلات بخش معدن دانست و افزود: ضعف‌های جدی موجود در زمینه فرآوری، منجر به خام‌فروشی موادمعدنی شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، افسانه بنی‌اسدی افزود: درحال حاضر بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه معدن ترجیح می‌دهند به جای بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط از افراد حرفه‌ای و باتجربه این حوزه استفاده کنند.

 
وی ادامه داد: در مقابل، سیستم دانشگاهی کشور از نیازهای بازار کسب و کار آگاه نیست در نتیجه در آموزش‌ها و تحقیقات خود نیز توجهی به این نیازها ندارد ضمن آن که بخش عمده‌ای از پژوهش‌ها و تحقیقات در دانشگاه‌ها محدود به پایان‌ نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری است و راهی نیز به صنعت نمی‌یابد.

 
سرپرست آزمایشگاه نانو پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف، بیان کرد: برقراری ارتباط میان دانشگاه و واحدهای اقتصادی بخش معدن از جمله مواردی است که کمیته بانوان معدنکار از زمان تاسیس خود به آن توجه داشته است.

 
بنی‌اسدی گفت: با وجود انتقاداتی که به نظام آموزشی کشور وارد است، نیروهای توانمندی از شاخه‌های مختلف مرتبط با معدن فارغ‌التحصیل می‌شوند که می‌توانند به برطرف کردن ضعف‌های بازار کار کمک کنند.

 
وی ادامه داد: متخصصان دانشگاهی می‌توانند در پژوهش‌ها و آزمایش‌های خود ضعف‌های موجود و دلایل آنها را شناسایی و برای این ضعف‌ها راه حل پیدا کنند؛ سپس روش‌هایی را که در پایلوت‌های آزمایشگاهی سنجیده‌اند، در سایت‌های بزرگ معدنی به اجرا در آورند.

 
عضو هیات موسس کمیته بانوان معدنکار خانه معدن، افزود: به ویژه بخش معدن ایران در زمینه فرآوری ضعف‌های زیادی دارد که از جمله عوامل اصلی خام فروشی نیز همین موضوع است.

 
بنی‌اسدی ادامه داد: برای مثال در معادن سنگ آهن، پس از استخراج سنگ آهن، مواد باقی‌ مانده به‌عنوان باطله دپو می‌شود در حالی که خود آنها حاوی عناصر قابل استخراج و استفاده‌ای مانند منگنز هستند.

 
به گفته وی، از مواد باطله بسیاری از معادن به ویژه مس، می‌توان عناصر کمیابی را به دست آورد که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند اما به دلیل ضعف جدی در بخش فرآوری، بنگاه‌های اقتصادی قادر به استخراج این عناصر نیستند در حالی که کشورهای دیگر مانند چین سال‌هاست که باطله‌ها را با قیمت ارزان از ایران خریداری و فرآوری می‌کنند.

 
عضو هیات موسس کمیته بانوان معدنکار خانه معدن، افزود: بی‌توجهی به کار گروهی و میان‌رشته‌ای باعث شده، بخش معدن ایران از توانایی متخصصان دیگر رشته‌ها در زمینه فرآوری بهره نگیرد برای مثال شیمی‌دان‌ها می‌توانند در این حوزه نقش اساسی داشته باشند.

 
به گفته بنی‌اسدی، دانشگاه صنعتی شریف با علم به این نقصان، اقدام به برقراری ارتباط میان بخش شیمی و بنگاه‌های فعال در حوزه معدن کرده و برنامه‌ای را در زمینه فرآوری مواد باطله در پنج معدن کشور به اجرا در آورده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران