افزایش تعرفه ها

افزایش تعرفه ها

سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور خواستار عدم افزایش تعرفه وارداتی ورق فولادی برای کمک به امر تولید، خروج از رکود، اشتغالزایی و هدرنرفتن سرمایه‌های ملی شد.

 

به گزارش استیل پدیا، مهندس امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور با اشاره به دلایل این درخواست از سوی سندیکا، گفت: ورق مورد نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی عمدتا ورق فولادی رول با ضخامت زیر ۳ میلیمتر است که تنها تامین کننده آن فولاد مبارکه ، نورد اهواز و مقداری هم فولاد گیلان  است که جمعا کمتر از یک سوم نیاز سالانه ما را تولید می کنند. 

 

از همین تولید محدود ورق در داخل، به‌رغم نیاز ما به خارج از کشور هم صادر می‌شود که هیچ‌ گونه توجیه اقتصادی ندارد وبا توجه به اولویت صنایع داخلی درخواست جلوگیری از صادرات ورق رول گرم مورد نیاز صنعتمان  را داریم  که وضع عوارض صادراتی بر روی صادرات ورق راهکار آن است.

 

دبیر این سندیکای کشوری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا مجتمع فولاد مبارکه نیاز به صادرات و ارز آن دارد یا نه،گفت: هر تولید کننده ای نیاز به صادرات و ارز آن برای سود آوری بیشتر  دارد، ولی اعضاي این سندیکا به علت نیاز فوری  داخلی  اعلام کرده‌اند که ورق‌های صادراتی مجتمع فولاد را با قیمت 5 ‌درصد بالاتر از قیمتی که صادر می‌ کند خریداریم و حتی تعدادی از تولید کنندگان ما حاضرند  لوله و پروفیل صادراتی خود را  با خرید از فولاد مبارکه «به حساب صادرات در مقابل واردات» تهاتر كرده و ارز صادرات لوله و پروفیل را در مقابل خرید مواد اولیه به فولاد مبارکه اختصاص دهند  و این به منزله فروش خارجی و صادراتی برای فولاد تلقی شود.

 

وی درمورد میزان تولید ورق 2 میلیمتری و مصرف صنعت لوله و پروفیل اظهار كرد: فولاد مبارکه اعلام کرده است که میزان تولید این نوع ورق‌های فولادی با ضخامت 2 میلیمتر 600‌هزارتن در سال است و ورق زیر ۲ میلیمتر هم با توجه به باصرفه تر بودن  تولید ورق های ضخیم ، در خط تولید قرار ندارد .که باتوجه به اينكه نیاز این سندیکا به ورق گرم زیر 3 میلیمتر، به میزان دو و نیم میلیون تن و ورق گرم بالای 3 میلیمترحداقل یک و نیم میلیون تن است، با وضعیت تولید کم ورق  در داخل کشور هیچ‌ توجیهی برای افزایش تعرفه واردات  ورق وجود نخواهد داشت.

 

دبیر این تشکل صنفی در پاسخ به این سؤال که آيا مجتمع فولاد تاكنون مواد اولیه تولید کنندگان پروفیل را تامین كرده يا نه، گفت: مجتمع فولاد مبارکه یک تولید کننده خوب و اقتصادی است و مسلما باید به دنبال سود بیشتر برای مجموعه خود باشد، ولی  به علت سود بیشتر تولید ورق های ضخیم،  تمایلی به  تامین نیاز داخلی ما که ورقهای نازک است  ندارد و نیاز به واردات از کشورهای خارجی به همین دلیل است. طبق گزارش‌های آماری،  بالا بودن قیمت ورق فولادی داخلی در مقاطع زمانی مختلف و واردات میلیونها تن ورق برای ساخت لوله و پروفیل این امر را ثابت کرده است .

 

وی ادامه داد: با جدی شدن بحث افزایش تعرفه واردات ورق  در چند روز اخیر و برخی تحولات دیگر از جمله افزایش قیمت نفت،کاهش ذخیره ورق در بنادر کشور و کاهش انبار تولید کنندگان جهانی، ۳۰۰ تومان   افزایش قیمت را در داخل ایران دیدیم   و حداقل به همین نسبت  باید قیمت پروفیل هم افزایش یابد. این گرانی ها اجحاف به مصرف کننده است که ما راضی به آن نیستیم و نتیجه آن در شرایط رکود کاهش فروش و تعطیلی خطوط کارخانه ها  خواهد بود. قطعا افزایش قیمت ها  شیرینی دوران پسابرجام را هم تلخ می کند.

 

کاوه درخصوص عرضه ورق  در بورس کالا گفت : فعلا در مورد بورس صحبت نمی کنیم و می دانیم عرضه ناچیز و کنترل شده است. در بورس كالا به‌رغم تقاضای بیشتر، عدم تعادل در عرصه و تقاضا باعث افزایش قیمت  ورق تولید داخل در بورس کالا  و درنتیجه افزایش قیمت ورق‌های وارداتی توسط تجار داخلی می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر تنها مدافعان افزایش تعرفه ورق های فولادی مورد مصرف ما برخی از مسئولین دولتی برای افزایش درآمد تعرفه ای هستند و حتی اتاق بازرگانی  ایران هم موافقتی با این موضوع ندارد.

 

بنابراين در این مقطع بحرانی رکود مسلما اجرایی شدن افزایش تعرفه ها در سال آینده،  بازار را با کمبود مواد اولیه و مشکل گرانی روبه رو می کند که در تضاد با چشم انداز مثبت  ترسیمی ریاست محترم جمهوری  مبنی بر رونق اقتصادی در سال ۹۵ خواهد بود. جلوگیری از افزایش تعرفه‌ها و  قیمت ها هوشیاری بیشتر وزرای محترم مرتبط و اعضاd کمیسیون محترم ماده یک مقررات صادرات و واردات را می‌طلبد.

 

نامه سرگشاده هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل به وزیر صنعت

 
با سلام و صلوات بر محمد وآل محمد
 به استحضار مي رساند، صنعت لوله و پروفيل فولادي كشور سالانه به 3.5 ميليون تن ورق هاي زير 3 ميليمتر فولادي نیاز دارد و شرکت فولاد مباركه به رغم تبليغات فراوان كمتر از 600 هزار تن از ظرفیت خود را به تولید نیازهای صنعت لوله و پروفیل اختصاص داده و مابقي توليدات خود را به ضخامت هاي بالا اختصاص مي دهد.با احتساب توليدات شرکت نورد و لوله اهواز ( با عرض حداكثر 60 سانتيمتر و غير قابل استفاده براي لوله گاز)، توليدات داخلي پاسخگوی کمتر از  يك سوم نياز  صنعت لوله و پروفيل كشور است .

 

شايان ذكر است، مجتمع فولاد مباركه هم اكنون به گران فروشي در داخل و ارزان فروشي به خارجي ها مشهور شده است. جناب آقاي وزير، هم اكنون  120كارخانه تحت نظر اين سنديكا سالانه ملزم به واردات 60تا 70 درصد نياز خود از خارج هستند . حال، دستور افزايش تعرفه براي ورق هاي فولادي مورد نياز ما در كميسيون ماده يك كه كشور توان تامين آن را ندارد ( با كد تعرفه 72083900)، بعد از حذف اختصاص ارز مبادله اي به اين نوع ورق، جاي سوال و شگفتي دارد .

 

جناب آقاي مهندس نعمت زاده،  شما بيش از هر كسي در اين كشور با صنعت و مشكلات صنعتگران آشنا هستيد. استدعا داريم با توجه به اينكه ابزار رسانه اي و ارتباطي توليدكنندگان ورق هاي فولادي بسيار زياد است و حرف حق ما در لابلاي تبليغات آنان گم مي شود، جنابعالي كه مرضي الطرفين ما  هستيد، دستور فرماييد موضوع افزايش تعرفه‌ها متوقف شود. اين مهم و عدم افزايش تعرفهو  انجام كارهاي كارشناسي دقيق بين مصرف كنندگان و توليد كنندگان دستور اكيد حضرت عالي را نياز دارد.

 

افزايش تعرفه مذكور، افزايش قيمت تمام شده محصولات، اجحاف به مصرف كنندگان داخلي و كاهش رقابت پذيري با رقباي خارجي بازارهاي هدف و بازار داخل با توجه به ركود موجود را همراه خواهد داشت. اهميت دستور جنابعالي براي بررسي موضوع با حضوركارشناسان طرفين، به معناي جلوگيري از شليكي ديگر بر پيكر صنعت لوله و پروفيل فولادي كشور است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران