افزایش تعرفه واردات فولاد

افزایش تعرفه واردات فولاد

عضو هیات مدیره شرکت پروفیل فولادی اصفهان گفت: طی سال گذشته دو بار تعرفه واردات فولاد افزایش یافته که این موضوع توجیه اقتصادی تولید در صنعت لوله و پروفیل را از بین برده است.

 

به گزارش استیل پدیا، محمدرضا جباری با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در حال حاضر تولید کنندگان ورق داخلی قادر به تامین نیاز واحدهای لوله و پروفیل نیستند و این برخلاف خط مشی دولت در راستای حمایت از تولید داخل است.وی افزود: تولیدکنندگان داخلی ورق با ضخامت کمتر از 3 میلی‌متر تنها حدود 40 درصد نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل را تامین می‌کنند و مابقی نیاز به صورت واردات تامین می‌شود که با وضع تعرفه توجیه اقتصادی تولید دراین بخش از بین می‌رود.

 

جباری تاکید کرد: با رشد قیمت تمام شده در سال‌جاری همچنین امکان صادرات محصولات ما سلب شده بود و بازارهای خارجی را نيز از دست دادیم. وی عنوان کرد: فولاد مبارکه در سال‌ جاری با گران‌فروشی به واحدهای داخلی ضربه بزرگی به تولید در بخش لوله و پروفیل وارد کرد، چرا که با افزایش قیمت تمام شده ما، ارزآوری کشور محدود شد.

 

جباری با بیان اینکه چرا ما به عنوان تولیدکنندگان باید گران بخریم، گفت: هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد. چرا ما به عنوان یک تولیدکننده باید گران بخریم؟ چرا دولت نه تنها از ما حمایت نمي کند بلکه با وضع تعرفه ضربه مهلکی به پیکر صنعت ما وارد آورده است؟وی تصریح کرد: تولیدکنندگان لوله و پروفیل بارها اعلام کرده‌اند حاضرند محصولات مبارکه را با 5 درصد بیشتر از قیمت فروش صادراتی خریداری کنند اما این شرکت با بهانه‌ای واهی تاکنون حاضر نشده محصول صادراتی را به ما بفروشد.

 

این عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل گفت: وضع تعرفه بر واردات ورق در حالی صورت می‌گیرد که تولید داخلی پاسخگوی نیاز نیست و در همین حال با برنامه‌های کلی دولت برای ورود به WTO مغایر است.جباری اظهار داشت: شایعه افزایش تعرفه واردات ورق نیز در بازار باعث رشد صدتومانی نرخ این محصول شده در حالی که پروفیل‌سازان افزایش قیمت را به محصولات خود لحاظ نکرده‌ و آن را متحمل شده‌اند.وی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوله و پروفیل یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌ کنندگان و خریداران محصولات فولاد مبارکه هستند و انتظار مشتری‌ مداری بیشتری از این شرکت دارند، گفت: در حال حاضر امضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در حدود 30 درصد محصولات مبارکه را خریداری می‌کنند.

 

این در حالی است که مبارکه نه تنها براساس اصل مشتری‌مداری با ما رفتار نکرده بلکه نرخ محصولات را 40 درصد گران‌تر از محصولات وارداتی تعیین می‌کند.وی تصریح کرد: به دلیل وضعیت نابسامان صنعت، تاکنون 15 واحد از اعضای سندیکا تعطیل شده‌اند و ادامه این روند منجر به تعطیلی واحدهای بیشتری خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران