عضو هیات مدیره سندیکا

کمتر از 40 درصد ظرفیت‌ها فعال است

کمتر از 40 درصد ظرفیت‌ها فعال است

در صورتی که تعرفه بر واردات ورق وضع شود، امکان تامین مواد اولیه از ما سلب می‌شود و اغلب واحدهای لوله و پروفیل ورشکسته و تعطیل می‌شوند.

 

به گزارش استیل پدیا، یزدانی قائم‌مقام مدیرعامل پروفیل رازی، با بیان این مطلب که وضع تعرفه منجر به تعطیلی واحدهای لوله و پروفیل می‌شود، گفت: با وضع تعرفه تولیدکنندگان لوله و پروفیل برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود نه قادر به تهیه آن از بازار داخل هستند و نه بازار جهانی و به این ترتیب با از بین رفتن توجیه اقتصادی در امر تولید، واحدهای صنعتی این بخش تعطیل خواهند شد.

 

وی تصریح کرد: درحال حاضر نیز واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل با کمتر از 40 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که همین موضوع باعث شده اغلب در سال‌جاری زیان‌ده باشند و یا سودآور نباشند. این درحالی است که واحدی مثل مبارکه سودآور بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه تولید داخل پاسخگوی نیاز مصرف‌ کنندگان نیست، گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی امکان پاسخگویی نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل را داشته باشند، در آن صورت می‌توان تعرفه وضع  كرد. در غیر این صورت دولت بايد ترتیبی اتخاذ کند که ما به عنوان تولیدکننده امکان واردات بدون تعرفه را داشته باشیم.وی افزود: طی یک هفته گذشته با شایعه افزایش تعرفه واردات، قیمت هر کیلو ورق در بنادر از یک هزار و 170 هزار به یک هزار و 450 تومان رسیده که این موضوع برای ما که تولید کنندگان پایین دستی هستیم مشکل‌ساز شده است.

 

وی بااشاره به کاهش حجم صادرات تولید کنندگان لوله و پروفیل گفت: با وضع تعرفه بر واردات و همچنین گرانفروشی مبارکه در سال‌جاری میزان صادرات محصولات تولیدکنندگان لوله و پروفیل تا حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است.وی تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه اعلام كرده که به منظور ارزآوری اقدام به صادرات با نرخ‌های کمتر از بازار داخلی می‌کند،اما چرا برای تولیدات ما که ارزش افزوده بیشتری دارد این حق را قائل نیستند؟

 

یزدانی ادامه داد: در همه جای دنیا دولت‌ها به تولید کنندگان کمک می‌کنند که محصولات را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنند، اما در کشور ما تنها از صنایع بزرگ و دولتی حمایت می‌شود.عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی تصریح کرد: امیدواریم دولت تصمیم کارشناسی در حوزه تعرفه بگیرد و در بخشی که در داخل نیاز وجود دارد و تولید تنها 40 درصد نیاز را پاسخ می‌دهد، تعرفه‌ای وضع نکند و در سایر بخش‌ها که تولیدکنندگان مازاد تولید دارند مانند میلگرد اقدام به وضع تعرفه کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران