در 120کارخانه لوله و پروفیل 30 هزار نفر مشغول به کار هستند

در 120کارخانه لوله و پروفیل 30 هزار نفر مشغول به کار هستند

صنعت لوله و پروفیل حدود 2 سال است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند؛ مشکلاتی که ناشی از تحریم ها، رکود و افزایش هزینه های بالای تولید است.

 

به گزارش استیل پدیا، امرالله زمانی با بیان این مطلب اظهارکرد: کاهش و افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه مهمترین مشکل اعضای این صنف است مثلا در دوماه گذشته کاهش قیمت باعث شد موجودی انبارهای کارخانه های لوله و پروفیل که از فولاد مبارکه خریداری شده بود، با زیان هرکیلو 250 تا 300 تومان به فروش برسد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر انبار کارخانه ها خالی شده، قیمت های فولاد مبارکه نیز برای مواد اولیه گرانتراز بازار جهانی است و این دو نرخی گرانی مواد اولیه و عدم ثبات قیمت های داخلی یکی از بزرگترین مشکلات صنعت لوله و پروفیل است. انتظار داریم فولاد مبارکه قیمتهای خود را با قیمت های جهانی هماهنگ کند.

 

نایب رییس سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی افزود: یکی از دیگر از مشکلات ما رقابت ناسالم و غیر منطقی است که توسط خود تولید کنندگان لوله و پروفیل به وجود آمده و محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه می کنند. این روش زیان قابل توجهی به صنعت لوله و پروفیل وارد کرده است و از همکاران خود درخواست می کنم قیمت فروش محصولات خود را با توجه به محاسبه قیمت تمام شده وحاشیه سود به فروش برسانند. وی افزود: تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل باید توسط خود این صنعت و با همکاری سندیکای تامین صورت گیرد، نه واسطه ها. در این صورت قیمت ها و میزان واردات مورد نیاز کنترل خواهد شد.

 

وی با اشاره به دیگر مشکلات این صنف گفت: بیشترین مشکلات ما این است که تکلیفمان به عنوان تولید کننده مشخص نیست؛ چرا که روند قیمت مواد اولیه قابل پیش بینی نیست و برخی مواقع با قیمت محصول همخوانی نداشته و هزینه تمام شده بالاتر از محصول تولیدی است. وی تاکید کرد: تا زمانی که ثبات قیمت ها در بازار به وجود نیاید، این صنعت نمی تواند به کارش ادامه دهد. همچنین زیان هایی که طی این مدت ایجاد شده انباشته می شود و در نهایت شاهد ورشکستگی و تعطیلی واحدها خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: حل مشکلات این صنف نیازمند همکاری و تعامل تولید کنندگان مواد اولیه مانند فولاد مبارکه و اعضای این صنف است که درراس آنها سندیکا قرار دارد. اگر این همکاری نباشد، جایی مانند فولاد مبارکه زیان می بیند. در حال حاضر آنها هم مشکلاتی دارند که برای ما قابل درک است. نایب رییس تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: هم اکنون در صنعت لوله و پروفیل بیش از 30 هزار نیروی انسانی مشغول به فعالیت اند که با ادامه این وضعیت مشخص نیست چه سرنوشتی خواهند داشت.

 

نکته مهم دیگر این است که ما محصولات ساختمانی تولید می کنیم که کالای بسیار مورد نیاز و ضروری برای کشور است و اگر قیمت ها افزایش پیدا کند، نیاز به نقدینگی بیشتر شده و ما توان پرداخت آن را نداریم و صنعت ضربه بیشتری می بیند. بنابراین ضروری است که این همکاری هرچه زودتر ایجاد شود. وی با اشاره به تغییرات هیات مدیره سندیکا گفت: با توجه به انتخاب هیات مدیره و دبیر جدید که تجربه زیادی در صنعت ما دارند، امیدواریم بتوانیم با همکاری و تعامل ارگانها و فولاد مبارکه مانع بیکاری و زیان بیشتر در این صنعت شویم.

 

 وی درخصوص تعرفه های واردات که دولت قصد افزایش آن را دارد ، گفت: در این صنف بیشتر لوله و پروفایل ورق 2 میلیمتر استفاده می کنیم. از فولادمبارکه هم نامه کتبی داریم که ورق 2 میلیمتر ما را تامین کند، اما این اتفاق نیفتاده و نمی توانند پاسخگوی ما باشند. بنابراین اگر تعرفه را افزایش دهند و ما موفق به تامین نیاز از بازار داخل نشویم ، مشکلات عدیده ای برای این صنعت به وجود خواهد آمد. زمانی اظهار کرد: در حال حاضرقیمت نفت در دنیا کاهش یافته و کاهش قیمت فولاد نیز رخ داده، اما این اتفاق در مورد مواد اولیه ما رخ نداده و قیمت ها هماهنگ با نرخ های جهانی پیش نرفته است.

 

در حال حاضر نرخ داخلی بالاتر از نرخ جهانی است و این موضوع باعث شده مشتریان خارجی خود را از دست بدهیم و زیان دیگری بر پیکره صنعت ما وارد شود.  مدیرعامل فولاد علویجه گفت: با بیان اینکه قبل از آنکه تعرفه ها ابلاغ و اجرایی شود، شایعه آن نیز باعث رشد قیمت ها در بازار شده و در حال حاضر حدود 300 تومان در هر کیلو قیمت ها افزایش یافته و حتا ممکن است با توجه به روزهای آخر سال تشدید شود،تاکید کرد: بهتر است وضع تعرفه ها که عامل سود یا زیان در هر صنفی است با نظر کارشناسی صورت گیرد.

 

به این موضوع نیز باید توجه شود که شایعات، قیمت ها را در صنف افزایش یا کاهش می دهد و اگر قبل از تعیین تعرفه به صورت کارشناسی انجام شده و سریعا ابلاغ و اجرایی شود بهتر است تا شایعات به بازار لطمه وارد نکنند.وی در خصوص نرخ تعرفه پیشنهاد کرد: تعرفه نباید افزایش پیدا کند چون نمی توانند ضخامت 2 میلیمتررا در داخل تولید کنند، پس دلیلی برای افزایش نرخ تعرفه نیست. ولی تعرفه محصولات دیگر که در داخل تولید می شود، می تواند افزایش یابد. وی ادامه داد: هم اکنون ظرفیت تولیدی ما بیشتر از نیاز کشور است و باید به نحو متقضی از توسعه آنها و صدور پروانه بهره برداری و تاسیس کارخانه ها جلوگیری شود.

 

تسهیلاتی که در حال حاضر وجود دارد با نرخ بهره های بانکی موجود پاسخگو نیست و تولید نمی تواند با این نرخها به کار خود ادامه دهد.  وی اظهار امید واری کرد که نرخ بهره های بانکی برای صنعت منطقی شود و مواد اولیه مستقیم به دست این صنف برسد و افزود: در مورد بخشی از محصولات فولاد مبارکه که به تولید کنندگان لوله و پروفیل می دهد، به غیر از بحث قیمت مشکل دیگری وجود ندارد که امیدواریم این مشکل هم با تعامل حل شود.وی تاکید کرد: ساخت و ساز مهمتر از هرچیز است و اگر صنعت ساختمان رونق پیدا کند، وضعیت صنعت ما نیز بهبود پیدا می کند.

 

البته بحث صادرات هم هست. در این مورد اگر قیمت تمام شده ما مناسب شود که در حال حاضر به دلیل بالا بودن نرخ انرژی، بهره های بانکی و هزینه های سربار تولید بالاست - صادرات نیز توجیه اقتصادی پیدا می کند و ارز آوری از طریق ایجاد ارزش افزوده به وجود می آید که اقدام بسیار مثبتی است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران