رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی مطرح کرد

خرید موجودی ورق گرم 2میلیمتر مبارکه را با 5 درصد بالای فوب

خرید موجودی ورق گرم 2میلیمتر مبارکه را با 5 درصد بالای فوب

موجودی ورق زیر 3 میلیمتر فولاد مبارکه را با 5 درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی به صورت فوب خریدارهستیم.

 

به گزارش استیل پدیا، علی محمد ابویی مهریزی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به کمبود و نیاز تولید کنندگان صنعت لوله و پروفیل اعضای این سندیکا حاضر هستند موجودی انبار فولاد مبارکه را با 5 درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی آن شرکت خریداری کنند.وی تصریح کرد:متاسفانه اعضای این صنف به دلیل وضع تعرفه 10 درصدی در سال جاری و گران فروشی فولاد مبارکه در بازار داخلی متحمل زیان شده اند.

 

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی اظهار داشت:به دلیل همین مشکلات اعضای این صنف بر آن شدند تا اعضای هیات مدیره را تغییر داده و افرادی را انتخاب کنند که در جهت رفع مشکلات صنف پویا تر عمل کنند. این اتفاق ابتدای اسفند ماه امسال رخ داد و اعضای هیات مدیره سندیکا با رای اعضا تغییر کرد. وی تصریح کرد: در جلسه ای که ابتدای امسال با وزیر صنعت ، معدن و تجارت داشتیم بنده اعلام کردم با توجه به اینکه وزارتخانه تاکید دارد تولید کنندگان ابتدا بازار داخل را تامین کرده و سپس مازاد را صادر کنند، حاضر به خرید 200 هزار تن از محصولات فولاد مبارکه هستم و حتی وجه کالا را نیز به صورت ارزی در هر نقطه از دنیا که بخواهند تحویل می دهم.

 

وی اظهار داشت: متاسفانه پاسخی از سوی مبارکه دریافت نکردم و حتی حاضر به پرداخت 5 درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی به صورت فوب هم شدم اما باز هم پاسخی از فولاد مبارکه دریافت نکردم.رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی اظهار داشت: این شرکت نه تنها تمام محصولات را به بازار داخلی عرضه نمی کند بلکه نرخ فروش داخلی بسیار بالاتر از صادراتی است.  در حال حاضر ورق 2 میلیمتردر بازار یک هزارو 170 تومان است در حالیکه فولاد مبارکه فروش داخلی خود را با نرخ یک هزار و 570 تومان انجام می دهد و نرخ محصول تکمیلی کیلویی یک هزار و 370 تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه دست بردن در قیمت ها با اصل ماهیت بورس کالا منافات دارد ، گفت: اعتقاد داریم هر گونه دست بردن در بازار همانطور که سازمان حمایت نیز اعتقاد دارد کار درستی نیست و قیمت سازی موجب ضرر و زیان به یکی از سطوح مصرف کننده یا تولید کننده خواهد شد. به دنبال آن چون ما تولید کننده زیردست صنایع بالادستی هستیم ، متضرر می شویم. بورس متاسفانه از قیمت‌های بازار تبعیت نکرد و قیمتها بالاتر از بازار هستند، البته این فقط در مورد ورق نیست حتی وضع شمش و میلگرد هم به همین ترتیب است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت های بورس واقعی نيست به نظر بنده شورای رقابت باید در این بخش ورود کند و علت قیمت سازی در بورس به جای کشف قیمت ، پیگیری شود.ابویی عنوان کرد: در حال حاضر تنها شرکت تولید کننده ورق های زیر 3 میلیمتر فولاد مبارکه است که آن هم اغلب برای تولید داخلی خود مصرف می کند و بخش اندکی را به بازار داده و مابقی را نیز با قیمت های پایین تر از بازار داخلی صادر می کند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه تولید کنندگان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند مقرر شد تولید کنندگان لوله و پروفیل مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون آنکه تعرفه ای بابت آن بپردازند وارد کنند. این موضوع حتی سال گذشته نیز در صورت جلسه انجمن فولاد نوشته شد اما متاسفانه اجرایی نشد و متوجه شدیم برای سال آینده تعرفه واردات ورق 20 درصد لحاظ شده است.وی اظهار داشت: جالب اینجاست که تعرفه های کلیه محصولات فولادی همسان سازی شدند و تعرفه ورق که کمبود تولید داخل داریم با میلگرد که مازاد مصرف داریم یکی است. با وضع این تعرفه 20 درصدی هزینه تولید کنندگان لوله و پروفیل از بابت تعرفه و سود بازرگاني 500 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: با تداوم این روند و متضرر شدن واحد های تولید کننده لوله و پروفیل طی نامه‌‌ای به وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت ضمن انعکاس مشکلات این صنف و با توجه به درنظر گرفتن مشکلات فولاد سازان در شرایط رکودی، چون بنده به عنوان عضو هیات مدیره فولاد ارفع، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد نیز هستم ، خواستار عدم وضع تعرفه برای محصولات مورد نیاز اعضای صنف شدیم. وی تاکید کرد: جالب این است که در صنعت لوله و پروفیل مثل خودرو، بازار های صادراتی را به این علت از دست می دهیم که نرخ فروش صادراتی مبارکه حتی تا 275 دلار در هر تن به کشورهای همجوار که بازار هدف ماست رسیده و در داخل حدود 450 دلار می فروشد.         0با این اوصاف امکان رقابت وجود ندارد و بازارهای صادراتی را از دست داده ایم.

 
وی افزود: همچنین در بخش های ستادی وزارتخانه می گویند ورود موقت انجام دهید، اما این حرف در ظاهر راهکار است اما واقعا اجرایی نمی شود چرا که برای ورود موقت نیز 60 تا 70 دلار هزینه‌های واردات و جابجایی باید بپردازیم و از این رو مزیت هایي را از دست می دهیم.ابویی با اشاره به شاغلین صنعت لوله و پروفیل فولادی گفت: صنعت لوله و پروفیل فولادی در حال حاضر  30 هزار نیروی مستقیم شاغل دارد که با وضع تعرفه در معرض خطر قرار می گیرند. وی در خصوص آمار بالای واردات در سال جاری گفت: به دلیل اینکه قیمت های فولاد مبارکه به نسبت قیمت های جهانی بالا بوده، میزان واردات ورق افزایش یافته و این رقم واردات طی ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

 

ابویی عنوان کرد: امسال حدود 2 میلیون و 800 هزار تن ورق گرم به کشور وارد شده كه 1.800 تن آن ورق زير 3 ميليمتر بوده و در قبال این واردات ارز خارج شده است.وی افزود: وضع تعرفه در شرایط کنونی  یک کار غیرکارشناسی است و ما انتظار داریم این اقدام صورت نگیرد؛ کما اینکه برای وضع تعرفه نیز هیچگونه دعوتی از بخش خصوصی به عنوان یکی از ذی نفعان صورت نگرفته است.وی گفت: متاسفانه دولت وقتی به این تصمیم رسیده که قیمت های جهانی فولاد نیز بین 50 تا 80 دلار رشد داشته و بسیاری از تولید کنندگان خارجی به همین دلیل مبادلات خود را ابطال کردند. بنابراين سریعا و قاطعانه از دولت درخواست داریم این کار را بین تولید کننده ومصرف کنده به تقابل بگذارد.

 

ابویی تاکید کرد: با توجه به اینکه مبارکه و سایر تولید کنندگان داخلی جنس مکفی و کیفی مورد نیاز تولید کنندگان صنعت لوله و پروفیل را نمی‌توانند به ما بدهند، اعضای این صنعت بايد امکان واردات بدون تعرفه را داشته باشند، چرا که پیش بینی می‌شود در سال آينده به میزان ده میلیون تن ورق برای مصارف صنعت ساختمان ، نفت ، گاز و آب نیاز داشته باشیم و این در حالی است که در داخل 6 میلیون تن تولید می شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران