اوضاع کشتیرانی در چین

اوضاع کشتیرانی در چین

کشتی های حامل مواد معدنی، اکنون در بحران بی سابقه ای قرار دارند. رشد رو به کاهش در چین و عرضه بیش از حد، درآمد این شرکت های حمل و نقل را به کمترین رکورد رسانده است.

 

1-همه جا کشتی

 
به گزارش استیل پدیا، از اواسط دهه 2000 تا 2010، شرکت های کشتی رانی، بر این باور بودند که اقتصاد چین به پیشرفت 10 درصدی در سال ادامه خواهد داد.

 
نتیجه این باور این بود که تعداد بزرگترین کشتی های حامل ( که با نام کیپ سایز Capesize شناخته می شوند) از سال 2008 تاکنون دوبرابر شده است. اما سال 2015 با ناوگانی که 1,655 کشتی بزرگ را در خود جای داده است، از راه رسید و کمترین رقم رشد اقتصادی در 25 سال اخیر را رقم زد. اکنون کشتی داران، برای داشتن هر سهم بیشتر از بازار حمل و نقل، با یکدیگر رقابت دارند.

تصویر «الف» در فایل پیوست، نشان دهنده نحوه رشد تعداد کشتی های کیپ سایز را نشان می دهد.

 

2- کاهش حجم خرید و فروش ها

 
موسسه تحقیقاتی کلارکسون ریسرچ (Clarkson Research)، پیش بینی می کند که امسال، برای دومین بار متوالی شاهد کاهش حجم خرید و فروش زغال و سنگ آهن در کشورهای جهان خواهیم بود. از سال 1990 تاکنون، کاهش حجم معاملات این دو ماده معدنی کلیدی در 2 سال متوالی رخ نداده بود.

 
شرکت کشتیرانی گلدن اوشن (Golden Ocean Group)، ماه گذشته اعلام کرد در فصل آخر 2015، ضرری به میزان 69 میلیون دلار متحمل شده است، در حالیکه در مدت مشابه سال قبل، سودی 5.2 میلیون دلار به دست آورده بود.

تصویر «ب» در فایل پیوست، نمایانگر نحوه افت حجم خرید و فروش ها در بازار 2 ماده معدنی کلیدی، یعنی زغال و سنگ آهن است.

 

3- کاهش درآمدها

 
کاهش تقاضا برای حمل و نقل به کمک کشتی ها، و همچنین تعداد بالای کشتی های موجود، تنها یک معنی می دهد: بهای کم حمل و نقل و سقوط درآمدها.


از آغاز 2016 تاکنون، نرخ حمل و نقل تقریبا هرروز کاهش یافت و رکورد دیگری ثبت کرد. اکنون این نرخ حتی یک سوم از هزینه های روزانه آنها را نیز پوشش نمی دهد. به گزارش اطلس معدن، با احتساب هزینه های سرمایه ای و عملیاتی، کشتی داران اکنون روزانه 14 هزار دلار برای هر کشتی، ضرر می دهند.


تصویر «ج» در فایل پیوست، روند افت درآمدها را برای کشتی ها نشان می دهد.

 

4- قیمت کشتی ها حدود 50 درصد کاهش یافته است

 
هنگامی که چنین ضرری به دارندگان کشتی ها در هرروز، وارد می شود، ممکن است این ایده به ذهن برسد که برخی از کشتی ها را بفروشند. اما در بازار کشتی های کیپ سایز، قیمت هر کشتی نیز سقوط کرده است. یک کشتی که در سال 2014، به قیمت 65 میلیون دلار خریداری می شد، اکنون تنها 35 میلیون دلار ارزش دارد.


تصویر «د» نشان دهنده تغییرات ارزش کشتی ها در 3 سال اخیر است.

 
5- آیا راه حل، اوراق کردن کشتی هاست؟

 
تحلیل گران معتقدند تنها راهی که می تواند این بحران را رد کند، این است که به تعداد کافی از این کشتی ها، اوراق شوند. با وجود اینکه در سال گذشته، 85 کشتی اوراق شده است، به گفته هرمان هیلدان (Herman Hildan)، تحلیل گر کشتی های باربری در کلارکسون پلاتو (Clarksons Platou)، معادل 340 کشتی کیپ سایز دیگر می بایست از مدار خارج شود تا درآمد ها به وضعیت عادی بازگردد.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران