بررسی اکتشافات بخش معدن در سال 94

بررسی اکتشافات بخش معدن در سال 94

معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی با تشریح دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی در بخش اکتشافات معدنی، بازار مواد معدنی را روبه بهبود دانست و گفت: بخش معدن باید به لحاظ اکتشافات ژئوفیزیکی توسعه پیدا کند.

 

به گزارش استیل پدیا، بهروز برنا  با بیان اینکه بیش از 70 تیم اکتشافی در سرتاسر کشور اعزام شد، اظهار کرد: در سال 94 بخش معاونت اکتشافات سازمان زمین‌شناسی بر اساس معیار وزارت صنعت برای انجام فعالیت‌های‌ اکتشافی نیروهای بسیاری به محدوده‌های معدنی استان‌ها فرستاد زیرا اولویت در بهش معدن با اکتشاف بود.

 

او افزود: توانستیم به ذخایر معدنی جدید مانند لیتیوم، شورابه‌ها و عناصر دیگر دست پیدا کنیم و به واسطه جمع‌آوری اطلاعات مراحل فرآوری و کانی‌آرایی را هم انجام دهیم. این در حالی است که بسیاری از این اقدامات با نقشه‌های یک بیست و پنج هزارم انجام شد.

 

معاونت اکتشاف سازمان زمین‌ شناسی بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی امضا شده بود، اکتشافات گسترده‌ای در محدوده سنگان صورت گرفت و توانستیم اهداف این پروژه تعریف شده را به خوبی پیش ببریم. از سویی در عمق زمین ذخایر کم‌عیار و پرعیار را شناسایی کردیم و محدوده‌هایی که به لحاظ اکتشافات به سرانجام رسیدند برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشتیم.

 
برنا با بیان اینکه برخی مشکلات مانند نبود نقدینگی لازم و عدم حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های اکتشافی همانند سال گذشته دیده می‌شود، گفت: در سالی که گذشت هم امکان پیدا نکردیم که فعالیت‌های معدنی را با حضور بخش خصوصی توسعه بخشیم در حالی که می‌توان از توانمندی‌های بخش خصوصی بیشتر در زمینه اکتشافات استفاده کرد. از طرفی سازمان‌ زمین‌شناسی نیز ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید حداکثر استفاده را از آنها داشت.

 

او افزود: باید بتوان آموزشگاه‌های تاثیرگذارتر بیشتری برای فرآوری مواد معدنی داشته‌ باشیم و در سازمان زمین‌ شناسی اکتشافات ژئوفیزیک را توسعه دهیم. همچنین موازات با این ها میزان حفاری‌ها را به حد مطلوب برسانیم و اطلاعات و داده‌های محدوده‌ها را به خوبی جمع‌آوری کنیم.

 

معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه در محدوده‌ سنگان غیر از ذخایر سنگ‌آهن، ذخایر دیگری هم قرار دارد، گفت: در این محدوده معدن بزرگ روی کشف کرده‌ایم و متوجه شدیم ذخایر سرب بسیاری در این محدوده وجود دارد. در محدوده سنگان ذخایر طلا، مس، نقره، آهن‌های سنگی و آهن‌های پلاسری (آبرفتی)، باریت و نسوز وجود دارد مقداری خاک‌های نادر در این محدوده‌ها مشخص کرده‌ایم. در واقع توانستیم سالی که گذشت محدوده‌های امیدبخش بسیاری را مورد شناسایی قرار دهیم.

 
برنا افزود: دولت برای واگذاری معادن استراتژی مشخصی دارد و هر شرکت داخلی و خارجی که در این زمینه‌ها توانمند باشد مسما از ورود آن استقبال می‌شود. در واقعا هر پیمانکاری که وضعیت مناسب مالی و به لحاظ فنی صلاحیت داشته باشد، تکنولوژی جدید بیاورد تا زنجیره ارزش کامل شود، می‌تواند این محدوده‌ها را از آن خود کند و آغاز به کار کند.

 

او با بیان اینکه در دوره جدید روابط اقتصادی شرکت‌های غربی کمتری برای ورود به بخش معدن ایران تمایل نشان دادند، گفت: بیشتر شرکت‌ها اکثرا چینی هستند اما برخی شرکت‌های اروپایی نام آشنا مانند ریوتینتو با برند خود پیش‌قدم می‌شوند زیرا حضور این شرکت‌ها در بخش معدن مورد تایید دولت است. فضای بخش معدن با گشایش وابط خارجی تغییر پیدا کرده و بازدیدهای بین‌المللی افزایش یافته زیرا این روزها خارجی‌های زیادی برای مشارکت در بحث‌های تخصصی ایران حضور پیدا می‌کنند.

 
معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی افزود: مخصوصا اینکه بین ایران و افغانستان و آسیای میانه علاقه‌ای برای همکاری‌های معدنی جریان پیدا کرده و می‌بینیم کشورهای تازه استقلال‌یافته برای حمل مواد معدنی راهی جز ایران ندارند. از سویی شرکت‌های داخل‌مان نیز توانمندتر از گذشته شده‌اند و فعالیت خود را در این بخش توسعه داده‌اند اما باید بیش از این به معدنکاری توجه شود و آن را توسعه داد. ضمن اینکه اخیرا قیمت‌های مواد معدنی در دنیا روبه بهبود است و این جای خوشحالی دارد که پیش‌بینی‌ها در بازار مواد معدنی روند مثبتی را پیش می‌گیرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران