مالیات چالشی برای صنعت فولاد

مالیات چالشی برای صنعت فولاد

مدیر عامل آریان فولاد خواستار آن شد تا دولت به هنگام واردات کالا، مبلغی ثابت بابت مالیات تعیین کند و ارزش افزوده و دیگر عوارض نیز اخذ شود و فعالان اقتصادی از شمول دریافت مالیات در مراحل بعدی معاف شوند

 

به گزارش استیل پدیا، بهمن قاسمی گفت: امروز اجرایی‌سازی توافق برجام نباید بستری برای واردات گسترده انواع کالا به ویژه تولیدات فولادی باشد، بلکه دولت با افزایش تعرفه واردات، سیاست حمایت از تولید‌ کنندگان را به مورد اجرا گذارد.

 

وی سیاست مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی را در نقطه مقابل تولید ارزیابی کرد و گفت: دولت اختصاص معافیت مالیاتی برای واحد‌های تولیدی که در شعاع 120 کیلومتری از شهر مادر یا کلان‌شهرها را برای دوره‌های پنج ساله پیش بینی کرده و برای مناطق محروم این دوره زمانی افزایش دارد، اما کارخانه فولاد سازی آریان که در بویین زهرا قزوین واقع شده از سوی سازمان امور مالیاتی قزوین مکلف به پرداخت مالیات علی الراس شده و باید 640 میلیارد ریال مالیات پرداخت کند. وی خاطرنشان کرد:مسوولان همواره تاسی به قانون را مورد تاکید قرار می‌دهند و فعالان تولید کشور نیز این انتظار را دارند که اصل قانون باشد و همه باید خود را ملزم به اجرای آن‌سازیم.

 

وی حضور شرکت‌های خارجی در ایران را پس از توافق برجام یادآور شد و گفت: سازمان امور مالیاتی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی باید با سیاست تشویقی به استقبال تولید کنندگان برود، درغیراین صورت، برنامه‌های تولید متوقف و رویکرد دلالی و واسطه‌گری در جامعه بیش از پیش ترویج می‌شود. وی گفت: سازمان امورمالیاتی به ازای هر کارگر، یک رقم ثابت مالیات مطالبه کند که این امر جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 

امسال به دلیل شرایط رکودی، اجرای طرح‌های عمرانی و بزرگ ملی متوقف شد و شهرداری‌ها نیز برای پروژه‌های خود، آهن‌آلات مورد نیاز را از طریق بورس کالا تامین می‌کنند. وی افزود: چنانچه برنامه ریزی دقیقی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در عرصه تولید فولاد اجرا نشود سال آینده نمی‌تواند رونق فعالیت تجار و بازرگانان را به دنبال داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: براساس سند چشم انداز 1404، دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد هدف‌ گذاری شده است؛ تحقق این مهم باید در چارچوب سیاست‌های حمایت از تولید امکان‌ پذیر شود.مدیر عامل آریان فولاد تصریح کرد: دولت سیاست مهار تورم را در دستور کار قرار داده و اکنون موضوع زمینه‌سازی برای رونق را مطرح ساخته است، اما شیوه مطالبه مالیات از واحدهای تولیدی، در واقع سنگی بزرگ در برابر رونق بخشیدن به اقتصاد کشور ارزیابی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: واحد تولیدی آریان فولاد با ظرفیت اسمی دو میلیون تنی، 900 نفر پرسنل بیمه شده دارد و چنانچه وزیر امور اقتصادی و دارایی به شرایط دشوار کنونی در برابر سازمان امور مالیاتی قزوین رسیدگی نکند، از ابتدای سال آینده ناگزیر از تعطیلی این واحد هستیم.به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد تولید فولاد خام در سال 1392 به رقم 15.5 میلیون تن رسید و پارسال با رشد هفت درصدی، تولید 16.6 میلیون تن محقق شد، اما با شرایط سال 94 انتظار نمی‌رود تا پایان سال، تولید رشد چندانی نسبت به پارسال داشته باشد.

- زهرا مسافر-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران