وضعیت بازارهای معدنی جهان

وضعیت بازارهای معدنی جهان

سال‌های گذشته، بازارهای معدنی جهان در رکود فرورفت؛ رکودی که تا حد زیادی ناشی از کاهش رشد اقتصادی چین و افت تقاضای محصولات معدنی در این بازار بزرگ بود.

 

به گزارش استیل پدیا، با این حال، عامل مهم دیگری هم بر این شرایط اثر منفی گذاشت و اوضاع را بیش از پیش برای معدنکاران دشوار کرد؛ رونق اقتصادی امریکا و تقویت دلار. این عامل، با آنکه در تحلیل‌های جهانی و داخلی، به آن کمتر توجه شد، اثری کمتر از کند شدن رشد اقتصادی اژدهای زرد نداشته است. این وضعیت در ماه‌های گذشته به وضوح دیده شد.

 

دلار امریکا به دنبال تیره‌تر شدن چشم‌انداز اقتصادی این کشور، ضعیف شد و قیمت محصولات معدنی تا حدی احیا شد. این شرایط به نفع شرکت‌های معدنی جهان بوده و اوضاع نامساعد آنها را تا حدی سر و سامان داده اما هنوز هم خطر دیگری آنها را تهدید می‌کند. با آنکه محصولات معدنی مختلف مانند طلا، سنگ‌آهن، مس و... احیا شده‌اند، طلا نظرات بیشتری را به خود جذب کرده و می‌تواند بخشی از سرمایه‌ها را به خود جلب کند.

 
طلا با روند رو به رشد خود در سال ۲۰۱۶م به بالاترین سطوح ۱۳ ماه گذشته رسیده است و اکنون شرکت‌های تولید کننده این محصول می‌توانند با حاشیه سود قابل قبولی به فعالیت خود ادامه دهند. این شرایط، برای ایران هم که به‌دنبال طلایی شدن است، بسیار مساعد به شمار می‌رود. با این حال، برای درک احتمال ادامه‌دار بودن این روند باید به وضعیت دلار و آینده آن هم توجه کرد. ضمن آنکه، اوضاع سایر حوزه‌های معدنی به اندازه طلا مساعد نخواهد بود.

 

دلار، کوتاه می‌آید؟

 
بازارهای امریکا در هفته‌های اخیر تحت تاثیر آمار به‌ طور عمده مثبت و ضعیف ماندن دلار در برابر ارزهای رقیب، در وضعیت خوبی به‌ سر برده‌اند، اما این وضعیت ممکن است دوام نداشته باشد. دلار به‌طور معمول زمانی که دورنمای اقتصادی امریکا نسبت به سایر کشورها بهبود پیدا می‌کند و دست بانک مرکزی این کشور برای تحکیم سیاست پولی را باز می‌گذارد، گران می‌شود. با این همه ارز امریکا پس از رشد چشمگیری که از اواسط سال ۲۰۱۴م داشت، در هفته‌های اخیر افت کرده است و طبق شاخص دلار وال استریت ژورنال، از ابتدای سال ۲۰۱۶م تاکنون 1.6درصد نزول داشته است.

 

این وضعیت در حالی پیش آمد که سیاست‌های بانک مرکزی امریکا خلاف جهت سیاست‌های سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به‌ویژه در اروپا و ژاپن است. در حالی‌که بانک مرکزی امریکا در دسامبر برای نخستین‌بار در حدود یک دهه گذشته افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کرد، بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن سیاست‌های تسهیلی خود را گسترش داده‌اند.

 

بالا رفتن ارزش دلار از یک سو قیمت کالاهای خارجی را برای امریکایی‌ها ارزان می‌کند و از سوی دیگر به صادرات امریکا و درآمد شرکت‌های امریکایی لطمه می‌زند. وزارت کار امریکا چند روز پیش اعلام کرد این کشور ۲۴۲هزار شغل در فوریه ایجاد کرده که بالاتر از رقم مورد پیش‌بینی اقتصاددانان بود. آمار ۲ ماه قبل هم به رقم بالاتری بازبینی شدند و تنها آمار منفی مربوط به کاهش 0.1درصدی متوسط دستمزد فوریه در مقایسه با ژانویه بود. این آمار مثبت در ابتدا شاخص دلار را بالا برد با این همه این روند معکوس شد و در روزهای گذشته باز هم نزول کرد.

 

معادن جهان به اقتصاد امریکا

 
به گفته آلن راسکین، استراتژیست دویچه بانک، تاریخ نشان داده که بهبود بازار کار از قوی شدن ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. نگاهی به شاخص فلاکت که با افزوده شدن نرخ بیکاری به نرخ تورم محاسبه می‌شود نشان می‌دهد که شاخص فلاکت به تازگی به پایین‌ترین سطح از دهه ۱۹۵۰میلادی افت کرده است. زمانی که شاخص فلاکت نزول می‌کند دلار افزایش پیدا می‌کند. بر پایه آمار اشتغال، نرخ بیکاری امریکا د 4.6ردرصد ثابت مانده است با این‌همه اگر به کاهش ادامه دهد، دلار ممکن است افزایش پیدا کند.

 
به گفته راسکین، نرخ بیکاری هنوز به پایین‌ترین سطح ممکن نرسیده و هنوز فاصله زیادی برای نشان دادن رشد دلار وجود دارد. اگر بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست‌گذاری آینده خود برای مقابله با تورم منفی، گسترش سیاست‌های محرک مالی را تصویب کند، نرخ برابری دلار در برابر یورو افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، رکود معدنی باز هم ادامه خواهد یافت و قیمت محصولات معدنی عقب‌گرد خواهند داشت. این شرایط به معنای آن خواهد بود که ۲ ماه گذشته، تنها یک بازه تنفس برای شرکت‌های معدنی بوده و آنها هنوز هم باید بر افزایش بهره‌وری خود تمرکز کرده و به‌دنبال راه‌های جدیدی برای بقا در بازار باشند.

 

خطر ادامه دارد

 
رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو تاکید کرد: اقتصاد امریکا همچنان در مسیر رشد و رونق اقتصادی قرار دارد و این روند را با قدرت ادامه خواهد داد. در حالی که نگرانی‌های زیادی نسبت به شرایط اقتصادی امریکا و سایر کشورهای بزرگ جهان مطرح شده است، جان ویلیامز، رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو تصریح کرد: هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و اقتصاد امریکا با رکود روبه‌رو نخواهد شد چراکه تقاضای داخلی در بازار امریکا همچنان در مسیر صعودی و رشد قرار دارد.

 

وی در اظهارات مهمی گفت: رشد تقاضای داخلی در بازار امریکا نگرانی‌ها را از بین می‌برد و این مسئله می‌تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد جهانی هم داشته باشد. نشست آینده فدرال رزرو امریکا قرار است ۱۵ و ۱۶ مارس برگزار شود. این نشست تاثیر زیادی بر نوسانات شاخص سهام و ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی خواهد داشت.

 
روشن شدن وضعیت نرخ بهره امریکا تا حد زیادی بر نوسانات قیمت طلا نیز موثر خواهد بود. وی افزود: من فکر نمی‌کنم در شرایط کنونی نرخ بهره امریکا با تغییر ناگهانی زیادی روبه‌رو شود.

 

سرمایه‌های معدنی به سمت طلا می‌روند؟

 
مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس کالا بر این نکته تاکید کرد که افزایش نسبی قیمت طلا و سایر محصولات معدنی در بازارهای جهانی که در ماه‌های سپری شده از سال ۲۰۱۶م مشاهده شد، ناشی از ضعیف شدن دلار در مقابل سایر ارزها بوده است. محمودرضا الهی‌فرد عنوان کرد: با این حال، وضعیت طلا در مقابل سایر محصولات معدنی بهتر بوده که دلیل آن را شاید بتوان در بازارهای نامطمئن مشاهده کرد. به‌طور کلی، زمانی که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌ها مبهم شود و سرمایه‌گذاران نتوانند از بازگشت سرمایه خود اطمینان داشته باشند، بخشی از منابع مالی به سمت طلا می‌رود و قیمت این محصول را افزایش می‌دهد.

 
وی افزود: البته زمانی که دلار ضعیف می‌شود، اوضاع نه‌تنها برای تولیدکنندگان طلا بلکه برای تمام معدنکاران جهان بهبود می‌یابد اما برای آنکه بتوانند سهم بیشتری در این انتقال سرمایه‌ها (از دلار به سمت فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر) داشته باشند، باید عملکرد خود را بهبود دهند تا سرمایه‌گذاران ترغیب شوند که منابع مالی خود را در اختیار شرکت‌های معدنی قرار دهند.

 
الهی‌فرد در پایان گفت: در شرایط عادی هم زمانی که بازار دچار نوسان می‌شود، سرمایه‌ها به سمت طلا می‌روند که نوسان کمتری دارد و سرمایه‌ای مطمئن‌تر است. به همین دلیل است که شاهد افزایش قیمت آن در ماه‌های گذشته بوده‌ایم. در این شرایط، اگر شرکت‌های معدنی جهان نتوانند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در شرکت خود ترغیب کنند، نه‌ تنها سفته بازها و سرمایه‌های روان، بلکه سرمایه‌ گذارانی که دید بلندمدت هم دارند، به سمت طلا رفته و سایر تولید کنندگان محصولات معدنی از این فرصت بی‌نصیب خواهند ماند.

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران