عرضه 100 درصدی محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا

عرضه 100 درصدی محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا

بازار آهن در هفته‌اي كه روزهاي پاياني آن با تعطيلات همراه است، با تغييرات قيمتي محدودي همراه بود. اگرچه در اين بازار كه ركود، آن را بيش از پيش با سكون همراه كرده است، انواع ميلگرد با ثبات قيمت همراه بوده اما تيرآهن به دليل بهبود نسبی تقاضا با اندكي افزايش قيمت در سايزهاي كوچك همراه شده است. به اين ترتيب تيرآهن به‌صورت متوسط با رشد قيمتي 3/ 0 درصدي بازار ساكن روز گذشته را با اندكي نوسان همراه كرد

 


روز گذشته بورس كالا نيز شاهد عرضه چشمگيري نبود. فولاد مباركه و ذوب‌آهن اصفهان دو عرضه‌ كننده‌اي بودند كه در اين تالار معاملاتي انواع ورق و میلگرد 12-A3 را به‌ صورت سلف مچينگ و سلف عرضه كردند. نگاهي به معاملات صورت گرفته در بورس كالا نيز ركود در بازار فولاد كشور را به خوبي منعكس مي‌كند چراكه عرضه‌ها از جانب متقاضيان نيز با استقبال همراه نمي‌شوند. اما در شرايطي كه بورس كالا با عرضه‌هايي محدود از سوي توليدكنندگانی انگشت شمار همراه است و حتي الزامات دولتي نيز محركي براي عرضه در بورس نيستند.

  

مدیر فروش محصولات ذوب آهن اصفهان درخصوص عرضه‌های این تولید‌ کننده مخصوصا عرضه‌های تیرآهن به خبرنگار «دنیای اقتصاد» مي‌گويد: هم‌اکنون ذوب آهن اصفهان تمامی محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می‌کند. نعمت‌الله‌ محسني با منحصر‌به‌فرد خواندن این ویژگی در ميان سایر تولید کنندگان مصنوعات ساختمانی مي‌گويد: با توجه به ویژگی‌های بازار این وضعیت می‌تواند برای شفافیت معاملات یک داده مهم محسوب شود

 

زیرا تمامی ویژگی‌هاي پیدا و پنهان داد و ستدها در ویژگی‌های معامله قابل مشاهده است. مدیر فروش ذوب‌آهن با تاكيد بر اينكه رکود در بازار فولاد واقعیتي است که بر تمامی تولیدکنندگان از جمله ذوب‌آهن اصفهان نیز تاثيرگذار بوده است، مي‌گويد: با توجه به طولانی شدن دوره رکود، امیدواريم دورنمای قیمت‌ها و حجم معاملات در هفته‌های پیش‌رو با پایان ماه مبارک رمضان و همچنین پس از مذاکرات ایران و 1+5 بهبود یابد.

 
اشاره محسني به طولاني شدن دوره ركود در بازار فولاد كشور در حالي است كه اين ركود در ماه جاری و همچنين با آغاز ماه مبارک رمضان تا حدودی عمیق‌تر شده است، اتفاقي که به عقب‌نشینی خریداران در بورس و بازار منجر شد.

 
براي مثال در ماه جاری حجم معامله انواع مقاطع فولادی ذوب آهن که در بورس کالای ایران عرضه شده، برابر با 16 هزار و 730 تن بوده است که از این حجم 8 هزار و 370 تن آن را تیرآهن تشکیل داده است. این در حالی است که حجم معامله محصولات ذوب آهن در خردادماه برابر با 227 هزار و 633 تن بوده است که از این میزان 219 هزار و 132 تن آن تیرآهن و یا سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن بود.

با مقايسه اين دو داده آماري پيش‌بيني مي‌شود ذوب آهن به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده فولاد كشور، تا انتهاي ماه جاري نتواند به حجم معاملات خرداد ماه برسد. به اين ترتيب هرچند خوش‌بيني‌هايي نسبت به آينده بازار فولاد وجود دارد، اما به نظر مي‌رسد اين بازار در چشم‌اندازي دورتر با بهبود معاملات همراه باشد.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران