زمزمه های تعرفه فولاد

زمزمه های تعرفه فولاد

سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به افزایش تعرفه واردات فولاد از سال ۹۵ واکنش نشان داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، زمزمه‌های افزایش تعرفه فولاد در سال آینده شنیده می‌شود و به گفته مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) این افزایش تعرفه به منظور حمایت از صنایع داخلی و تکمیل زنجیره ارزش فولاد در داخل کشور انجام می‌شود. با این وجود، تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور معتقدند این صنعت به ورق‌های فولادی زیر ۳میلی‌متر نیاز دارد این درحالی است که تولید این محصول در کشور محدود است و نیاز این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود از این‌رو افزایش تعرفه فولاد این صنعتگران را در تامین محصولات موردنیاز خود دچار مشکل خواهد کرد.

 

از طرفی نیز فولادی‌ها معتقدند میزان تولید این محصول در کشور از میزان مصرف آن پیشی گرفته و محدودیتی برای تولید کنندگان لوله و پروفیل وجود ندارد و ادعای سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل باید همراه با آمار مستدل و مستند درباره این موضوع باشد. این نامه از طرف سیدعلی محمد ابویی، رییس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی با موضوع (افزایش دوباره تعرفه ورق‌های فولادی زیر ۳ میلی‌متر شلیک دیگر به پیکر صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور) خطاب به مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته شده است.

 

ظرفیت تولید بیش از بازار مصرف

 
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در این‌باره توضیح داد: مصرف فولاد تخت کشور از ۱۲ میلیون تن در سال ۸۹ به حدود 8.5 میلیون تن در امسال کاهش پیدا کرده، با این وجود ظرفیت تولید و عرضه محصول نهایی فولاد تخت یعنی محصولی که قابلیت عرضه در بازار را داشته باشد در کشور حدود 14.5 میلیون تن است بنابراین میزان تولید نسبت به مصرف پیشی گرفته است.

 

محمود اکبری تصریح کرد: حداقل ۳ شرکت فولاد مبارکه، نوردگیلان و نورد لوله اهواز آمادگی تولید این محصول با ضخامت زیر ۳ میلی‌متر را در کشور دارند که به طور قطع ظرفیت تولید این ۳ شرکت بیش از ظرفیت مصرف است علاوه بر آن ظرفیت خط سبای فولاد مبارکه اصفهان در سال آینده از ۷۰۰ هزار تن به 1.5 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد یعنی در شرایطی که بازار مصرف کاهش پیدا کرده ۷۰۰ هزار تن ظرفیت عرضه محصول نهایی فولاد مبارکه اصفهان در محصولات گرم بیشتر می‌شود و تمامی این عوامل نشان‌ دهنده این است که ظرفیت تولید از مصرف پیشی گرفته است.

 

اکبری افزود: یک نکته مهم که سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور در نامه خود عنوان کرده این است که نیاز این صنعت به ورق‌های فولادی با ضخامت زیر ۳ میلی‌متر حدود ۳/۵ میلیون تن است بنابراین درصورتی که این سندیکا چنین اعداد و ارقامی را در اختیار دارد آمار رسمی برگرفته از صورت‌های مالی خود را نشان دهند که در چه تاریخی این میزان تولید را داشته‌اند. در واقع ادعای این صنعت باید براساس ارقام مستند و مستدل باشد.

 

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از هرگونه اقدامی باید تقاضای دریافت اطلاعات مستند و مستدل چه در بحث میزان تولید که برگرفته از صورت‌های مالی سالانه این شرکت و چه در بحث واردات از گمرک جمهوری اسلامی ایران کند تا متوجه شویم واردات محصولات فولادی ضخامت زیر ۳ میلی‌متر که این سندیکا مدعی است به نام تولید کنندگان لوله و پروفیل وارد کشور شده چند درصد است درحالی که ظرفیت خالی در کشور وجود دارد و این ظرفیت خالی بدون استفاده مانده است اما سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل ادعا دارند که ظرفیت تولید و مصرف این صنعت به ورق‌های فولادی زیر ‌۳میلی‌متر حدود 3.5 میلیون تن است.

 حمایت از صنایع کوچک

 
عادل قنبریان مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولادسازی درباره این موضوع معتقد است: موضوع این است که صنایع کوچک نباید نادیده گرفته شوند و از این صنایع نیز حمایت‌های لازم انجام شود. قنبریان تصریح کرد: راهکار اساسی این است که باید میزان تعرفه واردات براساس نوع محصولات فولادی مشخص شود به عنوان مثال نیازی به واردات میلگرد آج‌دار و شمش فولاد نبشی نیست و مازاد این محصولات در کارخانه‌های فولادی زیاد است اما محصولاتی که واقعا موردنیاز صنایع کشور است باید وارد شود.

 

واردات ورق‌های مورد نیاز صنعت لوله و پروفیل

 
در همین حال عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل کشور نیز اظهار کرد: ۴سال است درباره این موضوع یعنی تامین ورق‌های فولادی با ضخامت زیر ۳ میلی‌متر با شرکت فولاد مبارکه اصفهان که تولیدکننده این ورق در کشور است و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبه داشته‌ایم و همواره سعی در پیگیری این موضوع به منظور برطرف شدن مشکلات این سندیکا داشته‌ایم. محمدرضا جباری تصریح کرد: در کشور محدودیت تولید ورق‌های فولادی زیر ۳ میلی‌متر وجود دارد و متاسفانه ورق‌های با ضخامت 2.5 و زیر 2.5 میلی‌متر یعنی 1.8، 1.5 و1.4که صنعت لوله و پروفیل کشور به آن نیاز دارد تنها برای بازار صادراتی درنظر گرفته می‌شوند.

 

جباری عنوان کرد: به عنوان یک مصرف‌کننده خواستار آن هستیم که در دوره پساتحریم محصولات موردنیاز خود را از داخل کشور و با قیمت ارزان دریافت کنیم. وی ادامه داد: مواد خام نباید به کشورهای خارجی صادر شود، ورق‌های فولادی نیز مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع زیردستی مانند صنعت لوله و پروفیل کشور است و باید مورد استفاده این صنعت قرار بگیرد و محصولات تکمیلی که تولید می‌شود باید به کشورهای خارجی صادر شود.

 

جباری با بیان اینکه بخش زیادی از ورق‌های مورد نیاز صنعت لوله و پروفیل کشور وارداتی است، گفت: بیشتر واحدهای تولید کننده لوله و پروفیل کشور به ورق‌های فولادی ۲ میلی‌متر نیاز دارند و این ورق‌ها وارد می‌شود بنابراین نباید میزان تعرفه محصولاتی که در تولید آنها محدودیت وجود دارد، افزایش پیدا کند. عضو هیات‌ مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل کشور افزود: برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای با حضور گروهی از اعضای انجمن فولاد کشور، سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل، مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل شود تا با همفکری اعضا این مشکل برطرف شود.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران