سرانجام افزایش تعرفه فولاد در سال 95

سرانجام افزایش تعرفه فولاد در سال 95

در حالی طی سال 94 فولادسازان داخلی بارها بر افزایش تعرفه واردات فولاد به دلیل تشدید جریان دامپینگ تاکید کردند که قطعی شدن بالا بردن این تعرفه‌ها به سال 95 موکول شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در حالی وضع تعرفه 25 تا 40 درصدی واردات محصولات فولادی بحث داغ صنعت فولاد کشور شده که بسیاری از تولید کنندگان در رقم تعیین شده این نرخ اختلاف‌نظرهایی دارند. در سالی که گذشت تولید کنندگان فولاد خواستار وضع تعرفه‌ای بالا برای عقب‌نشینی محصولات وارداتی فولاد شدند.

 

گرچه برای محصولات فولادی تخت، میلگرد و شمش به ترتیب تعرفه 40، 30، 25 درصدی در نظر گرفته شد اما چنین تعرفه‌گذای برخی تولید کنندگان محصولات محصول نهایی فولاد را راضی نکرد. تعرفه واردات محصولات تخت که محصول میانی است از تعرفه میلگرد و تیرآهن به عنوان محصول نهایی بالاتر بود و همین باعث شد انتقاد تولید کنندگان به جریان بیفتد. آنها براین باورند از آنجایی که تولید و صادرات میگرد در دنیا بیشتر از ورق است، باید تعرفه واردات محصولات نهایی فولاد بالاتر از ورق باشد.

 
فولادسازان معتقدند در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی و ترکیه تعرفه واردات خود را به بالاتر از 40 درصد رسانده‌اند در صورتی که ایران تعرفه بیلت را 10 درصد، تعرفه ورق 15 درصد و تعرفه میلگرد و تیرآهن را 20 درصد افزایش داده و این ارقام اصلا کفایت نمی‌کند. زیرا وضع تعرفه برای جلوگیری از واردات فولاد تنها در مقطع زمانی می‌تواند موثر واقع شود. چرا که برخی معتقدند دولت برای قطعی کردن افزایش تعرفه محصولات فولادی تعلل می‌کند.

 

با این حال به نظر می‌رسد افزایش تعرفه واردات فولاد سناریویی خواهد بود که دولت یازدهم قرار است در سال 95 آن را عملیاتی کند. بر اساس اظهارات اخیر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت با برخی خبرگزاری‌ها قرار است افزایش تعرفه واردات فولاد در سال 95 اعمال شود زیرا پیشنهاد افزایش تعرفه واردات فولاد به دولت ارائه شده و ظرف دو هفته آینده به تصویب خواهد رسید.

 
به گفته وی بر این اساس رایزنی‌ها انجام شده و قرار است تعرفه فولاد در سال آینده افزایش پیدا کند حتی در جداول تعرفه نیز نهایی شده و جلسات مداومی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و در حضور وزیر صنعت برگزار شده تا بهترین تصمیم در خصوص تعرفه فولاد گرفته شود. با این حال باید در تصویب نرخ تعرفه جدید محصولات فولادی در چه ماهی از سال 95 رقم می‌خورد و چه تاثیری در کنترل محصولات فولادی وارداتی خواهد داشت. آیا این بار افزایش درصد تعرفه از نگاه فولادسازان منطقی خواهد بود؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران