ایران و کره جنوبی برای ساخت کارخانه فولاد توافق کردند

ایران و کره جنوبی برای ساخت کارخانه فولاد توافق کردند

هان‌چان‌کان رییس و مدیرعامل شرکت فولادسازی پوسکو کره‌جنوبی با «مهدی کرباسیان» رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران دیدار و برای همکاری در صنعت فولاد با یکدیگر مذاکره کردند.

 

به گزارش استیل پدیا، پیش‌تر نیز پوسکو برای حضور در صنعت فولاد ایران و ورود فناوری فاینکس اعلام آمادگی کرده بود اما امروز با اجرایی شدن برجام مسیر این همکاری بسیار هموارتر از گذشته شده است.

 

جزییات همکاری

 
مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو از برنامه شرکت پوسکو برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران خبر داد. مهدی کرباسیان با اشاره به سفر هیات کره‌ جنوبی به ایران به همراه وزیر صنعت این کشور اظهار کرد: پیش‌ بینی شده نخستین یادداشت تفاهم بین بخش خصوصی و شرکت پوسکو امضا شود و همچنین پوسکو ۲۰ درصد سهم در مشارکت با بخش خصوصی ایران داشته باشد. وی افزود: قرار است در مشارکت با شرکت پوسکوی کره‌جنوبی کارخانه فولادی در چابهار تشکیل و در این کارخانه از سیستم جدید فاینکس برای تولید فولاد استفاده شود.

 

وی گفت: سیستم فاینکس سیستم جدیدی در زمینه تولید فولاد در دنیا به شمار می‌رود و قرار است برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار بگیرد و تاکنون نیز تنها در ۲ کارخانه فولادی کره‌جنوبی از این سیستم استفاده شده است. البته پیش از برگزاری این دیدار و مذاکره نیز محمدرضا نیکوسخن، مدیر بازاریابی و امور بین‌الملل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) با اشاره به اینکه قرار است شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی بین بخش خصوصی ایران و پوسکوی کره‌جنوبی تشکیل شود، توضیح داده بود: قرار است در سفر وزیر صنعت کره‌جنوبی به ایران مذاکرات نهایی با مقامات ایران انجام شود.

 

در همین زمینه شرکت پوسکو تدبیری برای حضور در ایران و سرمایه‌گذاری داشته و یک شرکت پروژه و یک شرکت سرمایه‌گذاری با شرکت پولاد کاویان پاسارگاد «پی‌کی‌پی» که شرکتی ایرانی است تشکیل داده و ما نیز در ساخت این کارخانه و در بحث «ای‌پی‌سی» آمادگی همکاری با آنها را خواهیم داشت. روش فاینکس با استفاده از سنگ‌آهن ریزدانه اما بدون استفاده از «گندله یا کلوخه سنگ‌آهن و همچنین کک» قادر به تولید فولاد خام است.

 

در این روش به دلیل اینکه نیازی به کارخانه‌های گندله‌سازی، کک‌سازی یا کلوخه سنگ‌آهن نیست، میزان سرمایه‌گذاری ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. پوسکو در سال ۲۰۱۴م یک کارخانه ۲ میلیون تنی و پیش از آن نیز یک کارخانه 1.5 میلیون تنی را با استفاده از روش فاینکس راه‌اندازی کرده است. در ایران تاکنون دو روش کوره بلند و احیای مستقیم برای تولید فولاد خام مورد استفاده قرار می‌گرفت. عمده‌ترین تولید کننده فولاد به روش کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان است و بیشتر کارخانه‌های جدید راه‌اندازی شده در ۳ دهه اخیر همچون فولاد مبارکه، خوزستان و هرمزگان با روش احیای مستقیم فعالیت می‌کنند.

 

تفاهمنامه «پوسکو» و «پولاد کاویان پاسارگاد»

 
در حاشیه دیدار، تفاهمنامه احداث یک واحد فولاد 1.6 میلیون تنی به همراه یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بین شرکت پوسکو کره‌جنوبی و یک شرکت خصوصی ایرانی به نام پولاد کاویان پاسارگاد (PKP) امضا شد. قرار است شرکت پوسکو ضمن فاینانس این پروژه که در ناحیه چابهار ایجاد می‌شود، به عنوان سهامدار نیز در بازار ایران حاضر باشد که خبر خوبی برای صنعت فولاد کشور است. پوسکو با تولید 37.9 میلیون تن فولاد و فروش ۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵م رتبه پنجم تولید فولاد دنیا را دارد.

 

این شرکت دارای فناوری جدیدی در تولید فولاد به نام (فاینکس) (‌Finex) است که در آن از زغال‌ سنگ معمولی (ناحیه طبس... ) به جای کک و سنگ‌آهن با عیار کمتر به جای کنسانتره و گندله به عنوان خوراک استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند بسیار همراستا با شرایط ایران باشد و ضمن ایجاد بازار مصرف برای صنعت زغال‌سنگ داخلی، مسیر صادرات سنگ‌آهن خام را به بازار داخل کشور تغییر دهد. همکاری در زمینه ارتقای بهره‌وری صنعت فولاد ایران، همکاری در سایر کشورها و علاقه‌مندی پوسکو به ورود به حوزه معدن و اکتشاف از جمله مواردی بود که در جلسه یاد شده مورد بحث قرار گرفت.

 

فناوری انحصاری کره‌جنوبی

 
شرکت «پوسکو» که در شهر پوهانگ کره‌جنوبی واقع شده در جایگاه دومین تولید کننده فولاد در جهان ایستاده است. پیش‌تر مدیر بازاریابی و فروش شرکت دانیلی ایتالیا درباره شرکت پوسکو گفت: این شرکت یکی از مجهزترین شرکت‌های فعال در صنعت فولاد است. فناوری به کار رفته در این شرکت بروز بوده و محصولات تولیدی آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

 

سید نصیرالدین ضوئی اظهار کرد: فاینکس یکی از فناوری‌های شاخص پوسکو است. براساس بررسی‌های انجام شده این فناوری در انحصار این شرکت و غیرقابل فروش است. البته در سال‌های گذشته بخشی از فناوری‌های این شرکت از سوی شرکت دانیلی انجام شد اما این شرکت در زمینه بروز کردن فناوری‌های خود، فناوری پوسکو را به انحصار خود درآورد. به گفته وی، در کره و چین به دلیل گران بودن گاز، استفاده از کوره‌های بلند در تولید فولاد مرسوم است و فناوری فاینکس در کوره‌های بلند کارآیی دارد.

 

این در حالی است که در کشور ما بیشتر کارخانه‌های تولید فولاد به روش قوس الکتریکی فعالیت می‌کنند و تنها از روش کوره بلند برای تولید فولاد در ذوب‌آهن اصفهان استفاده می‌شود. با توجه به اینکه فناوری‌های مورد استفاده در ۷طرح فولادی پیش‌تر مشخص شده، بدون شک فناوری فاینکس در طرح‌های جدید فولادی که قرار است در مناطق نزدیک به دریا احداث شود، استفاده می‌شود.

 

استفاده از فناوری فاینکس

 
رییس هیات مدیره شرکت ملی فولاد و مشاور پارلمانی رییس هیات عامل ایمیدرو درباره استفاده از فناوری فاینکس در طرح‌های اجرایی بندرعباس، عسلویه و چابهار نیز گفت: استفاده از روش‌های جدید در طرح‌های فولادی در عسلویه، چابهار و بندرعباس در دستور کار قرار دارد اما درباره فناوری آنها اقدام جدی انجام نشده و در واقع کره‌جنوبی برای حضور در این طرح‌ها تنها اظهار تمایل کرده است. محمدرضا سجادیان اظهار کرد: همکاری کره‌جنوبی و ایران در انتقال انرژی بیشتر مربوط به سال‌های آینده است.

 

درحال‌ حاضر مهم‌ترین موضوع بهره‌برداری از ۷طرح فولادی است اما برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴، استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین باید در دستور کار قرار بگیرد. البته وی معتقد است اتمام پروژه‌های استانی فولاد باید جزو اولویت‌های اصلی در این صنعت باشد. اما نباید فراموش کرد همکاری با بزرگان فولاد جهان می‌توان سطح کیفی محصولات تولیدی در کشور را ارتقا دهد.

 

از سویی دیگر با توجه به قرارگیری صنعت فولاد در بحران مازاد تولید و کمبود تقاضا، امروز بهترین زمان برای سرمایه‌ گذاری در صنایع است تا پس از یافتن این بحران بتوان محصولات تولیدی فولاد را روانه بازار داخلی و جهانی کرد. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود، بحران صنعت فولاد در چند سال آینده به پایان می‌رسد و بازار به حالت تعادل دست می‌یابد نباید این موضوع را فراموش کرد که حل بحران سوریه و عراق ساخت‌وساز در منطقه را افزایش می‌دهد، در نتیجه تولید کنندگان باید از امروز برای تصاحب بازارهای سوریه و عراق برنامه‌ ریزی‌های لازم را در دستور کار قرار دهند.

 

همچنین برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر می‌تواند میزان تقاضای فولاد را افزایش دهد به همین دلیل در کنار جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و استفاده از فناوری‌های برتر، باید برای بازاریابی و بازارگانی نیز اقدامات مهم در دستور کار قرار گیرد.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران