فولاد چابهار

آغاز انتقال فناوری فاینکس به ایران

آغاز انتقال فناوری فاینکس به ایران

مدیرعامل شرکت پوسکو کره جنوبی عنوان کرد: فناوری جدید تولید فولاد را به ایران منتقل می کنیم.

 

به گزارش استیل پدیا، هان چان کان در دیدار با مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر مطلب فوق تصریح کرد: علاوه بر انتقال فناوری فاینکس به ایران- که روشی برای کاهش هزینه ها و فرایند تولید است-،‌ تامین مالی طرح های تولید فولاد که به صورت مشترک انجام می شود را برعهده خواهیم داشت.

 

وی این اقدام پوسکو را مورد حمایت دولت کره جنوبی دانست و تاکید کرد: با همکاری اگزیم بانک کره پروژه ها را با فناوری FINEX اجرا می کنیم و نکته مهم در این همکاری ها این است که حمایت دولت و بانک های کشورمان را هم خواهیم داشت.

 
هان چان کان با بیان اینکه تفاهمنامه برای احداث کارخانه فولاد چابهار امضا شده و همچنین اجرای پروژه های نیروگاه و آب شیرین بسته شده است، افزود: پوسکو به زودی سرمایه گذاری خود را اجرایی خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: پوسکو برای این کارخانه در دست ساخت، نیاز به سنگ آهن و زغال سنگ دارد و انتقال تکنولوژی FINEX و TEM (متعلق به پوسکو) را به ایران انجام می دهد. "هان" همچنین تامین برق و گاز را دو نیاز اساسی برای اجرای پروژه فولاد چابهار برشمرد.

 
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این نشست از امضای تفاهمنامه این شرکت برای اجرای طرح فولاد چابهار ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران دارای ذخایر غنی سنگ آهن و زغالسنگ است و می تواند مواد اولیه مورد نیاز را تامین کند. وی استفاده از فناوری فاینکس را یک تجربه جدید و مفید خواند و افزود: شرکت ایریتک، پی.کی.پی  و همچنین وزارت صنعت ، معدن و تجارت از آن حمایت خواهند کرد.

 
کرباسیان به فعالیت های اکتشافی ایمیدرو اشاره کرد و گفت: این سازمان فعالیت های اکتشافی در حدود 250 هزار کیلومترمربع از مساحت ایران را آغاز کرده که می تواند شروعی برای تامین مواد اولیه معدنی باشد و نیاز کارخانه های فولادی را تغذیه کند.

 
وی افزود: تامین سنگ آهن مورد نیاز یکی دیگر از برنامه های سرمایه گذاری در طرح های اکتشافی ایمیدرو است و ایران برای دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد در افق چشم انداز سال 2025 نیاز به سرمایه گذاری دارد.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: ما آماده نوسازی کارخانه های خود هستیم و شرکت پوسکو می تواند برای بهره وری بیشتر از ذخایر انرژی ، با ایریتک و شرکت ملی فولاد ایران همکاری کند.

 
همکاری ایمیدرو و پوسکو در کشورهای دیگر

 
کرباسیان گفت: همکاری مشترک ایمیدرو و پوسکو برای فعالیت در کشورهای ثالث مانند افغانستان و قزاقستان است. وی چابهار را یک فرصت برای صادرات محصولات  دانست و افزود: چنانچه شرکت پوسکو بخواهد در زمینه مس یا روی همکاری کند، ایمیدرو آماده همکاری از طریق شرکت های تابعه است.

 
روش FINEX با استفاده از سنگ آهن ریزدانه ( 55 تا 65 درصدی) اما بدون استفاده از «گندله یا کلوخه سنگ آهن یا کُک» قادر به تولید فولاد خام است. در این روش به دلیل اینکه نیازی به کارخانه های گندله سازی،‌کک سازی یا کلوخه سنگ آهن نیست، میزان سرمایه گذاری 30درصد کاهش می یابد. شرکت پوسکو که در سال 1968 تاسیس شده توانسته در سال 2011 به درآمد 60.8 میلیارد دلار دست یابد که 22.3 میلیارد دلار آن سودخالص است.

 
در ایران تاکنون در اکثر کارخانه ها، دو روش کوره بلند و احیای مستقیم برای تولید فولاد خام مورد استفاده قرار گرفته است. عمده ترین تولید کننده فولاد به روش کوره بلند ذوب آهن اصفهان است و اکثر کارخانه های راه اندازی شده در سه دهه اخیر مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان با روش احیای مستقیم فعالیت دارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران