افزایش قیمت محصولات فولادی و سردرگمی کارشناسان

بازار فولاد رو به بهبود است

بازار فولاد رو به بهبود است

افزایش قیمت محصولات فولادی در هفته‌ای که گذشت با اظهارنظرهای متفاوتی روبه‌روشده و کارشناسان دلایل مختلفی را در جهش قیمت محصولات فولادی دخیل می‌دانند.

 

به گزارش استیل پدیا، در حالی که عده‌ای از کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت ناگهانی بوده در مقابل به گفته برخی از کارشناسان انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار وجود داشته و دور از انتظار نبوده است.

 

قیمت محصولات فولادی

 
بنابر گزارش منابع خبری در هفته‌ای که گذشت از روز یکشنبه قیمت بیلت از اندازه ۱۵۰ میلی‌متر وارداتی که ۹۵۰ تومان بود با هر کیلو ۲۰ تومان افزایش روبه‌رو شد و این روند تا آخر هفته ادامه یافت و قیمت آن به ۱۰۱۰ تومان رسید. در ابتدای هفته اندازه۱۵۰ محصول بیلت کارخانه‌های داخلی خصوصی که ۹۹۰ تومان بود در پایان هفته به ۱۰۲۰ تومان رسید. اندازه ۱۲۵ میلی‌متر نیز که تا ۸۷۰ تومان عرضه شده بود، این هفته به۹۵۰ تومان نیز رسید. از روز یکشنبه قیمت‌های میلگرد روزانه ۳۰ تا ۵۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت. متوسط قیمت میلگرد اندازه ۱۴ تا ۲۵ در اصفهان صبح شنبه ۱۱۲۶۷ ریال هر کیلوگرم بود ولی در پایان هفته به ۱۲۶۰۰ ریال رسید.

 

متوسط قیمت اندازه ۱۴ تا ۲۵ نیشابور که ابتدای هفته ۱۰۹۰۰ ریال در هر کیلوگرم بود، در پایان هفته به ۱۲۹۰۰ ریال رسید و بعضی فروشنده‌ها تا ۱۳۲۰۰ ریال هم پیشنهاد می‌دادند. روز یکشنبه قیمت تیرآهن اندازه ۱۴ و ۱۸ هر کیلوگرم ۷۰۰ ریال افزایش یافت. روز دوشنبه تیرآهن ۲۲ و ۲۴ و ۲۸ تا ۳۰هزار ریال در هر شاخه افزایش قیمت داشت، روز سه‌شنبه تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ همین افزایش قیمت را طی کرد، روز چهارشنبه قیمت تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ثابت ماند اما تیرآهن‌های ۲۰ تا ۲۷ تا هر شاخه ۲۰ هزار ریال افت کرد.

 

روند قیمت نبشی و ناودانی هم به همین شکل بود. اما دلیل واقعی افزایش قیمت‌ها چه بوده؟ آیا این روند ادامه می‌یابد؟ کارشناسان نسبت به آینده بازار محصولات فلزی چه نظری دارند؟ در این گزارش کارشناسان به این سوالات پاسخ داده‌اند و مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش قیمت محصولات فلزی را چنین بر شمرده‌اند.

 

رواج شایعه توقف تولید

 
مدیراجرایی اتحادیه انجمن‌های مهندسی و علم مواد اظهار کرد: انتظار افزایش قیمت در بازار وجود داشته و این افزایش قیمت دور از انتظار نبوده اما سرعت افزایش آن زیاد و خارج از انتظار بوده است. محمدحسن میربیک تصریح کرد: این افزایش قیمت ناشی از این است که در شروع سال جدید انتظارات تورمی در بازار وجود دارد و موجودی انباشته برخی از کارخانه‌های بزرگ به انبار منتقل شده است. میربیک ادامه داد: یکی از دلایل اصلی آن رکود نسبی بیشتر بازارهای دیگر کشور است که باعث مهاجرت سرمایه از بازارهای مختلف به سمت بازارهای فولاد شده، علاوه بر آن افت محصول در حجم تولید نیز عامل تاثیرگذار و تقویت‌کننده در افزایش قیمت‌ها بوده است.

 

وی افزود: شایعه‌هایی رواج پیدا کرده مبنی براینکه تولیدکنندگان بزرگ کشور تولید فولاد را متوقف کرده‌اند و برخی از افراد سعی کردند با رواج این شایعات روی قیمت فولاد تاثیر بگذارنند که نتیجه آن افزایش قیمت محصولات فولادی بوده است. مدیراجرایی اتحادیه انجمن‌های مهندسی و علم مواد عنوان کرد: درحال‌حاضر در وضعیت رکود در بازار فولاد دنیا به سر می‌بریم و پیش‌بینی می‌شود که اواخر سال ۲۰۱۶میلادی اوایل سال ۲۰۱۷میلادی شاهد رونق بازار فولاد جهان باشیم.

 

کاهش نرخ سود بانکی

 
اما تمامی کارشناسان چنین اعتقادی ندارند که افزایش قیمت‌ها موقتی است بلکه این موضوع را ادامه‌دار می‌بینند. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نیز مجموعه‌ای از عوامل را در افزایش قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار می‌داند. رضا شهرستانی تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات فولادی به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اتفاق افتاده زیرا هر سال در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش حقوق‌ها و شروع ساخت‌وساز با تورم قیمت مواجه می‌شویم.

 

شهرستانی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل آغاز ساخت‌وسازها در بخش مسکن به دپوی محصولات فولادی نیازدارند و این امر باعث شده تا قیمت‌ها رشد پیدا کند. از طرفی به دلیل کاهش ۲ درصدی نرخ بهره بانکی در شرایط کنونی و احتمال اینکه در سال۹۵ نیز این نرخ به میزان ۲ درصد دیگر کاهش یافنه و همچنین با قطعی شدن افزایش نرخ تعرفه واردات در سال ۹۵، قیمت محصولات فولادی رو به افزایش گذاشت. وی گفت: قیمت‌ها به مدت چند روز افزایش پیدا کرد اما در روزهای اخیر کاهش داشت و این افزایش قیمت در سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

 

رشد قیمت از نگاه بورسی‌ها

 
کارشناسان بورس کالا اظهار نظرهای متفاوتی درباره رشد قیمت محصولات فولادی و عواملی که در این افزایش قیمت دخیل بوده، ابراز می‌کنند. مدیرعامل یک شرکت کارگزاری درباره اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت محصولات فولادی معتقد است: در دوران پسابرجام و با توجه به تاکیدات رییس‌جمهوری مبنی بر افزایش پروژه‌های عمرانی بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به ورود سرمایه‌گذاران خارجی این پروژه‌ها اجرایی شوند و از سویی شایعه خروج رکود از بخش مسکن نیز باعث شده تا برخی از سرمایه‌ گذاران داخلی به سمت ساخت‌وساز و مسکن حرکت کنند بنابراین این امر یکی از اصلی‌ترین عواملی است که منجر به رشد قیمت محصولات فولادی شد.

 

هاشم باروتی تصریح کرد: باتوجه به کاهش قیمت سود بانکی بخشی از تاجران که در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردند ترغیب شدند تا به شغل خود بازگردند و بخش بیشتری از تقاضا را ایجاد کنند. باروتی گفت: به نظر می‌رسد خروج بازار فولاد از رکود در طول ۳ یا ۴ ماه آینده آغاز شود.

 
درحالی که هاشم باروتی عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت محصولات فولادی را ناشی از عوامل داخلی می‌داند و از ورود سرمایه گذران داخلی به بخش مسکن و تاثیر آن بر رشد قیمت‌ها سخن می‌گوید الهی فرد، مدیرعامل یک کارگزاری دیگر افزایش قیمت محصولات فولادی را ناشی از رشد قیمت جهانی و تاثیرپذیری قیمت محصولات فولادی از رشد قیمت فولاد در چین می‌داند. این فعال بازار سرمایه گفت: قیمت فولاد در هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت فولاد در چین رشد یافت و این افزایش قیمت ناشی از عوامل داخلی نیست.

 محمودرضا الهی فرد اظهار کرد: چین در پایان فصل سرما قرار دارد و در این مقطع زمانی میزان تقاضا در چین افزایش پیدا می‌کند، از سوی دیگر نیز کارخانه‌های چینی کاهش تولید دارند و این امر باعث شده ۴۰ دلار قیمت محصولات آنها افزایش پیدا کند اما این موضوع پایدار نیست. به گفته الهی‌فرد از روز گذشته قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کرد و شوک مثبتی به بازار وارد شد. مدیرعامل کارگزاری سی فولکس معتقد است در سال ۹۵ اگر شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی باشیم این روند افزایش قیمت آرام و تدریجی اما موقتی است به گونه‌ای که ابتدا نوسانی در بازار ایجاد می‌شود و چند روز بعد این افزایش قیمت‌ها به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران