قیمت فولاد از ۲۰۱۶ صعودی خواهد شد

قیمت فولاد از ۲۰۱۶ صعودی خواهد شد

مدیرعامل شركت توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه (میدکو) پیش‌بینی کرد که از سال 2016 میلادی قیمت فلزات و خصوصا فولاد افزایشی خواهد بود. علی‌اصغر پورمند در برنامه تلویزیونی بورس با اشاره به اینکه با طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت فولاد در دست اجرا هستند تا چند سال آینده کشور از واردات فولاد بی‌نیاز خواهد شد، افزود: من اعتقاد ندارم که در شرایط کنونی پروژه‌های فولادی کشور تعطیل شده‌اند. روند قیمتی فلزات در دنیا 30 تا 35 ساله است و روند کنونی قیمت فلزات نیز از سال 2005 آغاز شد و تا حدود 2035 ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود از سال 2016 به بعد قیمت فلزات و خصوصا فولاد مجددا قیمت‌های بالایی باشند. هم‌اکنون در شرایط رکود بسر می‌بریم و شاید روند اجرای پروژه‌های فولادی کند شده اما متوقف نشده‌اند.

 

پورمند در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا افق 1404 قابل تحقق است یا خیر؟ عنوان کرد: مهم این نیست که چه عددی را به عنوان هدف تعیین می‌کنید بلکه تحقق هدف به نوع نگاه ما بستگی دارد. به نظر من تحقق این هدف امکان‌پذیر است اما به شرط و شروط. ما طی شش تا هفت سال گذشته بخش خصوصی را در کشور داشتیم که توانست بدون حتی یک ریال تامین منابع مالی از دولت 4.2 میلیون تن پروژه فولادی را اجرا کند. بنابراین تحقق هدف فوق با برنامه‌ریزی درست امکان‌پذیر است.

 

مدیرعامل میدکو همچنین در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما به سهامداران بورس به ویژه سهامداران حوزه فلزات اساسی چیست؟ توضیح داد: پیشنهاد من به آنها این است که به صنعت فلزات اساسی دید بلندمدت داشته باشند. در چند سال گذشته در بورس کشور بیشتر شاهد گرایش به سمت سودهای فوری بوده‌ایم اما صنعت فلزات اساسی معمولا در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد. از سوی دیگر پتانسیل معدنی کشور بالاست ولی در حوزه اکتشافات ضعیف عمل شده است. به طوری که در کشور ما حداکثر عمق اکتشاف 350 متر بوده اما در کشورهای معدنی دیگر این عمق به 4500 متر هم رسیده است. حداکثر طول حفاری انجام شده برای اکتشاف نیز 4 میلیون متر بوده است. 

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران