مدیرعامل فولاد اکسین افزایش تعرفه واردات ورق را خواستار شد

مدیرعامل فولاد اکسین افزایش تعرفه واردات ورق را خواستار شد

امروز کمتر کسی است که دستی در صنایع فولادی کشور داشته باشد، اما نام «فولاد اکسین خوزستان» را نشنیده باشند. شرکتی که تا دو سال پیش علیرغم برخورداری و بهره‌گیری از مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا عمدتا به تولید فولادهای ساختمانی می‌پرداخت و بدون توجه به رسالت اصلی خود و با اصرار بر ادامه روند فوق روزبه‌روز از توان آن کاسته می‌شد، شرکتی که تجهیزات آن نیز بالغ بر یک میلیون تن تولید ورق‌های عریض فولادی با استفاده از اسلب با میانگین وزنی ۱۴ تن بوده است. مجموعه‌ای که برای ساخت آن بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار هزینه ارزی، ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه ریالی و در ۱۶۰ هکتار زمین ساخته شده است.

 

با وجود نا ملایمات و برخی سیاسی‌ کاری‌ها از جمله افتتاح زودهنگام کارخانه منجر به عدم راه‌اندازی تجهیزات توسط سازنده شرکت شد که همین امر باعث شد تا مشکلاتی در زمینه تولید محصول مورد انتظار ایجاد و اکثر تجهیزات از گارانتی شرکت سازنده خارج شود، ضمن آنکه، عدم اجرای بیش از ۲۲ پروژه کوچک و بزرگ به مبلغ بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان و چندین مشکل دیگر از جمله میراثی بود که از بدو ساخت برجای مانده بود، گرچه به‌نظر می‌رسد عدم ثبات در مدیریت طی سال‌های گذشته یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی بوده که هر نوع تصمیم‌گیری و یاتصمیم‌سازی‌های احتمالی را از مدیران و پرسنل شرکت سلب می‌کرده است، اما در طی دو سال گذشته با بررسی فرصت‌ها و تهدیدها و نیز برنامه‌ریزی برای حل آنها، تدوین استراتژی مناسب، اصلاح ساختار و از همه مهم‌تر بهره‌گیری از نیروهای جوان فعال همان شرکت و نیز با ایجاد انگیزه بسیار بالا میان همه کارکنان، امروز همگان شاهد رشد تولید، فروش بالا علیرغم رکود در بازار، انعقاد قراردادهای بسیار مهم در عرصه لوله‌سازی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و... هستند.

 

نظر به اهمیت موضوع و جایگاه ویژه شرکت فولاد اکسین خوزستان در عرصه سازندگی و رهایی کشور از واردات ورق‌های عریض فولادی مورد نیاز صنایع مختلف ازجمله لوله‌سازی‌ها و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین نظر به رشد چشمگیر تولید شرکت، گفت‌وگویی با عزیز قنواتی، مدیرعامل این شرکت انجام شده است که با هم می‌خوانیم:

 

رکورد برای اولین‌بار در سال 93

 

او ابتدا ضمن تشریح کامل تاریخچه فولاد اکسین و مرروی بر مشکلات کارخانه به اقدامات مهم انجام شده از جمله دستیابی به ظرفیت اسمی، نصب و تعمیر بعضی از تجهیزات توسط کارشناسان داخلی در خط تولید برای اولین‌بار گفت: پس از تعیین استراتژی و بررسی نقاط ضعف و قوت نهایتا به مرحله‌ای از رشد دست‌یافته‌ایم که میزان تولید در سال ۹۳ به ۷۸۰ هزار تن رسید که این رقم تولید رکوردی بود که برای اولین‌بار در تاریخ شرکت رخ می‌داد.

 

وی با اعلام اینکه همین رشد باعث ایجاد انگیزه و نشاط در همکاران شد از اولویت‌بندی پروژه‌ها جهت انجام آنها خبرداد و تصریح کرد که درحال حاضر نیز علیرغم اقدامات صورت گرفته ۲۲ پروژه جانبی به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان که از زمان طرح تاکنون انجام شده‌اند، در دستور کار است که با تخصیص بودجه به صورت مرحله‌ای اجرا می‌گردند.

 

قنواتی با اعلام اینکه در سال ۹۳ با ۷۸۳ هزار تن تولید بیش از ۲۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۲ داشته‌ایم و سعی خواهد شد که در سال ۹۴ نیز ۱۰۰ درصد برنامه (هم‌چون دو ماه اول سال ) محقق شود، تاکید کرد که در سال ۹۴ تغییر در رویکرد و همچنین تولید محصولات خاص و نیز افزایش تولید، اولویت اصلی است و طبق برنامه نیز مقرر گردید ۸۵۰ هزار تن تولید صورت گیرد، گرچه پیش‌بینی می‌شود که با تلاش همکاران و پرسنل متعهد شرکت امسال رکورد ۹۰۰ هزار تن تولید زده شود.

 

به گفته او در سال ۹۲ میزان تولید ورق‌های آلیاژی خاص ۸ درصد و در سال ۹۳ این میزان به ۱۵ درصد یعنی دو برابر رسید که مقرر شد در سال ۹۴ این رقم به ۶۰ درصد و به تدریج نیز به بالای ۹۰ درصد برسد.

 

قنواتی با اعلام اینکه پس از اقدامات صورت گرفته به سمت تغییر ترکیب تولید و سعی در تولید محصولات خاص حرکت کرده‌ایم، تشکیل کمیته‌های گوناگون با همان همکاران مجرب و پرتلاش را یادآور شد و خاطر نشان کرد که طی یکسال گذشته برای حفظ قیمت محصولات از سیاست افزایش تولید ورق‌های خاص و ورق‌های ضخامت پایین استفاده شد.

 

قرار گرفتن در وندرلیست شرکت‌های نفت و گاز

 

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان با اعلام اینکه بازار هدف ما وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه بود که باید در وندرلیست آنها قرار می‌گرفتیم، تصریح کرد که پس از رایزنی‌های فشرده و بازرسی‌های فراوان سرانجام در سال ۹۳ در وندرلیست ۹ شرکت ازجمله شرکت‌های نفت و گاز پارس، ملی گاز ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نفت مناطق جنوب (اداره کالا)، نفت مناطق جنوب (اداره استانداردها)،‌ شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی، ملی حفاری ایران و نفت فلات قاره ایران قرار گرفته‌ایم. همچنین درپی پیگیری‌های فراوان در آستانه ورود به وندرلیست ۹ شرکت دیگر ازجمله مهندسی و توسعه گاز ایران، ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، ملی صنایع پتروشیمی، مهندسی و توسعه نفت ‌(متن)، پایانه‌های نفتی ایران، سامانه تامین الکترونیکی کالا صنعت نفت، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و نفت مناطق مرکزی ایران هستیم.

 

اعتماد مشتریان، رمز موفقیت

 

وی تامین اسلب مورد نیاز توسط دو کارخانه بزرگ تولیدکننده یعنی فولاد خوزستان و هرمزگان و همچنین برخورداری از کیفیت بالای اسلب‌های تولیدی توسط این دو شرکت را یادآور شد و افزود: امروز شرکت‌های لوله‌ساز و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز به کیفیت اسلب‌های دو شرکت یادشده و در نهایت ورق‌های تولیدی توسط اکسین خوزستان اعتقاد و اطمینان دارند و به این باور رسیده‌اند که خرید از داخل هم به اشتغال کشور کمک می‌کند و هم باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود.

 

گفتنی است، درپی اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات اکسین خوزستان، اخیراً تفاهمنامه‌ای سه‌جانبه میان سه شرکت، مناطق نفتخیزجنوب، لوله‌سازی اهواز و فولاد اکسین به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان جهت تولید ورق ۶۰ X و ۷۰ X منعقد شده است. وی افزود: ما براساس برنامه‌های بازار توانستیم ثبات قیمت را حفظ کنیم، به گونه‌ای که هیچ‌کدام از مشتریان ما به سمت زیان نرفتند و به همین دلیل اعتمادشان بیش از پیش گسترش و تعداد آنها نیز افزایش یافته است.

 

طرح‌های توسعه فولاد اکسین خوزستان

 

قنواتی در ادامه اجرای طرح‌های توسعه را عامل محرک و سودآوری شرکت و در نهایت ایجاد انگیزه میان کارکنان عنوان و تصریح کرد که تکمیل طرح‌های سابق و ۲۲ مورد پروژه اولویت‌بندی شده منجر به ایجاد ظرفیت سالیانه یک میلیون و پنجاه هزار تن شد ضمن آنکه تکمیل پروژه‌های یاد شده منجر به تولید فولاد به میزان ۹۵۰ هزار تن انواع محصولات با ارزش افزوده بالا و API همسو با چشم‌انداز شرکت فولاد اکسین خوزستان خواهد شد.

 

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان مشتری‌مداری، شایسته‌سالاری، کار گروهی، بهبود مستمر و مسئولیت اجتماعی را از جمله ارزش‌های مهم این مجموعه توصیف کرد و گفت: فولاد اکسین خوزستان یک شرکت صنعتی متمرکز بر تولید انواع ورق‌های فولادی عریض و آلیاژی خاص با استحکام بالاست که با استفاده از فناوری خاص و منحصر به فرد در صنعت فولاد کشور، به دنبال تکمیل زنجیره صنعت فولاد، تامین نیازهای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، دریایی و... و ایجاد ارزش افزوده بالا برای سهامداران خود می‌باشد.

 

اهداف استراتژیک اکسین خوزستان

 

وی در ادامه برخی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک شرکت در سال ۹۴ را مورد اشاره قرار داد و افزود: تحقق تولید و فروش ۸۵۰ هزار تن محصول نهایی (۳۰۰ هزار تن محصول تجاری و ۵۵۰ هزار تن با ارزش افزوده بالاتر)، تحقق صادرات محصول به میزان ۸۰ هزار تن، تحقق میزان رضایت کلی مشتریان به میزان ۷۷/۲ درصد و تحقق شاخص تحویل به‌موقع فروش داخلی و صادرات به میزان ۷۶ درصد از جمله مهم‌ترین اهداف استراتژیک امسال محسوب می‌شوند.

 

او همچنین افزایش راندمان کمی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر به میزان ۸۸/۷درصد، آماده به کاری تجهیزات خطوط تولید به میزان ۸۰درصد، کاهش ضایعات تولید به میزان ۰/۲ درصد، تکمیل تجهیزات مورد نیاز خط تولید به میزان ۴ عدد، بومی‌سازی ساخت قطعات سرمایه‌ای کارخانه به تعداد ۶۶ عدد، ارتقا دانش فنی تولید محصولات کیفی حداقل به تعداد ۴گونه فولادی جدید و... را از دیگر اهداف یاد شده عنوان کرد.

 

قنواتی در خصوص ایمنی و بهداشت (HSE) نیز کاهش شاخص کل تکرار حوادث به میزان ۱۴/۵ درصد نسبت به سال قبل، کاهش شاخص شدت حوادث به میزان ۱۹درصد، توسعه فضای سبز شرکت به میزان ۱۶ هکتار فراتر از الزامات محیط‌زیست (تحقق فولاد پاک) و اجرای چندین برنامه دیگر را از جمله اقدامات در این بخش برشمرد.

 

صادرات به عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس

 

صادرات و اثر تحریم‌ها بر عملکرد شرکت مسئله دیگری بود که مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان در این‌باره اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۳ و برای اولین‌بار توانست محصولات خود را به کشور عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر کند که به دلیل بالا بودن کیفیت و قیمت مناسب نسبت به سایر تولید کنندگان بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفت. همچنین علیرغم همه تحریم‌ها در روند تولیدات کوچک‌ترین خللی وارد نشد، به عبارت دیگر تحریم‌ها هیچ‌گاه نتوانست کار فولاد اکسین را تعطیل کند، ضمن آنکه تحریم‌ها باعث شد تا ضمن خودباوری و کسب خلاقیت‌ها فرصتی به دست آید تا تامین برخی قطعات به دست متخصصان داخلی صورت گیرد.

 

ضرورت افزایش تعرفه واردات ورق

 

قنواتی در ادامه این گفت‌وگو موضوع تعرفه‌ها و پایین بودن تعرفه واردات ورق را مهم‌ترین مشکل این بخش از صنعت دانست و تاکید کرد این شرکت که با ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه و با بیش از یک هزار نفر پرسنل احداث و در حال تولید ورق‌های API است، انتظار حمایت و تسهیل قوانین به منظور حفظ اشتغال در کشور دارد، به هرحال مشتریان فولاد اکسین تنها سه شرکت فولادساز در کشورند که با هدف تأمین نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از مشتریان اصلی محسوب می‌شوند، لذا قوانین باید به گونه‌ای باشد تا تولید و اشتغال به واسطه اعمال برخی اعمال نادرست ازجمله ورود آسان ورق‌های مشابه آسیب نبیند.

 

وی به برنامه دولت جهت واردات یک میلیون تن ورق از هند به داخل کشور اشاره کرد و خواستار تقلیل میزان واردات ورق و اختصاص نیمی از آن به واردات اسلب شد. او همچنین بر ضرورت افزایش تعرفه واردات ورق از ۱۵ درصد فعلی به ۳۰ درصد تاکید کرد.

 

قنواتی خرید ورق از این شرکت توسط مصرف‌کنندگان داخلی را به دلیل عدم پرداخت هزینه حمل بالا، عدم ثبت سفارش و گشایش LC و... و از همه مهم‌تر برخورداری از کیفیت بالا، بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید محصولات از خارج دانست.

 

قنواتی، ضمن قدردانی از همه پرسنل شرکت، اعضای هیات‌مدیره و سهامداران که در تمام مراحل از برنامه‌های تدوین شده این شرکت حمایت کرده‌اند، فولاد اکسین خوزستان را در یک جمله اینچنین تعریف کرد: «فولاد اکسین خوزستان تنها شرکت تولیدکننده ورق عریض آلیاژی خاص و یک صنعت استراتژیک و راهبردی است که می‌تواند نیاز حساس‌ترین صنایع کشور همچون خطوط انتقال نفت و گاز را با بهترین کیفیت تولید کند».

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران