حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه عناصر نایاب خاکی

یک میلیارد و 120 هزار تن سنگ آهن کشف شد

یک میلیارد و 120 هزار تن سنگ آهن کشف شد

ما در سال 94، 12 میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی و پژوهشی داشته ایم و من خود شخصا به دانشگاه‌ها نامه نوشته‌ام و از آنها دعوت کردم که در این بخش به ما کمک کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، در مراسم رونمایی از شمش عناصر نادر خاکی مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه امروز یک قدم دیگر در جهت خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌ایم، اظهار داشت: این مرکز تحقیقات یکی از مراکز مهم پژوهش در منطقه خاورمیانه است و متاسفانه از این مرکز در سال‌های قبل استفاده مطلوب نمی‌شد و در دو سال اخیر ما سعی کردیم دوباره آن را فعال کنیم.

 

مهدی کرباسیان افزود: این مرکز در خدمت بخش خصوصی قرار گرفته است و انتی موان که فلزی ارزشمند و مورد نیاز کشور است توسط این مرکز در زابل به صورت صنعتی اکنون تولید می‌شود.

 

وی ادامه داد: این مرکز پژوهشی اکنون در لیست کشورهای اکو قرار گرفته است و دو سال است که فعالیت‌های آموزشی آن آغاز شده که طی سفر آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن تجارت به افغانستان قراردادی جهت همکاری در زمینه معادن با این کشور منعقد خواهد شد.

 

کرباسیان افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز اکتشافات است به طوری که در اکتشاف اخیری که در حوزه سنگان داشته ایم توانستیم یک میلیارد و 120 هزار تن سنگ آهن کشف کنیم که این یک مورد منحصر به فرد است.

 

وی ادامه داد: جا دارد من همین‌ جا از آقای صالحی تشکر کنم که درب سازمان انرژی اتمی را به روی پژوهش‌های معدنی باز کرده است بطوری که ما اکنون مساحتی بالغ بر 250 هزار کیلومتر را در حال اکتشاف هستیم.

 

مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور درخصوصی سازی گفت: دولت باید در حوزه اقتصاد سیاست آزادسازی را در پیش بگیرد و کارها را به بخش خصوصی بسپارد اما در برخی حوزه‌ها که ریسک بالایی دارد این وظیفه دولت است که به آنجا ورود کند. در حوزه معدن نیز این وظیفه ایمیدرو است که این ریسک را بپذیرد و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد و سپس با فراهم شدن شرایط مطلوب حوزه مورد نظر را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

وی ادامه داد: ما در سال 94، 12 میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی و پژوهشی داشته ایم و من خود شخصا به دانشگاه‌ها نامه نوشته‌ام و از آنها دعوت کردم که در این بخش به ما کمک کنند.

 

کرباسیان ادامه داد: مطابق قانونی که در سازمان ایمیدرو وجود دارد می‌بایست 25 درصد از سود ویژه این سازمان در بخش پژوهش مصرف شود بر همین اساس ما مشکلی برای سرمایه‌گذاری و  هزینه در این بخش نداریم.

 

مدیرعامل ایمیدور تصریح کرد: یکی از اهداف ما توسعه واحدهای فراوری کوچک و موبایل در سطح کشور است. معادن کوچک و متوسط بعضا از نظر اقتصادی فعالیت آنها به صرفه نیست بر همین اساس دنبال آن هستیم که فناوری موبایل را انجام دهیم و با استفاده از تشکل‌های صنفی از این معادن بهر‌ه‌برداری کنیم.

 

کرباسیان افزود: من همین‌  جا اعلام می‌کنم هرکس در بخش خصوصی تمایل دارد در حوزه عناصر نایاب خاکی سرمایه‌گذاری کند ما به آنها کمک می‌کنیم و حاضر به هرگونه همکاری با آنها هستیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران