اجرای برنامه مونیتورینگ برای کنترل بهتر خروج مواد معدنی

اجرای برنامه مونیتورینگ برای کنترل بهتر خروج مواد معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روش پایش خروج مواد معدنی و مونیتورینگ معادن به میزان 30 تا 40 درصد آنها باهدف جلوگیری از تضییع حقوق دولتی معدن ضروری است.

 

به گزارش استیل پدیا، جعفر سرقینی در مراسم بزرگداشت روز مهندس در محل شرکت ملی فولاد ایران اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از مسایل مربوط به بخش معدن به دلیل نبود نگرش مهندسی، حل نشده است.

 
وی با بیان اینکه امروز موضوع اکتشاف و نظارت به درستی در معادن صورت نمی گیرد، افزود: نبود نظارت دقیق در بخش معادن یک مخاطره جدی است، زیرا سهل انگاری در این بخش جان انسانها را می گیرد؛ بنابراین ایمنی یک شاخص اصلی برای فعالیت در این بخش محسوب می شود.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت اضافه کرد: آمارهای دوره 10 ماهه فعالیت در کل معادن کشور، رویداد مهمی از نظر مخاطرات را نشان نمی دهد، اما نباید نسبت به این موضوع کم توجهی شود. وی گفت: یکی از نکات مهم در معادن، حضور یک مسئول فنی است که بهره برداران معدنی به آن توجه جدی ندارند، زیرا ادراک معدن و معدنکاری به شکل مهندسی در کشور ظهور و بروز پیدا نکرده و لازم است سازمان نظام مهندسی معدن برای این مساله تدبیری بیندیشد.

 
سرقینی افزود: احتمال می رود با انتصاب یک مسئول فنی برای چند واحد معدنی مشکل یادشده برطرف شود و به این ترتیب مشکل فعالیت مهندسی در معادن برطرف خواهد شد.

 
همچنین محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در این برنامه که از سوی سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران برپا شده بود، گفت: بخش معادن به عنوان انفال و در واقع ثروت ملی است و نباید به آن با نگاه صنفی نگریست. وی برپایی نمایشگاه معدن وصنایع معدنی ایران در آبان سال 1395 به شکل مشترک با سازمان نظام مهندسی معدن را مورد پذیرش خانه معدن دانست و گفت: فعالیت انفرادی نمی تواند ضامن دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این بخش باشد.

 
علاوه براین «فرشید طیبی» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران گفت: اکنون در دوران پساتحریم در کشور نیاز به نگرشی نو در حوزه معدن وجود دارد که پیش نیاز این نگرش را باید در نظام مهندسی معدن ظهور و بروز پیدا کند.

 
طیبی اظهار داشت: طرح های بهره برداری و گزارش پایان عملیات اکتشاف باید براساس قوانین و دستورالعمل های بین المللی تنظیم شود و انتظار می رود بتوان در نظام مهندسی معدن این ساختار جدید را به بهترین شکل ترسیم کرد. پ

 
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران افزود: براساس اعلام مرکز آمار ایران در سال 1392 تعداد مهندسین شاغل در معادن درحال بهره برداری کشور برابر با پنج هزار و 146 نفر است.

 
طیبی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن و زمین شناسی بسیار بیشتر از ظرفیت کار در معدن است، بنابراین زمینه کار برای این تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان فراهم نیست و بهتر است به جای افزایش تعداد فارغ التحصیل به تربیت نیروی متخصص پرداخت. وی ابراز امیدواری کرد که توجه بیشتری از سوی دولت به بخش معدن معطوف شود و امکان شرایط بهتر برای تربیت نیروهای متخصص فراهم آید.

 
طیبی، وجود سه هزار و 300 نفر مهندس در سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران را یاد آور شد و گفت: این افراد در مجموع از 15 هزار سال سابقه فعالیت معدنی برخوردارند که ظرفیت بالایی محسوب می شود.

 
جمهوری اسلامی ایران اکنون دارای پنج هزار و 400 معدن فعال است که سالانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.

 
مجموع ذخایر شناسایی کشور بیش از 57 میلیارد تن اعلام شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران