شرکت زغال‌سنگ کرمان در آستانه ورشکستگی

مطالبه شرکت زغال‌ سنگ کرمان از فولادی‌ها چقدر است؟

مطالبه شرکت زغال‌ سنگ کرمان از فولادی‌ها چقدر است؟

در حالی این روزها بدهی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به شرکت زغال‌سنگ کرمان بحث داغی در بخش معدن شده که این کارخانه تنها 5 میلیارد تومان به این شرکت بدهکار است.

 

به گزارش استیل پدیا، بدهی فولادی‌ها به زغالی‌ها یکی از دلایلی است که همیشه برای تعطیلی معادن زغال‌ سنگ‌ کشور عنوان می‌شود. رکود بازار مواد معدنی و کاهش قیمت جهانی فولاد سبب شده درآمد کارخانه‌های فولادی کاهش پیدا کند و حال روزهای بحرانی خود را با دپوی تولیدات‌شان در انبارها سپری کنند.

 

اما طی این مدت هر بار که از بدهی فولادی‌ها به شرکت زغال‌ سنگ کرمان صحبت می‌شد، نام کارخانه فولاد ذوب‌آهن اصفهان به میان می‌آمد و این تولید کننده دولتی مقصر اصلی این بدهی شناخته می‌شد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع مطالبه این شرکت تنها به شرکت ذوب آهن اصفهان مربوط نمی‌شود و دو شرکت تولید کننده دیگر نیز بدهی خود را با معادن زغال‌سنگ کرمان تسویه نکرده‌اند. همانطور که چندی پیش هم ذوب‌ آهن اصفهان با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد که ذوب‌ آهن به معادن زغال کرمان بدهکار نیست و در گزارشی با عنوان تعطیلی معادن زغال‌سنگ به دلیل بدهی ذوب‌آهن به نوعی تحریف حقیقت شده است.

 

با این حال مجموع بدهی‌های کارخانه ذوب آهن اصفهان به شرکت زغال‌سنگ کرمان تا شش ماهه اول سال 94 ، 40 میلیارد تومان است. این در حالی است که مسوولان کارخانه ذوب آهن به صراحت گفته‌اند که باقی مطالبات شرکت که حدود 35 میلیارد تومان است متعلق به واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند و شرکت فولاد زرند ایرانیان است.

 

گرچه کل مطالبات شرکت زغال‌ سنگ کرمان متعلق به ذوب آهن اصفهان نیست اما قرار است تسهیلات 100 میلیارد تومانی دولت به ذوب آهن اصفهان سبب شود مشکل فولادی‌ها را با زغالی‌ها حل کند و این بدهی تا حدودی تسویه شود. در این صورت شاید از تعطیلی معادن بزرگ زغال‌سنگ کرمان بتوان جلوگیری کرد زیرا این روزها معادن زغال‌سنگ کرمان به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده تولید‌ با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان افزایش 15 درصدی قیمت زغال‌سنگ قطعی نشده و در حالی که معاونت معدنی وزارت صنعت و کمیته پشتیبانی زغال‌ سنگ وزارتخانه جلساتی در این خصوص داشته‌اند و بعدا این جلسات منتفی شده، قرار بوده 23 درصد افزایش قیمت زغال‌سنگ برای بهره‌برداران بخش خصوصی قطعی شود، اما در آخر وزارتخانه 15 درصد افزایش قیمت این محصول معدنی را تایید کرده که حتی این رقم مورد قبول شرکت ذوب‌آهن قرار نگرفته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران