ضرورت ابطال برخی مجوزهای فولادی

ضرورت ابطال برخی مجوزهای فولادی

در حالی کارشناسان بر این باور بودند که تا ماه‌های پایانی سال طرح‌های عمرانی و ساخت‌و‌ساز مسکن یک تکان جدی خواهد داشت و در بازار فولاد شاهد رونق خواهیم بود که این اتفاق با وجود توافق هسته‌ای رخ نداد.

 

به گزارش استیل پدیا، یکی از راهکارهایی هم که برای خروج از رکود در نظر گرفته شده این است که دولت در بخش مسکن به اصطلاح سیاست‌های تشویقی و سیاست‌های تسهیلاتی را اعمال کند تا این امر موجب رونق در بازار مسکن شود؛ چرا‌که اگر مسکن رونق پیدا کند بازار فولاد هم از رکود خارج خواهد شد. با این حال باید دید سرنوشت قیمت فولاد چه خواهد شد.

 

محمد ابکا، مشاور طرح جامع فولاد نیز در این خصوص معتقد است مجوزهای واحدهایی که جانمایی نامناسبی دارند باید لغو شود، زیرا اگر این مجوزها باطل نشوند هم تفاوتی ندارد و این واحدها در تامین آب مشکلاتی دارند که خود به خود مجوزشان باطل خواهد شد. در حال حاضر واحدهای بزرگ فولادسازی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن به دلیل بروز مشکلاتی در تامین زیرساخت‌های تولیدشان مانند گاز و آب طرح‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک همچنین افزود: فولاد مبارکه در تابستان مشکل تامین آب دارد و در زمستان با تامین گاز مواجه است با این حال طرح توسعه‌ای در این واحدها به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. به همین دلیل تلاش می‌شود واحدهای بزرگ فولادسازی به جابه‌جایی تشویق شوند.

 

مشاور طرح جامع فولاد همچنین این جابه‌جایی‌ها را عاملی برای تاخیر دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد دانست و گفت: انتقال واحدهای فولادسازی زمانبر است و اگر این رویکرد صورت گیرد ممکن است برنامه 10 ساله فولاد 5 تا 6 سال تاخیر داشته باشد. او همچنین درباره اینکه مجوز کدام یک از طرح‌ها قرار است باطل شود، گفت: نمی‌توان نام واحدهایی را که مجوزشان قرار است باطل شود، آورد زیرا این قسمت از مطالعات طرح جامع محرمانه است و ایمیدرو هر زمانی که تایید کند، اعلام خواهد کرد. اما بیشتر این واحدها، واحدهایی هستند که به بخش خصوصی سپرده شده یا قرار است داده شود.

 

در همین زمینه عضو انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه نباید نامه انجمن فولاد به معاون اول رئیس‌ جمهور فقط بایگانی شود، گفت: دولت گوش شنوایی درخصوص راهکارهای حمایت از صنعت فولاد ندارد.

 

رضا شهرستانی در ادامه با بیان اینکه هنوز پاسخی به نامه انجمن تولید کنندگان فولاد داده نشده است، گفت: ظاهرا دولت گوش شنوایی ندارد و برگزاری جلسات متعدد بی‌فایده است. چند بار طی جلساتی با آقای جهانگیری و وزیر صنعت مشکلات صنعت فولاد را مطرح کرده‌ایم اما دولت فقط کار خودش را انجام می‌دهد. مدیرعامل شرکت تولید لوله و اتصالات چدنی کلاچ با اشاره به تهاتر نفتی ایران با چین و هند گفت: این دو کشور بابت بدهی خود به ایران محصولات فولادی صادر می‌کنند و مشکلات انتقال پول ناشی از تحریم‌ها را بهانه می‌کنند. در حالی که بهترین زمان برای اینکه دولت جلوی واردات محصولات فولادی را بگیرد، همین الان است.

 

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی و ترکیه تعرفه واردات خود را به بالاتر از 40 درصد رسانده‌اند، در صورتی که ایران تعرفه بیلت را 10 درصد، تعرفه ورق را 15 درصد و تعرفه میلگرد و تیرآهن را 20 درصد افزایش داده و این ارقام اصلا کفایت نمی‌کند.

 

شهرستانی با تاکید بر اینکه لازمه حیات صنعت فولاد حمایت دولت است، گفت: در سال 1975 قانون کار انگلستان اشتباه بود و با وجود اینکه از نیروهای انسانی حمایت می‌شد اما آنها کار نمی‌کردند تا اینکه صنعت خودرو این کشور به کل تعطیل شد و انگلستان فقط سرویس‌ده و بانکدار شد. اگر دولت ایران هم از صنعت فولاد حمایت نکند، چنین سرنوشتی برای صنایع داخلی رقم زده می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران