فولاد سازان سیاست کاهش عرضه را در پیش گرفتند

سیگنال‌های انتخابات و سال نو به بازار فولاد

سیگنال‌های انتخابات و سال نو به بازار فولاد

بازار فولاد کشور پس از طی یک دوره کاهش قیمت روز گذشته وارد فازی جدید برای ثبات قیمت‌ها شد.

 

به گزارش استیل پدیا، آنطور که فعالان بازار می‌گویند، تولید کنندگان محصولات فولادی از روز گذشته به منظور حفظ قیمت‌ها و پیش‌گیری از کاهش بیشتر آنها به کاهش عرضه اقدام کرده‌اند. یک فعال بازار از این اقدام تحت عنوان «شوک آخر سال» یاد می‌کند و می‌گوید: معمولا در روزهای پایانی سال شاهد چنین شوکی در بازار هستیم زیرا تولیدکنندگان به واسطه این اقدام می‌توانند تقاضا را تحریک کرده و در پی آن در روزهای پایانی سال به نقدینگی بیشتری دست پیدا کنند.

 

این فعال بازار در ادامه می‌گوید: به این ترتیب روز گذشته شاهد بودیم که تولیدکنندگان عرضه را کاهش دادند تا جلوی کاهش قیمت‌ها را بگیرند زیرا اگر در روزهای پایانی سال چنین شوکی به بازار داده نشود، نمی‌توان به بازگشت پول‌ها امیدوار بود. این فعال بازار عقیده دارد چنانچه شوک کاهش عرضه به بازار وارد نشود و روند قیمت‌ها همچنان نزولی باشد، کسی برای خرید ریسک نمی‌کند زیرا این ذهنیت وجود خواهد داشت که اگر امروز خریدی انجام شود قطعا در روزهای آینده با زیان همراه خواهد بود. این فعال بازار آهن در حالی معاملات روز گذشته بازار را نسبتا خوب ارزیابی می‌کند و به اثرگذاری شوک کاهش عرضه امیدوار است که رئیس اتحادیه آهن‌فروشان چندان به شوک اخیر تولید کنندگان به بازار امیدوار نیست.

 

محمد آزاد در این زمینه می‌گوید: از روز گذشته روند کاهش عرضه به بازار با این امید آغاز شده که قیمت‌ها محکم‌تر شده و از افت بیش از پیش آنها جلوگیری شود اما به عقیده من بازار در شرایطی نیست که بتواند یا بخواهد به این اتفاق واکنش نشان دهد. او با اشاره به این نکته می‌گوید: در شرایط فعلی اطلاع فعالان بازار از موجودی انبارها اجازه نخواهد داد که کاهش عرضه بازار را تقویت کند زیرا همه خریدارها می‌دانند در پشت این عرضه‌های کم، انبارهای مملو از کالاهای فولادی نهفته است به همین دلیل آنها فکر می‌کنند حتی اگر با وجود کاهش عرضه امروز خرید نکنند چند روز دیگر می‌توانند کالای خود را کمی ارزان‌تر خریداری کنند.

 

به عقیده آزاد وجود این نگاه و عملکرد فعالان بازار بر اساس آگاهی آنان از موجودی انبارها، به نوعی یک مشکل فرهنگی و واکنش روانی در مقابل کاهش عرضه محصولات به بازار است. او در ادامه می‌گوید: در چنین شرایطی سیاست کاهش عرضه برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها در زمانی اثرگذار خواهد بود که فولادسازان به واسطه چند فروش بزرگ موجودی انبارهای خود را کاهش دهند و در چنین زمانی عرضه خود را کم کنند. از نظر آزاد با وجود انبارهای مملو از موجودی نمی‌توان حساب چندانی روی تغییر روند بازار در پی کاهش عرضه‌ها باز کرد.

 

انتخابات و بازار آهن

 

اما در شرایطی که تولید کنندگان محصولات فولادی تلاش دارند با کاهش عرضه و ایجاد شوک در بازار قیمت‌ها و معاملات را تقویت کنند، عوامل خارجی دیگری بر این اقدام آنها اثرگذار است. یکی از عوامل همانطور که اشاره شد آگاهی فعالان بازار از انبارهای پر از کالای فولادسازان است که مانعی برای تقویت بازار با وجود کاهش عرضه به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از عوامل خارجی و تاثیرگذار بر بازار آهن قرار داشتن در آستانه انتخابات مجلس دهم است. اگرچه این عامل کوتاه‌ مدت است اما دست‌کم می‌تواند تا هفته آینده بازار آهن و فعالان اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

آزاد عقیده دارد انتخابات مجلس و انتظار فعالان برای دیدن اینکه در نهایت کدام گروه‌ها و با چه دیدگاه‌های اقتصادی مجلس دهم را تشکیل خواهند داد؛ از جمله عواملی است که می‌تواند معاملات بازار آهن را با سردی همراه کند. رئیس اتحادیه آهن فروش‌ها در ادامه می‌گوید: خوشبختانه ما از نظر سیاسی و امنیتی در شرایط خوبی قرار داریم و حالا دغدغه اصلی مردم و فعالان اقتصادی روشن شدن شرایط اقتصادی کشور است که انتخابات مجلس و برنامه‌های اقتصادی نمایندگان می‌تواند تاثیر زیادی بر آن بگذارد، بر این اساس اگر مجلس آینده رویکردی منطقی در مسائل اقتصادی داشته باشد می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

 

کاهش نرخ سود بانکی و رونق بازار فولاد

 

اما در شرایطی که به عقیده سایر کارشناسان، شوک ناشی از کاهش عرضه فولاد ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار بر رونق بازار شب عید به‌شمار رود، کاهش نرخ سود بانکی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم می‌تواند در بلند‌مدت عاملی برای تقویت بازار فولاد باشد. از نگاه آزاد با کاهش 2 درصدی سود بانکی می‌توان امیدوار بود در سال آینده ساخت و‌ساز مسکن جان بگیرد و به این واسطه بازار آهن تقویت شود.

 

او در این زمینه می‌گوید: نرخ سود بانکی اخیرا 2 درصد کاهش یافته و شنیده‌ها حاکی از آن است که در اوایل سال آینده نیز شاهد 2 درصد کاهش دیگر نیز خواهیم بود، در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که سرمایه‌های موجود در بانک‌ها به سمت مسکن سرازیر شود زیرا در این بخش از اقتصاد سود بهتری نهفته خواهد بود، در این صورت می‌توان به افزایش تقاضا برای محصولات فولادی نیز امیدوار بود. در حال حاضر میزان عرضه محصولات فولادی بسیار بیشتر از تقاضای بازار است که علت اصلی آن رکود در ساخت و ساز مسکن و همچنین پروژه‌های عمرانی دولت است. در چنین شرایطی کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به عاملی برای تقویت بازار مسکن و در پی آن بازار آهن به‌ شمار رود.

 

تقویت قیمت‌ها در بازار جهانی

 

آن‌طور که از اخبار بین‌المللی شنیده می‌شود، بازار جهانی فولاد و سنگ آهن نیز این روزها با رشد قیمت همراه بوده و نمادها مثبت بوده‌اند. به گزارش نشریه بین‌المللی پلاتس، برخی منابع تجاری در روز جمعه گفته‌اند: بعد از افزایش قیمت‌های شمش توسط چینی‌ها به دنبال تعطیلات سال نو چینی، قیمت‌های شمش در جنوب شرق آسیا افزایش یافت. این درحالی بود که خریداران در آسیا در هفته گذشته افزایش قیمت چینی‌ها را خیلی زود نپذیرفتند، با این وجود تجار پیش‌ بینی کرده‌اند در این هفته میزان خریدها افزایش یابد.

 

به گفته یک تاجر اهل مانیل، پیشنهاد چینی‌ها برای شمش با ضخامت 120 تا 130 میلی‌متر تحویل ماه‌های مارس و آوریل به 275 تا 280 دلار CFR افزایش یافت و این در حالی است که در شروع هفته گذشته عرضه‌کنندگان چینی پیشنهادها را به 273 تا 275 دلار CFR مانیل افزایش داده بودند که نسبت به قیمت 262 تا 265 دلار اوایل فوریه بالاتر بود. همچنین در بازار ترکیه نیز به‌دنبال اقدام یک کارخانه اوکراینی در افزایش قیمت ورق گرم صادراتی به این کشور در آغاز هفته گذشته برخی از کارخانه‌های ترکیه نیز پیشنهادهای خود به بازار داخلی را افزایش دادند.

 

در آغاز هفته گذشته یک کارخانه اوکراینی پیشنهادهای ورق گرم صادراتی خود به ترکیه را 10 دلار افزایش داد و به قیمت 280 تا 285 دلار CFR تحویل ماه آوریل رساند. گرچه خریداران ترکیه در پذیرش پیشنهادهای جدید اوکراین محتاط عمل کردند و رکود در بازار هم ادامه دارد، اما برخی از کارخانه‌های ترکیه هم پیشنهادهای داخلی خود را 15 تا 20 دلار افزایش دادند.

 

پیش‌بینی‌ها در بازار حاکی از آن است که پیشنهادهای جدید از طرف خریداران ترکیه با مقاومت مواجه می‌شود اما در هفته‌های آینده احتمالا پذیرفته خواهد شد زیرا قیمت مواد اولیه در حال افزایش است و میزان تقاضا برای ورق گرم هم در مقیاس جهانی روبه بهبود است.

- سارا مالکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و چهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران