وضعیت ضعیف معاملات نشان داد

سایه ركود بر بازار آهن

سایه ركود بر بازار آهن

رخنه ركود در بازار آهن، روز گذشته قيمت ميلگرد و تيرآهن را با ريزشي ديگر همراه كرد. ريزش قيمت‌ها در بازار در حالي رخ داده است كه فعالان بازار با توجه به تعطيلات هفته آينده، وضعيت بهتري را براي بازار آهن متصور نيستند. يك فعال بازار در پيش‌بيني خود از بازار در هفته آينده مي‌گويد: با توجه به تعطيلي هفته آينده و نبود تقاضا در بازار، قيمت ميلگرد و تيرآهن در هفته پيش رو باز هم نزولي خواهد بود.

 

بر همين اساس روز گذشته قيمت هر کیلوگرم ميلگرد 8 آجدار A2 با پنج تومان كاهش قيمت همراه شد تا قيمت آن در بازار به هزار و510 تومان برسد. ميلگرد 10 آجدار A2 و ميلگرد 12 آجدار A2 نيز با افت قيمتي پنج توماني به هزار و 455 تومان در هر کیلوگرم رسيد. ميلگرد 14، 16 و 18 آجدار A3 نيز با كاهشي 2 توماني هم‌اكنون قيمتي برابر با هزار و 495 تومان دارد. در بازار ديروز تنها ميلگرد 20 آجدار A3 بود كه با 3 تومان افزايش قيمت به هزار و 510 تومان رسيد.

 

قيمت تيرآهن نيز در روز گذشته در شاخه 14 و 16 نزولي بود و به ترتيب با هزار و دو هزار تومان كاهش قيمت همراه بود. روند نزولي قيمت‌ها در بازار آهن طي روز گذشته در حالي بود كه كارشناسان شرايط بازار را تا پايان امسال مشابه روزهاي گذشته ارزيابي مي‌كنند. از نگاه كارشناسان حتي اگر بازار آهن از ركود عبور كند باز هم با رونق ناگهاني مواجه نخواهد شد و به رونقي بسيار محدود، دست‌كم تا چندماه بسنده خواهد كرد. اين پيش‌بيني با كنار هم گذاشتن عواملي مانند قيمت سنگ آهن و روند ساخت و ساز در كشور مطرح مي‌شود. بر اين اساس از آنجا كه روند قيمتي سنگ آهن هنوز هم‌نزولي ارزيابي مي‌شود و در كنار آن چشم‌انداز ساخت و ساز نيز مثبت نيست، نمي‌توان از بازار آهن انتظار معجزه داشت.

 

 

عرضه‌هاي ضعيف در بورس كالا

 

فرو رفتن بازار آهن در ركودي عميق‌تر در حالي است كه در بورس كالا نيز عرضه چشمگيري صورت نگرفت. فولاد خوزستان سه‌شنبه گذشته 49 هزار تن شمش بلوم (150*150)5SP را به‌صورت نقدي عرضه كرد تا 48 هزار و 700 تن از اين عرضه با قيمت 12.127 ريال معامله شود. بورس كالا روز گذشته نيز شاهد عرضه سبد ميلگرد مخلوط و سنگ آهن دانه‌بندي صادراتي بود.

 
شركت نورد فولاد صنعتي و ساختماني يزد به‌عنوان سازنده اين محصول، يك هزار و 100 تن از اين سبد ميلگرد را با قيمت پايه 1460 تومان در بورس كالا عرضه كرد كه در نهايت هيچ معامله‌اي براي آن رقم نخورد. كارشناسان بورس علت اصلي معامله نشدن عرضه اين توليدكننده بخش خصوصي را قيمت بالاي آن مي‌دانند كه در بازار راكد اين روزها غيرمنطقي به نظر مي‌رسد. يك كارشناس در اين زمينه به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: در حال حاضر ذوب‌آهن اصفهان محموله‌هاي سنگين را 1400 تومان قيمت‌گذاري مي‌كند و كارخانه‌اي مانند فولاد خراسان نيز ميلگرد توليدي‌اش را 1370 تومان عرضه مي‌كند، در چنين شرايطي قيمت 1460 توجيهي در بازار نخواهد داشت و براي مشتريان جذاب نيست.

 
فولاد يزد در حالي قيمت 1460 تومان را براي محصولات خود در نظر گرفته است كه با محاسبه 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده و كارمزد، قيمت نهايي آن چيزي حدود 1570 تومان خواهد بود؛ اما با توجه به وضعيت بازار و با توجه به قيمت‌هايي كه توليدكنندگان ديگر براي محصولات خود در نظر گرفته‌اند؛ اين توليدكننده بخش خصوصي چرا چنين قيمتي را براي محصولات خود در نظر گرفته است؟

 

يك كارشناس بورس در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: انجام چنين كاري مي‌تواند توجيهاتي داشته باشد براي مثال برخي الزامات قانوني باعث مي‌شوند كه توليدكنندگان صرفا براي اينكه اعلام كنند ما در بورس كالا فعال هستيم محصول خود را حتي با قيمت‌هايي كه مشخص است به فروش نمي‌روند در بورس عرضه كنند. به اين ترتيب برخي الزامات شامل استفاده از معافيت‌هاي مالياتي يا اعلام پايبندي به قوانيني كه وزارت صنعت و معدن براي افزايش استقبال از بورس كالا اعلام كرده است، از علت‌هاي اصلي عرضه‌هايي با قيمت‌هاي دور از واقعيت‌هاي بازار است.

 


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران