مدیر عامل ذوب آهن اصفهان عنوان کرد

تنوع تولید‌ و توجه به صادرات، استراتژی ذوب‌آهن اصفهان

تنوع تولید‌ و توجه به صادرات، استراتژی ذوب‌آهن اصفهان

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در سال 1393 پرداخت و گفت: استراتژی ذوب‌آهن تنوع در سبد محصولات و تولید محصولاتی است که در منطقه تولید نمی‌شوند.

 

دکتر اردشیر سعد‌محمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه تولید به روش کوره بلند در ایران بیشتر از روش احیای مستقیم است محصولات تولیدی با این روش 421 تومان در هر کیلو بالاتر است؛ از این رو امکان رقابت با سایر فولاد‌سازان مشکل شده که به تولید محصولات خاص روی آورده‌ایم.وی افزود: در روش کوره بلند برای احیای سنگ‌آهن از کک و زغال استفاده می‌شد در حالی‌که در تولید به روش احیای مستقیم از گاز استفاده می‌شود که با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را دارد، نرخ این انرژی در ایران پایین تر است.

 

به گفته دکتر سعدمحمدی، برنامه‌ریزی برای آینده به گونه‌ای است که ظرفیت تولید خود را به 4/2 میلیون تن برسانیم، ضمن اینکه با افزایش ظرفیت تولید 2 میلیون تنی به 6/2 میلیون تن خواهیم رسید؛ این در حالی است که کف اقتصادی دنیا در تولید فولاد 5 میلیون تن است. وی افزود: استراتژی اصلی ما تغییر سبد محصول و امکان تولید بر اساس نوع شمش است که بر این اساس، تولیداتی رواج خواهد یافت که سایر رقبا امکان تولید آن را ندارند. در بخش صادرات ذوب‌آهن نیز باوجود اینکه این رقم در سال 91 حدود 100 هزار تن بوده، در سال 92 به 240 هزار تن و در سال 93 نیز به 342 هزار تن رسیده است و امسال قصد داریم که به 500 هزار تن برسد.

 
دکترسعدمحمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه 48 کارخانه تولید میلگرد و 7 کارخانه تولید نبشی و ناودانی و 9 کارخانه تولید تیرآهن در کشور وجود دارد، ذوب‌آهن قصد تولید محصولات خاص و منحصر در منطقه را در برنامه دارد.وی ادامه داد: از این رو ذوب‌آهن تولید تیرآهن بال پهن و ریل را در دستور کار دارد و به دلیل اینکه این نوع محصولات در منطقه تولید نمی‌شود، پتانسیل صادرات بالایی را به دست خواهد آورد.

 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دامپینگ چینی‌ها و پایین آمدن ارزش روبل و هجوم محصولات با قیمت‌های پایین به ایران گفت: تولید با حجم بالا در کشور چین و پایین آمدن ارزش روبل باعث شده تا محصولات فولادی به مقصد ایران با شدت بیشتری دنبال شود این در حالی است که میزان تعرفه‌های واردات رقمی نیست که بتواند از تولید‌کنندگان داخلی حمایت کند.

 
وی با اشاره به اقدامات ذوب‌آهن در سال 1393 اظهار کرد: دستیابی به تولید دو میلیون و 700 هزار تن فولاد خام در سال 1393 که برای اولین‌بار در تاریخ ذوب‌آهن رقم خورد، مهم‌ترین دستاورد این شرکت بوده است. افزایش تولید حدود 20 درصدی در ذوب‌آهن نسبت به سال 1392 افتخار بزرگی است که توسط تمام تلاشگران شرکت حاصل شد که این امر برترین میزان رشد تولید در بین واحد‌های فولادی کشور محسوب می‌شود. مدیر‌عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به رشد هشت درصدی تولید فولاد خام در سال گذشته گفت: این شرکت در تمام بخش‌های تولیدی از جمله آگلومراسیون کوره بلند، کک‌سازی و... شاهد رشد چشمگیری بود.

 
وی میزان فروش و صادرات ذوب‌آهن را در سال گذشته 56 درصد بیشتر از سال 1392 عنوان و اظهار کرد: در سال گذشته رکود در ساخت‌وساز مسکن، سیاست درست دولت در اختصاص ندادن بودجه به طرح‌های عمرانی زیر 80 درصد، پایان پروژه مسکن مهر و تمایل کشور‌هایی همچون روسیه، اوکراین و چین به صادرات محصولات فولادی موجب رکود در فروش محصولات این شرکت شد.

 
وی با بیان اینکه کیفیت محصولات ذوب‌آهن اصفهان به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر محصولات نیست، اظهار کرد: بسیاری از خریداران به این مساله توجه ندارند. علاوه بر این کشور‌هایی همانند چین نیز محصولات خود را با قیمت‌های ارزان ارائه می‌کنند. سعد‌محمدی با اشاره به اینکه این شرکت تنها فولاد‌ساز ایران به شیوه‌ کوره بلند است، گفت: برخلاف سایر کشور‌های دنیا در ایران هزینه انرژی در شیوه کوره‌بلند بسیار بیشتر از شیوه قوس الکتریکی است، چرا که شرکت‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند از گاز با سوبسید دولتی بهره‌مند هستند.

 
مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در این شرکت اظهار کرد: مصرف مواد آهن‌دار، برق، آب صنعتی و گاز طبیعی در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و موجب کنترل هزینه‌ها شده است. این مساله در حالی است که قیمت تمام شده محصول در ذوب‌آهن برخلاف سایر کارخانه‌های تولید فولاد کشور در سال گذشته کاهش یافته که البته باز هم می‌تواند کاهش یابد.

 
وی اظهار کرد: با توجه به این‌که رکود در فروش احتمالا امسال نیز ادامه خواهد داشت، بنابراین جهشی بزرگ در امر صادرات را مدنظر قرار داده‌ایم.
دکترسعد‌محمدی با اشاره به توافقات هسته‌ای گفت: با توجه به توافق هسته‌ای شاهد رشد و سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی و گردش مالی بیشتری در کشور خواهیم بود که این امر می‌تواند به رکود دربازار محصولات فولادی پایان دهد. او با اشاره به اهمیت اساسی پروژه تولید ریل و تیرآهن بال‌پهن اظهار کرد: امروز فروش تیرآهن به سختی صورت می‌گیرد، اما برای ریل تقاضا وجود دارد و سود حاصل از فروش ریل با سایر محصولات فولادی قابل‌مقایسه نیست.

 
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه پروژه تولید تیرآهن بال‌پهن مورد ارزیابی کارشناسان داخلی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر یک میلیون تن تقاضا در بازار برای این کالا وجود دارد.
وی با بیان اینکه تولید ریل و تیرآهن بال‌پهن موجب تحول در سودآوری شرکت می‌شود، اظهار کرد: در واقع هیچ کارخانه دیگری قادر به تولید این محصول نیست، چراکه شمش و نورد آن تنها در ذوب‌آهن موجود است.

 
سعد‌محمدی درخصوص برنامه‌های ذوب‌آهن جهت افزایش تولید گفت: در حال حاضر ذوب‌آهن به راحتی قادر به تولید روزانه 10 هزار تن فولاد خام است، به همین دلیل می‌توانیم به تولید سالانه سه میلیون و 600 هزار تن شمش دست پیدا کنیم، اما با توجه به قیمت‌ها و شرایط بازار نمی‌توانیم بدون برنامه‌ریزی افزایش تولید دهیم.

 
مدیر‌عامل ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: برای دستیابی به تولید سالانه چهار میلیون و 200 هزار تن، برنامه‌ای جهت تصویب به هیات مدیره ارائه می‌شود که جهش مطلوبی است، علاوه بر آن هدف اصلی ما رسیدن به تولید پنج میلیون تن فولاد است که این میزان حداقل تولید اقتصادی برای یک واحد تولیدی محسوب می‌شود.

 
سعدمحمدی با اشاره به اجرای طرح‌های زیست‌محیطی در ذوب‌آهن اصفهان گفت: 9 پروژه زیست‌محیطی فعال هم اکنون در این شرکت در حال اجرا است که بالغ بر 294 میلیارد تومان هزینه برای این شرکت داشته است، این در حالی است که مشکلات آلودگی منطقه‌ای وجود دارد که امید می‌رود زودتر رفع شود؛ بنابراین با یکی از بهترین کارخانه‌های دنیا برای اصلاح سیستم‌های خود قرارداد منعقد کرده‌ایم.

 


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران