امیر حسین نادری، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد

رشد 26 درصدی شاخص گروه فلزات اساسی زیر سایه فولاد مبارکه

رشد 26 درصدی شاخص گروه فلزات اساسی زیر سایه فولاد مبارکه

وی با اشاره به قدمت 21 ساله این شرکت به تشریح عملکرد و چشم انداز آن پرداخت.

 

به گزارش استیل پدیا، امیر حسین نادری با اشاره به این مطلب که فولاد مبارکه توانسته است 91.4 میلیون تن فولاد تولید کند و به تنهایی نیمی از تولید فولاد کشور را برعهده دارد گفت: این شرکت در سال جاری به رغم رکود جهانی در صنعت فولاد و وجود تنگناهای اقتصادی و شرایط سخت داخلی با اتخاذ استراتژی‌های کارآمد و مدیریت منابع و هزینه ها، توانست از تهدیدها ارزش‌های عملی ایجاد کند.

 

وی افزود: طی سال 1394 فولاد مبارکه به دستاوردهای مهمی دست یافت که از جمله مهمترین آن می‌توان به تصویب 22,500 میلیارد ریال سود نقدی درمجمع عمومی عادی سال مالی 93، اخذ مجوز افزایش سرمایه از 50,000 به 75,000 میلیارد ریال که طی آن فولاد مبارکه به بزرگترین شرکت بورسی تبدیل شد، صادرات 1,340 هزارتن محصولات طی 9 ماهه سال 94 به ارزش 453 میلیون دلار که طبق برنامه تا  1.5 میلیون تن صادرات افزایش خواهد یافت،تولید ورق آجدار برای اولین بار درکشور و دستیابی به عنوان سازمان دانشی برتر کشور(MAKE)و ورود به جمع 25 شرکت برترآسیا اشاره کرد.

 

معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه در ادامه تصریح کرد: شرکت طی 9 ماهه نخست سال 94 شرکت توانست 4011 هزار تن انواع محصولات گرم و سرد و پوشش دار تولید کند که این مقدار معادل 72درصد پیش بینی کل سال است .همچنین طی این مدت 3,870 هزار تن محصول به ارزش 61,348 میلیون ریال به فروش رسید که 71درصد پیش بینی سال 94 را پوشش می‌دهد. وی افزود: همچنین ارزش صادرات محصولات فولادی بالغ بر 453 میلیون دلاری است که بیش از 50 درصد آن به کشورهای اروپایی صادر شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به فرصت به دست آمده در پساتحریم مهمترین اولویت شرکت فولاد مبارکه چیست اظهار داشت: درسال آتی تأمین منابع مالی ارزان قیمت از طریق فاینانس خارجی جهت اجرا و تکمیل طرح‌های توسعه با هدف تسریع در ورود این طرح‌ها به زنجیره تولید گروه فولاد مبارکه و تسهیل فرایندهای مالی در بخش صادرات محصولات شرکت است .همچنین کنترل اقتصادی خرید مواد اولیه و قطعات مصرفی به منظور کاهش سطح موجودی‌ها موردتوجه قرارگرفته است.

 

وی یادآور شد: افت قیمت‌های جهانی فولاد در سال میلادی 2015 صنعت فولاد را با بحران جدی روبرو ساخت به گونه‌ای که به عنوان نمونه قیمت صادرات ورق فولادی از 430 دلار به ازای هرتن درابتدای سال جاری به 270 دلار درتن در حال حاضرکاهش یافت که این افت حمایت سیاست گذاری دولت در افزایش نرخ تعرفه واردات را می‌طلبد.

 

وی درباره وضعیت آتی صنعت فولاد معتقد است که طبق بررسی کارشناسان، قیمت‌های جهانی فولاد دراواخر سال 2016 میلادی از شرایط رکود خارج می‌شود. وی ادامه داد: همچنین در بخش بازار داخلی دو عامل تأثیر گذار در بهبود صنعت فولاد وجود دارد که شامل افزایش 45 درصد سهم بودجه عمرانی در بودجه 95 که بالطبع فولاد به عنوان یکی از مهمترین عوامل در توسعه زیرساخت‌ها تلقی شده و میزان مصرف آن رابطه مستقیمی با طرح‌های عمرانی دولت خواهد داشت وعلاوه بر این افزایش تعرفه واردات فولاد نیزنقش عمده‌ای در حمایت از صنعت داخلی دارد به گونه‌ای که با تلاش‌های صورت گرفته دولت در سال جاری تعرفه واردات ورق‌های فولادی را به15 درصد افزایش داد است .

 

نادری ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه با نهایی شدن برجام و بهبود بازار سرمایه گروه فلزات اساسی هر چند با تأخیر نسبت به سایرگروه‌ها با اقبال سهامداران مواجه شد و شاخص گروه فلزات اساسی از19,441 در تاریخ 94.10.23 به 24,500 در تاریخ 94.11.14 افزایش یافت و طی بیست روز رشدی 26 درصدی را تجربه کرد و پیش‌بینی می‌شود این رشد متناسب با رشد شاخص کل ادامه یابد. وی گفت: رشد شاخص گروه فلزات اساسی در این دوره بالاتر از رشد شاخص کل بوده است به گونه‌ای که شاخص کل در بازه مذکور 16 درصد رشد کرد، درحالی‌که گروه فلزات اساسی با رهبری فولاد مبارکه 26 درصد رشد در پی داشت.

 

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود صادرات گروه فولاد مبارکه در سال آینده بیش از 2 میلیون تن باشد. تثبیت بهای کلاف گرم جهانی از هفته‌های پایانی سال 2015 تاکنون، می‌تواند نوید افزایش قیمت جهانی فولاد در بلندمدت باشد. هر چند پارامترهای مختلف موثر بر این قیمت نظیر تولید ناخالص داخلی کشور چین، بهای سنگ آهن و نفت خام و .... باعث عدم قطعیت در پیش بینی‌های آینده خواهد بود.

 

نادری در ادامه خبر داد: همزمان با سفر رییس جمهور کشورمان به اروپا، سه پروژه در گروه فولاد مبارکه با هزینه 900 میلیون یورو به امضای مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و طرف‌های ایتالیایی رسید. نادری افزود: این طرح‌های توسعه شامل احداث واحد نورد گرم شهید خرازی به ظرفیت 3 میلیون تن در شرکت فولاد مبارکه، اجرای طرح فولادسازی و نورد پیوسته شرکت فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری به ظرفیت یک میلیون تن و توسعه شرکت فولاد هرمزگان از 1.5 به 3 میلیون تن در سال است . وی ادامه داد: برنامه‌ریزی در این خصوص از سال گذشته آغاز شده و خوشبختانه اکنون شاهد به ثمر رسیدن بخش تامین مالی پروژه‌های یادشده هستیم.

 

معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد مبارکه به یکی دیگر از فرصت‌های مناسب فراهم شده در سال آینده برای این شرکت اشاره و تصریح کرد: راه اندازی طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه در راستای افزایش تولید و توازن زنجیره تولید گروه است. طرح توسعه گندله سازی در مجموعه معادن سنگان به ظرفیت اسمی 5 میلیون تن در سال، بهره برداری از طرح توسعه زیرسقف ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه با هدف ارتقای ظرفیت تولید فولاد خام از 5.4 به 7.2 میلیون تن در سال، راه اندازی طرح توسعه ناحیه فولادسازی و ریخته گری پیوسته سبا با هدف افزایش ظرفیت از 0.7 به 1.6 میلیون تن در سال از جمله این موارد می‌باشند.

 

وی گفت: با توجه به گشایش فضای کشور در شرایط پساتحریم و رونق صنایع نفت و گاز و خودروسازی، همزمان با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه مربوط به تولید محصولات کیفی شامل واحدهای RH-TOP و سولفورزدایی در ناحیه فولادسازی، در سال آینده شاهد تولید کیفیت‌های مورد نیاز این صنایع در گروه فولاد مبارکه خواهیم بود.

 

نادری افزود: برنامه ریزی جهت تولید این نوع محصولات در سال‌های گذشته در فولاد مبارکه انجام شده و اکنون، همزمان با راه اندازی طرح‌های یادشده، با سرمایه گذاری فولاد مبارکه در طرح تولید ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، موجبات تولید محصولات مورد نیاز صنایع خودرویی کشور نیز فراهم شده است. معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه در پایان گفت: مزیت تولید محصولات کیفی مبارکه در بازار صادراتی نیز بر کسی پوشیده نیست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران