اشتباه رسانه‌ ها در اعلام خبر واردات سنگ‌ آهن از هند

ایران واردات سنگ آهن ندارد

ایران واردات سنگ آهن ندارد

در حالی که برخی رسانه‌های داخلی به نقل از یک رسانه خارجی گزارش دادند که ایران به سومین واردکننده سنگ آهن هند تبدیل شده که اساسا ایران هیچ وارداتی در حوزه سنگ آهن نداشته و صادرکننده این محصول نیز است. هرچند میزان صادرات آن به شدت کاهش یافته است. اشتباه رسانه‌های عمومی در ارتباط با اعلام خبر واردات سنگ آهن از هند توسط ایران احتمالا این ابهام را برانگیخته است که ایران چطور می‌تواند با وجود داشتن میلیاردها تن ذخیره سنگ آهن کشف شده و نشده و همچنین صادرات این محصول به چین، به واردکننده این محصول از هند تبدیل شده است.

 

اما منظور اصلی آنچه که رسانه‌های داخلی به نقل از سایت متال بولتن منتشر کرده‌اند، مربوط به واردات گندله سنگ آهن ایران از هند بوده است که این واردات به دلیل کمبود این محصول موردنیاز فولادسازان انجام می‌شود. بنابراین واردات سنگ آهن ایران از هند منتفی بوده و در ترجمه این خبر در رسانه‌های عمومی اشتباه رخ داده است.

 

در همین زمینه سجاد غرقی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه ایران نه از هند و نه از هیچ کشور دیگری واردات سنگ آهن ندارد، افزود: این در حالی است که به دلیل کمبود در بازار داخلی ما در حال حاضر از هند گندله سنگ آهن وارد می‌کنیم که یک محصول میانی بوده و با سنگ آهن دانه‌بندی تفاوت دارد.

 

وی با بیان اینکه هند به دلایل مختلف تقریبا صادراتی در حوزه سنگ آهن دانه‌بندی ندارد، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران در آینده به واردات سنگ آهن رو بیاورد، اظهار کرد: چنین احتمالی وجود دارد. اگر وضعیت بازار سنگ آهن به همین منوال ادامه یابد و معادن سنگ آهن تعطیل شوند قاعدتا با توجه به توسعه‌ای که در بخش فولاد ایجاد شده، صنعت فولاد برای تامین نیاز خود مجبور به واردات سنگ آهن خواهد بود.

 

غرقی افزود: از سوی دیگر طرح‌های فولادی متعلق به تولیدکنندگان سنگ آهن مانند فولاد چادرملو نیز به زودی راه‌اندازی می‌شوند که به این ترتیب چادرملو نیز احتمالا سنگ آهن تولید خود را در این فولادسازی مصرف خواهد کرد و به شرکت‌های فولادی دیگر نخواهد داد و فولادسازان دیگر مجبور خواهند بود برای تامین سنگ آهن موردنیاز خود منابع دیگری از جمله واردات را بررسی کنند.

 برخی رسانه‌های عمومی کشور به نقل از سایت متال بولتن گزارش دادند که ایران در سه ماهه نخست 2015 به سومین واردکننده سنگ آهن از هند تبدیل شده است.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران