وزیر صنعت، معدن و تجارت

اطلاعات پایه معدنی کشور تا 2 سال آینده تکمیل می شود

اطلاعات پایه معدنی کشور تا 2 سال آینده تکمیل می شود

محمد رضا نعمت زاده، در مراسم نکوداشت روز صنعت و معدن با بیان این مطلب اظهار داشت: اهتمام بر تولید اطلاعات پایه و بررسی میزان ذخایر معدنی کشور از جمله اقدامات این وزارتخانه است که اکنون فعالیت های اکتشافی با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است و نتایج اطلاعات پایه معدنی حاصل شده، برای بهره برداری در صنایع تکمیلی استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: معافیت مالیات بر درآمد برای حداقل 10 سال در حوزه معدن، از جمله اقدامات مورد پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن است که موجب می شود فعالان این بخش با خاطری آسوده به فعالیت بپردازند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برای تسریع در روند رشد صنعت و معدن و تجارت، علاوه بر اقدامات صورت گرفته در این حوزه، باید رویه ها، سیاست ها و برنامه های خود را تغییر دهیم، تصریح کرد: سرمایه گذاری صنعتی با رویکرد صادرات و تولید رقابت پذیر، نو کردن تجهیزات متکی بر دانش نوین، توسعه خدمات فنی مهندسی، تاکید بر بهره وری سرمایه و کار از طریق افزایش سریع فعالیت های پژوهشی و فناوری، بازاریابی و ارتقای سطح کار، توجه بیشتر به صنایع دانش بنیان، تاکید بر تبدیل واحدهای موجود به واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس و ایجاد خوشه های صادراتی از طریق تشکل واحدهای کوچک و متوسط از جمله ضرورت های توسعه بخش صنعت و معدن است.

 
وی افزود: ایجاد، توسعه و گسترش فروشگاه های زنجیره ای در داخل و خارج از مرزها، تاکید بر برندسازی و اعتماد دهی با نام و نشان با ارائه تولیدات برتر و ارزان تر و تصویب ارتباط عملی دانشگاه و صنعت از طریق گذراندن فرصت های مطالعاتی، از دیگر این نیاز هاست و مورد توجه این وزارتخانه است.

 
نعمت زاده با بیان اینکه آمارهای اعلام شده بخش صنعت و معدن مبنی بر رشد 6.7 درصد بخش صنعت و 9.8 درصدی بخش معدن، امید بخش است، گفت: صنعت و معدن در سال گذشته 40 درصد رشد کرد. همچنین، از 3 درصد رشد اقتصادی ملی در سال 93، 1.2 درصد مربوط به صنعت و معدن بوده و با احتساب رشد بخش تجارت، این رقم به 1.7 درصد می رسد که امیدواریم امسال نیز این مسیر را پیش ببریم.

 
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته به ازای یک درصد واحد تقاضا در بخش صنعت، 1.6 درصد بر تولید کل اقتصاد افزوده می شود، گفت: در ایران این رقم 1.2 درصد است و به دلیل شرایط اقتصادی، این بخش باید بیشتر مورد توجه قرار گریرد. این ارقام در حالی است که کشور درگیر تحریم های ظالمانه بوده و امیدواریم با موفقیت تیم مذاکره کننده، با سرعت بیشتر و تلاش بیشتر اقتصاد ملی را رشد و توسعه دهیم.

 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سخن رئیس جمهور مبنی بر اینکه «صنعت باید همه جا را فراگیرد، کشور باید صنعتی شود و کشاورزی نیز باید صنعتی شود»، گفت: به نظر من این حرف اول و آخر است. بدون شک، بخش صنعت پیشران اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهاست و باید روز دهم تیر را ارج نهیم.

 
وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته، محرک اصلی تولید، صنعت و فناوری بوده و اگر بخواهیم نسبت به سال های گذشته پیشرفت های بیشتری داشته باشیم، چاره ای نداریم جز اینکه تولید رقابتی مبتنی بر فناوری های روز را پایه گذاری کنیم.

 
نعمت زاده با بیان اینکه متاسفانه از سال 80 تا 91 شاهد کاهش سهم تشکیل سرمایه صنعت و معدن از 18.2 به 9.1 درصد از کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور بودیم، اظهار داشت: این امر نشان می دهد که منابع از صنعت خارج شده و به بخش های دیگر هدایت شدند.
وی ادامه داد: با تلاش دولت تدبیر و امید و بخش خصوصی، شاهد برگشت سرمایه ها به بخش صنعت و معدن هستیم که درنتیجه آن طی 22 ماه گذشته، 8 هزار طرح کوچک، متوسط و بزرگ تکمیل و راه اندازی شده است.

 


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران