فولاد ایران در مسیر شکوفایی

فولاد ایران در مسیر شکوفایی

بازار فولاد جهان هم مانند سایر بازارهای معدنی و صنایع معدنی در رکود فرو رفته اما ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایش این فرصت را دارد که بر بازارهای فولادی منطقه تسلط یابد.

 

به گزارش استیل پدیا، این موضوع را کارشناسان و مدیران ارشد فولادی جهان در آخرین همایش فولادی «استیل اوربیس» مطرح کردند. اما خبر خوشایند و اتفاق فرخنده دیگر برای فولاد کشور، حضور کارشناسان بین‌المللی است که برای نخستین بار وارد کشورهایی مانند: امریکا و چین به ایران می‌آیند.

 
در «استیل اوربیس» چه گذشت؟

 
این همایش«استیل اوربیس» در لاس‌وگاس امریکا برگزار شد و علاوه بر مدیران اجرایی ارشد فولاد از کشورهای مختلف جهان، تعدادی از کارشناسان و مدیران حوزه‌های مرتبط مانند کشتیرانی و حمل‌ونقل هم در آن شرکت کردند. بر اساس گزارش‌های دریافتی از این همایش در مجموع وضعیت صنعت و بازار فولاد حداقل در ۶ماه نخست سال ۲۰۱۶م چندان مطلوب ارزیابی نمی‌شود و روند بازار همانند اواخر ۲۰۱۵م خواهد بود.

 
براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان در این همایش قیمت سنگ‌آهن همچنان نزولی و آرام خواهد بود. قیمت قراضه هم که در ژانویه کمی رشد کرده بود، به احتمال زیاد در اواخر فوریه و مارس نزولی خواهد شد. با توجه به رکود بازار فولاد جهانی و چشم‌انداز تاریک آن، ادغام واحدهای تولیدی، کاهش تولید و تعطیلی بعضی از واحدها از کشورهای مختلف جهان در ۶ ماه نخست ۲۰۱۶م محتمل است. در این همایش فعالان ترک حضور گسترده‌ای داشتند تا بتوانند به نوعی سهم بازار خود را دوباره احیا کنند.

 

گسترش سیاست‌های ضددامپینگ

 
با وجود تلاش ترکیه برای افزایش سهم خویش از بازار جهانی، شواهد و قرائن حاکی است که ممکن است پرونده دامپینگ ترکیه برای امریکا و کشورهایی مانند کانادا و... باز شود. در کانادا نیز وضعیت بازار فولاد چندان خوب نیست و با وجود برنامه ضددامپینگ که برای محصولات فولادی چین، ترکیه و کره‌جنوبی وضع شده، کارشناسان شاهد حضور محصولات فولادی از کشورهای اروپایی و CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) هستند. با این شرایط، دور از ذهن نیست که سیاست‌های ضد دامپینگ شدیدتری، مورد توجه دولت‌ها قرار بگیرد.

 
یکی از اقداماتی که دولت امریکا برای حمایت از صنعت فولاد خود ایجاد کرده، ممنوعیت استفاده از کالاهای وارداتی در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی است. این سیاست مدتی است که در حال پیگیری است اما با کاهش تولید فولاد در این کشور و رسیدن آن به زیر۷۰درصد ممکن است دولت امریکا کشورهای دیگری را نیز شامل تعرفه بالا کند.

 
در همایش «استیل اوربیس» از وضعیت بد فولادسازان مطرح جهان و همچنین چین صحبت شد. که «آرسلورمتال» و «ای‌تی استیل» دو فولادسازی هستند که وضعیت چندان خوبی ندارند و حتی ممکن است بعضی واحدهای آنها هم تعطیل شود. چین در حال حاضر در تعطیلات به‌سر می‌برد ولی کارشناسان اذعان دارند که این کشور فعلا قصد تغییر سیاست‌های خود را نداشته و حتی ممکن است ارزش یوان را در برگشت از تعطیلات کاهش دهد.

 

فرصتی برای ایران

 
از ایران هم در این همایش صحبت شد گروه زیادی معتقدند که اگر دولت ایران برنامه‌های مدونی داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک مرکز جدید سرمایه‌گذاری در منطقه مورد توجه قرار گیرد. شرایط تحقق یافتن این موفقیت بالقوه به ویژه با حضور کارشناسان بزرگ فولاد جهان در ایران فراهم می‌شود؛ کارشناسانی که قرار است روزهای جاری در ایران حضور یافته، به بررسی اوضاع صنعت فولاد جهان و ایران پرداخته و گزارش‌های سفر آنها بدون شک منجر به آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر فولادسازان و کارشناسان ایرانی می‌شود. وعده دیدار آنها با همتایان ایرانی خود، ششمین همایش فولاد و معدن است در ۲۷ و ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

 
ازجمله مهم‌ترین افرادی که در همایش حضور می‌یابند، «پیتر مارکوس» و «یانگ» هستند. پیترمارکوس یکی از تحلیلگران بزرگ بازار جهانی است که در بورس وال‌استریت (ساختمان بازار بورس نیویورک) پیش‌بینی‌های او بسیار معروف است. یکی دیگر از بزرگان صنعت فولاد که قرار است در همایش فولاد و معدن بازار سنگ‌آهن را رصد کند، دایانا کینچ، سردبیر نشریه پلاتس است که از آنجایی که قیمت سنگ‌آهن کشورهای صادرکننده را این نشریه تعیین می‌کند، سیاستگذاری‌ها در بازار مواد اولیه فولاد از سوی او تشریح می‌شود.

 
یانگ هم، قائم مقام انجمن آهن و فولاد چین (CISA) است و از آنجایی که تولید کنندگان عضو این انجمن ۹۰۰میلیون تن تولید فولاد دارند و بیش از ۱۲۰میلیون تن صادرات انجام می‌دهند، تحولات بازار جهانی از نگاه این غول فولادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ششمین همایش فولاد و معدن نیز بازار داخلی از سوی مدیرعامل شرکت «فولاد تکنیک» مورد بررسی قرار می‌گیرد و با شرح اوضاع تولید کارشناسان داخلی و خارجی به ارائه راهکارهایی مشخص می‌پردازند.

 

اولویت اصلی این همایش بررسی چالش‌های سرمایه‌ گذاری در صنعت فولاد است و قرار است بزرگان صنعت فولاد اعم از تولید کنندگان، عرضه‌ کنندگان و حتی خریداران در این همایش حضور پیدا کنند و از زاویه‌های مختلفی به بازار فولاد نگاه شود. از ایران هم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو و جمعی از کارشناسان و فعالان بازار فولاد حضور پیدا خواهند کرد.

 
می‌توان حضور این افراد را به نوعی یک دستاورد پسابرجامی برای اقتصاد و به ویژه برای دعوت‌ کننده اصلی آن یعنی فولاد مبارکه دانست. از طرف دیگر، وضعیت صادرات شمش فولاد خوزستان به تازگی سر و سامان گرفته و در چند ماه اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است. این وضعیت و توانایی این فولادساز ایرانی برای جذب بازارهای فولادی منطقه باعث شده فعالان ترک در کنار پیشنهادات بیلت از چین کمی نگران شوند.

 

ضرورت عمل‌گرایی

 
مدیر اجرایی اتحادیه انجمن‌های مهندسی و علم مواد، حضور کارشناسان برجسته بین‌المللی حوزه فولاد را در کشور یک نقطه عطف خواند و گفت: با باز شدن فضای کشور و افزایش مراودات و تعامل‌های بین‌المللی می‌تواند انتظار داشت که صنعت فولاد کشور به‌تدریج روزهای روشن خود را آغاز کرده و وارد مرحله جدیدی از عمر خود شود. با این حال، محمد حسن میربیک از اهمیت عمل‌ گرایی سخن می‌گوید. به گفته وی، در گذشته و شاید دهه‌های پیشین، چند همایش خوب بین‌المللی برگزار شد و کارشناسان خوبی هم به کشور آمدند. با این حال، متاسفانه کشور در زمینه عمل‌گرایی موفق عمل نکرد و بسیاری از برنامه‌ها در حد نظریه و طرح باقی ماندند.

 
میربیک افزود: در حال حاضر هم کشور از برنامه‌های تعیین شده خود عقب است. با این حال، در صورتی که تلاش‌ها مبتنی بر عمل‌گرایی باشد و عزم راسخ برای رسیدن به اهداف تعیین شده وجود داشته باشد، می‌تواند به سرعت مسیرهای رشد و ترقی را طی کند. مدیر اجرایی اتحادیه انجمن‌های مهندسی و علم مواد در پایان اظهار کرد: در حال حاضر تمام شرایط برای رسیدن به این اهداف آماده است. علاوه بر ظرفیت‌های قابل توجه کشور، تحریم‌ها هم رفع شده و سرمایه‌گذاران خارجی آماده همکاری با ایران هستند.

 

در این میان، استفاده از نظر کارشناسان برجسته‌ای مانند پیتر مارکوس، بهره‌مند شدن از تجربیات جهانی و یا مطالعات دقیق و علمی باعث می‌شود که راه پیش‌رو با اطمینان و سرعت بیشتری طی شود. با این وضعیت، برای صنعت فولاد کشور تنها یک گام تا تبدیل شدن به یک بازیگر قدرتمند در بازار جهانی باقی می‌ماند که آن هم در زمینه عملکرد و تعهد به برنامه‌ها است. یکپارچگی بین برنامه و عملکرد می‌تواند به ایران در این راه کمک کند.

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان
 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران