شایعه فسخ قرارداد عرضه ورق تخت هند به ایران به حقیقت می پیوندد؟!

شایعه فسخ قرارداد عرضه ورق تخت هند به ایران به حقیقت می پیوندد؟!

انتظار می رود شایعه فسخ قرارداد عرضه ورق تخت هند به ایران به زودی به حقیقت بپیوندد چرا که طرف ایرانی اخیرا نحوه پرداخت پول نفت صادراتی برای قراردادهای جدید و قدیمی را تغییر داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، سال 2014 ایران قراردادی با شرکت اس تی سی هند بست  که بخشی از بدهی های نفتی هند به ایران را با صادرات فولاد با ارزشی معادل 2.5 میلیارد دلار برای عرضه 2.5 میلیون تن ورق تخت جبران کند. این معامله تحریم ها را نقض نمی کرد چون هند 45 درصد پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه به ایران می داد که برای واردات کالا ازجمله فولاد به کار رود. 55 درصد باقیمانده نیز قرار بود پس از اجازه غرب در دسترس ایران قرار گیرد.

 

ماه گذشته طرف ایرانی اعلام کرد که عرضه ورق تخت از جانب طرف هندی منظم نیست و در حالی که هند باید در سال اول قرار داد یک میلیون تن ورق تخت به ایران می داد تا سپتامبر 2015 تنها 450 هزار تن داده بود. ایران هم پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها هند را تحدید کرده که قرارداد را فسخ می کند.

 

اخیرا ایران اعلام کرده که نحوه پرداخت قبلی نیز دیگر سندیت ندارد و هند باید بدهی نفتی 6 میلیارد یورویی خود را تا 6 ماه تصفیه کند. شاید علت دیگر عدم تمایل ایران به ادامه این قرارداد عدم مطابقت کیفیت ورق تخت هندی با استانداردهای ایران باشد. حال ایران به دنبال جایگزینی برای ورق تخت هند است و فولادسازان داخلی سعی دارند این کمبود را جبران کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران