10 ویژگی ذخایر معدنی آب‌های آزاد ایران

10 ویژگی ذخایر معدنی آب‌های آزاد ایران

در حالی بهره‌برداری از ذخایر موجود در زیر آب‌های آزاد طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه خارجی‌ها قرار گرفته است که گشایش روابط بین‌الملل برای ایران جذب سرمایه‌گذار را برای این پتانسیل معدنی ایران امکانپذیر خواهد کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، کاهش عیار معادن و پیدا نشدن ذخایر جدید برای جایگزین کردن آنها با معادن قدیمی نشان از اتمام منابع معدنی جهان طی سال‌های آینده دارد. از این رو بهره‌برداری از ذخایر موجود در زیر آب‌های آزاد در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه خارجی‌ها قرار گرفته است.

 

ایران با وجود 60 میلیارد تن ذخایر شناسایی شده معدنی که تنها مختص به اکتشافات تفصیلی حدود 8 درصد از مساحت کل کشور است، بیش از 68 نوع ماده معدنی را مورد شناسایی قرار داده است. نتیجه یک پژوهش نشان داده حدود 10 درصد از مساحت کشور مربوط به مناطق حفاظت شده و حدود 20 درصد جزو محدوده‌های شهری و مسکونی و مزارع و راه ها هستند. این به معنای آن است که حدود دو سوم از مساحت کل کشور هنوز برای عملیات اکتشاف دست نخورده باقی مانده است.

 

با این حال ایران از نظر ذخایر معدنی رتبه 1 خاورمیانه و در ردیف 10 کشور اول جهان قرار دارد. اما منابع معدنی زیر آب‌های آزاد متعلق به ایران چه جایگاهی در سطح جهان دارد؟

 

در ادامه این گزارش نتیجه مطالعاتی که در راستای استخراج مواد معدنی از آب‌های آزاد ایران صورت گرفته را می‌خوانید:

 

1. بهره‌برداری از ذخایر موجود در زیر آب‌های آزاد نیازمند مطالعات دقیق و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیاست.

2. سازمان زمین‌شناسی ایران در اعماق 200 متری دریای عمان، 900 متری دریای خزر و 100 متری خلیج فارس اقداماتی برای کشف ذخایر معدنی انجام داده است.

 

3. شناسایی ذخایر هیدرات‌های گازی و نودول‌های منگنزدار شده در آب‌های داخلی

4. بیشترین ذخیره موجود در کف دریاها منگنز و مس هستند.

 

5. ژاپن یکی از کشورهایی است که در این حوزه ورود کرده و به دلیل در اختیار داشتن مساحت خشکی کم و همچنین دارا بودن صنایع مدرن و هایتک برخلاف ایران با انگیزه بیشتری به دنبال بهره‌برداری از مواد معدنی موجود در بستر دریاها و اقیانوس‌ها است.

6. امکان استحصال مواد معدنی دریایی در استان‌های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان فراهم است.

 

7. آب‌های خلیج‌ فارس سرشار از مواد معدنی استراتژیک همچون پتاسیم و منیزیم است و هم‌اکنون در حاشیه این خلیج حوضچه‌های تبخیری ساخته شده و تنها ماده تولید شده نمک است.

8. با سرمایه‌گذاری در زمینه استخراج مواد معدنی از آب‌های آزاد می‌توان سالانه دو بار از ذخایر خلیج‌فارس برداشت کرد و علاوه بر تامین نیاز داخلی صادرات هم داشت.

 

9. در حین استخراج مواد معدنی وجود اسکراب‌ها ( فلزات آهنی بکار رفته در کشتی) در عمق آب‌های آزاد تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود به طوری که میزان آلودگی حاصل از اسکراب برابر با شست‌وشوی یک سکوی نفتی خواهد بود.

10. این روزها به دلیل توسعه‌ نیافتن معادن در خشکی، اکتشاف مواد معدنی موجود در دریاها و آب‌های آزاد در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران