ثبات تيرآهن، ريزش ميلگرد

ثبات تيرآهن، ريزش ميلگرد

ركود در بازار آهن كشور در حالي ادامه دارد كه سياست‌هاي كارخانه‌هاي توليدكننده فولاد براي تامين نقدينگي، دو سرنوشت متفاوت براي بازار تيرآهن و ميلگرد رقم زده‌ است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سياست تامين نقدينگي ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان شاخص‌ترين توليدكننده تيرآهن در كشور، در کنار عرضه‌های رسمی و مستمر در بورس کالا، ‌منجر به ايجاد بازاري با تسلط چند شركت شده است كه در زمستان گذشته و بهار امسال تنها مشتري‌هاي اين كارخانه بوده‌اند.

 

در سوي ديگر، نبود تقاضا در بازار باعث شد تا روز گذشته فولاد خراسان ميلگرد خود را با كاهش قيمت در بازار عرضه كند. اين كاهش محسوس قيمت طبيعتا بازار را نيز تحت‌تاثیر قرار داده و با ريزش قيمت‌ها همراه كرد.

 
روز گذشته اگرچه بورس كالا شاهد عرضه 29 هزار و 700 تن سبد تيرآهن شاخه 22 تا 27 از تولیدات ذوب آهن اصفهان بود، اما در نهايت هيچ معامله‌اي براي اين عرضه شكل نگرفت. به گفته كارشناسان، عرضه با قيمت 2 هزار و 525 تومان كه از سوي سازمان امور مالياتي كشور انجام شده بود،‌ با توجه به ركودي كه در بازار وجود دارد، مهم‌ترين‌ مانع بر سر راه معامله اين عرضه بوده است.

 
مشكل كمبود نقدينگي كارخانه‌هاي توليدكننده و فعالان بازار در حالي همچنان ادامه دارد كه روز گذشته قيمت‌ تيرآهن در بازار آزاد بدون تغيير بود. در مقابل ثبات قيمت‌ در بازار تيرآهن پس از 2 روز کاهش نرخ در بازار تهران، ديروز شاهد ريزش قيمت‌ها در بازار ميلگرد بودیم، اتفاقي كه بازار را تحت تاثير خود قرار داد. بر اين اساس فولاد خراسان با در پيش گرفتن سياست كاهش قيمت‌، ميلگرد A3 خود را با 20 تومان كاهش قيمت عرضه كرد كه تمام اين عرضه با معامله همراه بود. آخرين قيمت فروش اين محصول كارخانه برای تحویل از مبدأ روي قيمت 1390 تومان بود كه روز گذشته با كاهشي محسوس به 1370 تومان در هر کیلوگرم رسيد.

 


استیل پدیا - مرجع خبری تحلیلی صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران