مدیر معاملات فلزی کارگزاری کالای خاورمیانه عنوان کرد

افت و خیز های فعلی بازار داخلی فولاد و چشم انداز آن

افت و خیز های فعلی بازار داخلی فولاد و چشم انداز آن

با ادامه رکود عمیق در بازار تقاضای محصولات تولیدی فولادی در روز ها و هفته های اخیر، فعالان صنعت فولاد شاهد کاهش نسبی قیمت ها در بازار آهن کشور بوده اند.با توجه به کاهش تقاضای بازار به طور روزشمار شاهد کاهش قیمت در دامنه 5 تا 20 تومان و بعضاً ارقامی بالاتر در قیمت عرضه شده محصولاتی از قبیل میلگرد، شمش، نبشی،ناودانی و ... بوده ایم.اگر چه در برخی روزها ثبات به بازار عرضه ی محصولات فولادی باز می گشت ولیکن با سپری شدن چند روز مجدداً بازار فولاد شاهد ریزش قیمت ها بود.

در میان اقلام محصولات تولیدی فولادی، تیرآهن ذوبی به ویژه در شاخه های سبک، رشد نسبی در قیمت را در چند هفته اخیر داشته است که در این خصوص مدیر معاملات فلزی کارگزاری کالای خاورمیانه در مورد بازار تیرآهن و شرایط کلی حاکم بر بازار محصولات مصرفی ساختمانی گفت: مصرف عمده فولادهای ساختمانی در کشور مربوط به پروژه‌های عمرانی و در ادامه ساخت و سازهای مسکونی است که در طول سال‌های 89 تا 94، بهترین دوره رونق و تحرک بازار این محصولات را تحت ‌تاثیر پروژه‌های مسکن مهر و طرح‌های عمرانی نظیر پل طبقاتی صدر، سدها و پروژه‌های عمرانی و رونق ساخت‌و‌سازهای مسکونی در سال‌های 89 تا 91 شاهد بودیم.

محمدرضا محمدی افزود: در ادامه اما با مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، عدم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، تخصیص اعتبارات عمرانی به پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا و از طرفی رکود نسبتا شدید در روند ساخت و سازهای مسکن، بازار مقاطع ساختمانی وارد فاز رکود و ضعف عمیق تقاضا در سال‌های 92 به بعد شد.

وی یکی از دلایل عمده رشد نسبی قیمت تیرآهن در شاخه های مختلف سبک و سنگین را شرایط فصل بهار و تابستان دانست و تاکید کرد: هر ساله طبق آمار در فاصله ماه‌های فروردین تا مردادماه رشد نسبی قیمت تیرآهن رخدادی طبیعی است که ناشی از افزایش تقاضای موثر مصرفی و انباری از سوی خریداران در مقایسه با دیگر ماه‌های سال به خصوص زمستان است. وی ادامه داد: متاسفانه در این شرایط نیز تولیدکننده‌ها در دور باطل کاهش قیمت‌ها افتاده‌اند و با وجود رشد هزینه‌های تولید، قیمت‌های پیشنهادی را برای فروش محصول -ولو در حجمی بسیار محدود- با کاهش اعلام می‌کنند که همین عامل به صبر و انتظار خریداران برای معامله آهن‌آلات با قیمتی پایین‌تر در روزهای آینده بیشتر دامن زده است.

محمدی به واقعیت این روزهای صنعت فولاد کشور نیز اشاره کرد و گفت: رکود ادامه‌دار تقاضا، کاهش حجم تولید به نسبت ظرفیت نصب شده را به واحدهای فولادی تحمیل کرده و به همین دلیل شاهدیم برخی یا اغلب تولیدکننده‌ها با 30 یا 40 درصد از ظرفیت، به تولید فولاد ادامه می‌دهند.
وی مشکل حال حاضر در حوزه بازار فولاد را مربوط به مصرف و نه روند کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها دانست و گفت: کارخانه ذوب آهن نیز احتمالا همچون دیگر کارخانه‌ها کاهش تولید داده و با هدف، روی تولید مقاطع صادراتی و بازارهای صادراتی تمرکز کرده است.


وی در نهایت چشم‌انداز بازارهای کالایی کشور از جمله فولاد را پس از حصول توافق جامع هسته‌ای در تیرماه و به دنبال آن رفع تحریم‌های مالی، اقتصادی و گشایش‌های ارزی حاصل از آن، مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد: در میان مدت تا بلندمدت در پی گشایش‌های مالی و ارزی حاصل شده می‌توان به خروج صنعت ساختمان‌سازی از رکود فعلی و همین‌طور تخصیص بیشتر اعتبارات به پروژه‌های عمرانی و در ادامه رونق دوباره صنایعی همچون فولاد، فلزات پایه، سیمان و... خوشبین بود. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز در صنعت فولاد روند رو به رشدی به خود گرفته و به این ترتیب شاهد ارتقا و اعتلای هرچه بیشتر این صنعت مادر در کشور خواهیم بود.

عرضه انواع ورق فولاد مبارکه در بورس کالا
روز گذشته در تالار صنعتی بورس کالای ایران، فولاد مبارکه با عرضه انواع ورق در معاملات این روز حضور یافت. این شرکت ورق گرم B را با قیمت هر کیلو 1670 تومان در حجم 1100 تن عرضه کرد که در زمان رسمی معاملات و مچینگ کل این میزان خریداری شد. ورق گرم C دیگر عرضه فولاد مبارکه با قیمت حدود 1708 تومان به میزان 1320 تن بود که در مجموع زمان معاملات 880 تن آن به فروش رسید.
ورق گالوانیزه هم در این روز با قیمت 2195 تومان به میزان 450 تن مورد مبادله قرار گرفت. در نهایت هم این شرکت با عرضه ورق قلع اندود مبادلات این روز خود در بورس کالا را به اتمام رساند. ورق قلع‌اندود با نرخ هر کیلو 2915 تومان به تابلو آمد و به میزان 650 تن معامله شد. دوشنبه ذوب‌آهن نیز 110 تن تیرآهن شاخه 12 را در قالب نقدی با قیمت 1670 تومان مورد مبادله قرار داد. به گفته یکی از کارگزاران عرضه 110 تن تیرآهن به سفارش مشتری بوده است.

استیل پدیا خبر فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران