کاهش تقاضای فولاد چین و قیمت سنگ آهن

کاهش تقاضای فولاد چین و قیمت سنگ آهن

با کاهش تقاضای فولاد چین آب سردی بر روی افزایش قیمت سنگ آهن در ماه جاری ریخته شد به طوری که قیمت های این ماده معدنی احتمالا در سال جاری کاهش بیشتری پیدا کند. به گزارش چایناماینینگ، قیمت سنگ آهن که در یک دهه گذشته به پایین ترین سطح خود رسیده بود، در دو ماه گذشته 40 درصد افزایش یافت چون کاهش موجودی انبارهای چین نشان دهنده عرضه کمتر در بازاری بود که بشدت از عرضه بازار سنگ آهن رنج می برد. اما اشتهای چین برای فولاد به دلیل کندی رشد اقتصادی این کشور رو به کاهش گذاشته و در حال حاضر با رکود بیشتری نیز مواجه است چون فعالیت های ساختمانی آن در طی تابستان کاهش یافته و کارخانه های فولادسازی را مجبور به کاهش تولید کرده است.

 

تولید ژانویه – فوریه نسبت به یک سال پیش تقریبا 2 درصد کاهش یافته است چون مصرف آن 5 درصدتنزل پیدا کرده است. با تصور بر اینکه بعضی از شرکت های معدنی و تجار برای افزایش قیمت ها فروش یا عرضه خود را متوقف کرده بودند، اما با افزایش عرضه مجدد سنگ آهن به بازار باز قیمت ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.
تحلیلگران می گویند: قیمت های کنونی سنگ آهن بسیار بالاست و این افزایش قیمت متوقف خواهد شد چون امکان کاهش عرضه وجود نخواهد داشت و در نتیجه بازار با عرضه مازاد مواجه خواهد شد.

 
پس از اینکه در اوایل ژوئن قیمت سنگ آهن در 50 ماه گذشته به بالای 65.4 دلار در هر تن رسید در هفته گذشته قیمت میلگرد ساختمانی در بازار آتی شانگهای به پایین ترین سطح خود از شروع سال 2009 رسید که 17 درصد در طول سال جاری تاکنون تنزل نشان می دهد.

 
تحلیلگران می گویند: اگر بخش ساختمانی چین همچنان راکد بماند و رشد اقتصاد کلی کاهش بیشتری پیدا کند، قیمت سنگ آهن به زیر 40 دلار در هر تن کاهش پیدا خواهد کرد. کاهش موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین به پایین ترین سطح خود از سال 2013 موجب بهبود سریع قیمت شد چون انتظار می رفت که معدنچیان عرضه را متوقف کنند و تجار نیز خرید محموله های خود را به تاخیر اندازند.

 
تولید سنگ آهن در چین در 5 ماه نخست امسال 11 درصد کاهش یافت چون افت قیمت ها باعث شد که تولیدکنندگان پرهزینه از بازار خارج شوند. اما هیچ منطقی وجود ندارد که به امید افزایش قیمت ها تولیدکنندگان عرضه خود را متوقف کنند. آنان ممکن است مقطعی آن را افزایش دهند اما داد و ستد نمی تواند فقط مقطعی باشدبلکه باید بلند مدت را در نظر گرفت.

 
تولیدکننده بزرگ و کم هزینه سنگ آهن (ریوتینتو) درنظر دارد در سال 2015 حدود 350 میلیون تن صادرات داشته باشد که بیش از 300 میلیون تن سال 2014 است.
اطلاعات و آمار هفتگی مربوط به فروش سنگ آهن ریوتینتو نشان می دهد که صادرات آن در اوایل ژوئن کاهش یافته است که باید در ماه های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. بنابر این انتظار می رود که قیمت های سنگ آهن در ماه های آینده بشدت روندی کاهشی به خود گرفته و امسال به طور میانگین 51 دلار و سال آینده 40 دلار در هر تن باشد.

 


استیل پدیا - مرجع خبری تحلیلی صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران