مهدی کرباسیان عنوان کرد

بسته 4 میلیارد دلاری چینی‌ها برای معادن ایران

بسته 4 میلیارد دلاری چینی‌ها برای معادن ایران

چینی‌ها پیش از سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران، یک بسته 4میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران در نظر گرفته‌بودند.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: به نظر می‌رسد که بعد از تعطیلات سال نو چینی، این سرمایه‌ گذاری قابلیت پیگیری داشته و مذاکرات آغاز خواهد شد.

 

وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه باید ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم و بر این اساس در سفر اخیر اروپایی رئیس‌ جمهوری به میزان  6.5 میلیارد یورو، تفاهم‌نامه امضا شد که ایمیدرو و فولاد مبارکه از آن بهره‌مند شده‌اند. کرباسیان د با بیان اینکه ۵۵ میلیون تن تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ حتما محقق می‌شود، گفت: هم‌ اکنون که تولید فولاد از برنامه عقب افتاد، به دلیل رکود عمیق بازار است که به نظر می‌رسد با برنامه‌های دولت برای خروج از رکود، بتوان تولید را رونق بخشید و به اهداف تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ رسید.وی افزود: از میزان ۵۵ میلیون تن تولید، ۱۴ میلیون تن باید صادر شود و امسال هم رکورد صادرات ۳ میلیون تن فولاد را خواهیم شکست اگرچه مشکلات تولید داخل پابرجا است.

 

کرباسیان خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه برای طرح توسعه فولاد هرمزگان و طرح‌های داخلی خود و نیز فولاد سپید دشت از این منابع مالی بهره‌ خواهد گرفت. ضمن اینکه اولین واحد آهن اسفنجی فولاد سپید دشت در اسفندماه افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد و بعد از آن، فولاد شادگان، نی‌ریز و میانه نیز به مرور به مدار تولید می‌آیند.وی اعلام کرد: با اجرای عملیات فازهای شناسایی و پی‌جویی اکتشاف در 20 استان کشور در مساحت 250 هزار کیلومترمربع حدود 300 محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است.

 

به گفته رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محدوده‌های امیدبخش معدنی شامل 76 محدوده در سنگان، 28 محدوده در نوار مرزی سیستان و بلوچستان، 12 محدوده در سراوان، 100 محدوده در آباده جازموریان، 16 محدوده در نوار مرزی خراسان جنوبی، 60 محدوده در پهنه مرکز ایران و 10 محدوده در استان اردبیل است.وی همچنین اجرای 76 پروژه اکتشافی در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور روی مواد معدنی مختلف مانند آهن، زغال‌سنگ، پلی‌متال، طلا، مس، آنتیموان، سرب و روی، کرومیت، تیتان، نیکل، مولیبدن، باریت، فسفات، بوکسیت و شورابه‌ها ( پتاس، منیزیم، لیتیوم و...) را از دیگر اقدامات ایمیدرو برشمرد.

 

کرباسیان برنامه‌ ریزی برای مشارکت با بخش خصوصی داخلی و خارجی را از جمله اقدامات مهم ایمیدرو در سال 94 برشمرد و گفت: این سازمان برای جلب مشارکت بخش خصوصی با شرکت‌های مختلف جلساتی به منظور تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار کرد و به همین منظور نخستین واگذاری محدوده به بخش خصوصی در سال 94 در طلای نیکوئیه قزوین انجام شد و این برنامه در سال آینده ادامه خواهد داشت.

 

وی گفت: بین ۳ شرکت ایرانی، ایتالیایی و آلمانی نیز قرار است مناقصه 215 میلیون دلاری برگزار شود که از این رقم بیشترین سهم به تجهیزات بین‌المللی و ساخت داخلی اختصاص می‌یابد.رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: امیدواریم با واردات گندله در سال ۹۴ بتوانیم به رقم ۱۹ میلیون تن تولید فولاد برسیم که این حاصل نمی‌شود مگر اینکه سرمایه‌ گذاری خارجی نیز جذب شود، وی ادامه داد: در سال ۹۵ دو کارخانه گندله‌ سازی به ظرفیت هر یک ۵ میلیون تن در حوزه کرمان و سنگان به بهره‌برداری خواهد رسید تا مرحله اول توازن فولاد انجام شود، ضمن اینکه پیش بینی می‌شود توازن چرخه فولاد تا اوایل سال ۹۶ برقرار شود.

 

کرباسیان از فاینانس کشورهای ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان برای معادن ایران خبرداد و تصریح کرد: تنها مسیر ایران برای تامین مالی در سال‌های تحریم، فاینانس از طریق کشور چین بود که با توجه به پولی که از بابت فروش نفت ایران در اختیار این کشور قرار داشت، ایران می‌توانست از فاینانس چینی بهره‌مند شود.کرباسیان خاطرنشان کرد: با اجرای برجام و مثبت شدن فضا، اکنون ایران است که شرایط فاینانس را برای کشورهای دنیا تعیین می‌کند، چراکه هم اکنون رقابت بر سر فاینانس پروژه‌های ایرانی از سوی کشورهای مختلف دنیا آغاز شده است.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون علاوه بر فاینانس‌های چین، کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز وارد عمل شده‌‌اند و برای پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران فاینانس گشایش خواهند کرد.وی تصریح کرد: از سوی دیگر، کشورهای ژاپن و آلمان برای تامین مالی به روش فاینانس در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در حوزه آلومینیوم نیز تفاهم‌ نامه‌هایی با ایتالیا و فرانسه برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته که ارزش افزوده اصلی آن در گاز و انرژی است که این دو مزیت ایران به شمار می‌رود. کرباسیان با بیان اینکه هنوز شرکت‌های آمریکایی تماسی با ایران برای حضور در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی نداشته‌اند، افزود: اما شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که بخشی از سهام آنها در اختیار آمریکایی‌ها است برای حضور در این بخش از اقتصاد ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.وی تصریح کرد: شرکت بزرگ ریوتینتو کانادا و گلنکور انگلیسی-سوئیسی درخواست‌هایی برای حضور در بخش‌های معدنی ایران داشته‌اند که سهام آنها در بورس‌های نیویورک، لندن و سوئیس معامله می‌شود.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در سال ۹۴ با حمایت دولت و مجلس، سرمایه صندوق بیمه معدنی از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان‌ افزایش یافته و پول آن نیز واریز شده است و امید می‌رود در زمان تصویب قانون بودجه سال ۹۶ نیز به افزایش سرمایه این صندوق به ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی منجر شود. وی درخصوص بسته جامع دولت برای فولادی‌ها افزود: در سال ۹۳ که بحران فولاد آغاز شد، دولت و ایمیدرو چند اقدام را به‌طور همزمان به نفع واحدهای فولادی انجام دادند که بر این اساس واردات فولاد از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی تغییر پیدا کرد تا اختصاص یارانه به وارد کنندگان فولاد متوقف شود.

 

کرباسیان تصریح کرد: صادرات فولاد نیز سهمیه‌بندی بود که این روش از سوی دولت حذف شد و تعرفه واردات نیز از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش یافت.وی با اشاره به اقدامات حمایتی چینی‌ها برای صادرات فولاد شرکت‌های چینی خاطرنشان کرد: جایزه صادراتی چینی‌ها به فولاد، منجر به رقابت شدیدی در بازار شده است و بر این اساس، نیز مکاتباتی با رئیس‌ جمهوری برای برقراری جایزه صادراتی فولاد داشته‌ایم.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: همچنین برای سایر صنایع معدنی به غیر از فولاد نیز پیشنهادهایی در قالب پرداخت جایزه صادراتی و استمهال بدهی به معاون اول رئیس‌ جمهوری ارائه شده که وی نیز دستور ویژه داده تا در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این موضوع برای بررسی در دستور کار ویژه قرار گیرد.وی درخصوص آخرین وضعیت معدن روی مهدی‌آباد تصریح کرد: این معدن که سال‌ها متوقف مانده بود به سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی واگذار شد و البته عمانی‌ها سهم استرالیایی‌ها را در این معدن خریدند و یک سال مهلت گرفتند تا سرمایه‌ گذاری را شروع کنند، اما بین سرمایه‌ گذاران اختلاف افتاد و اگرچه مهلت ارائه شده دو بار تمدید شد اما کار پیش نرفت.

 

کرباسیان خاطرنشان کرد: بر این اساس هم‌اکنون یک مزایده بین‌المللی برگزار شده و امیدواریم معدن روی مهدی‌آباد به شکل بهتری کار خود را پیش ببرد. این در شرایطی است که دو کنسرسیوم سوئیسی- ایرانی و چینی - ایرانی ابراز علاقه شفاهی برای خرید معدن مهدی‌آباد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود ظرف ۲ ماه آتی کار به نتیجه برسد.مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به تشکیل شرکت مشترک معدنی ایران و قزاقستان افزود: طی ۴ ماه گذشته به موازات آغاز همکاری با قزاقستان، برای تامین سنگ آهن از افغانستان نیز مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم سنگ‌آهن این کشور را برای فولاد اترک استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: در شرکت مشترک ایران و قزاقستان نیز هر یک از طرفین ۵۰ درصد سهم دارند و قرار است همکاری‌های مشترکی شکل گیرد.کرباسیان با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال خاطرنشان کرد: حسب قانون، به محض اینکه یک شرکت در فهرست واگذاری‌ها قرار می‌گیرد، در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی است تا مدیریت شود، لذا آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال از سال‌ها قبل در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته بود از این رو سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، اعتراضاتی به نحوه واگذاری و قیمت‌ گذاری آلومینیوم المهدی داشته‌اند که کار به شورای داوری رسیده است.

 

وی اعلام کرد: جلسه نهایی شورای داوری هفته آینده برگزار خواهد شد که بر صحت یا عدم صحت واگذاری آلومینیوم المهدی نظر نهایی را ارائه دهد.رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی است، گفت: طی ۲۰ سال آینده، مصرف فولاد دنیا 5. 2 درصد به‌صورت سالانه افزایش خواهد یافت و ایران می‌تواند جایگاه خود را در این میان پیدا کند، اما مهم این است که با توجه به رقابتی که هم اکنون مشاهده می‌شود، قیمت تمام شده را کاهش دهیم.وی افزود: در افق سال ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد، 5. 1 میلیون تن آلومینیوم و 5. 2 میلیون تن مس تولید شود و با توجه به فرصت‌هایی که برای جذب سرمایه پیش روی ایران قرار دارد، به نظر می‌رسد به این اهداف برسیم.

 

کرباسیان با بیان اینکه رکود در بخش معدن و صنایع معدنی همچنان پابرجا است تصریح کرد: امید می‌رود با تصمیمات دولت بتوان رونق را در این بخش شاهد بود.به گفته وی، هم‌ اکنون سهم معدن از GDP یک درصد و صنایع معدنی ۵ درصد است که امید می‌رود در افق ۱۴۰۴، به ۱۶ درصد در مجموع سهم معدن و صنایع معدنی از GDP برسیم.رئیس هیات عامل ایمیدرو درخصوص حق انتفاع معادن و حقوق دولتی نیز خاطرنشان کرد: حقوق دولتی باید امسال به‌طور جدی کاهش یابد ضمن اینکه مذاکراتی را نیز برای این موضوع در بودجه سال ۹۵ در حال انجام است.

- سارا مالکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران