برنامه ناامیدکننده چین برای متعادل‌سازی عرضه و تقاضای فولاد

برنامه ناامیدکننده چین برای متعادل‌سازی عرضه و تقاضای فولاد

برنامه‌های کاهش تولید صنعت فولاد چین به احتمال زیاد با شکست مواجه شده و منجر به ضربه خوردن تولیدکنندگان در هند و آمریکا و اروپا خواهد شد.

 

به گزارش استیل پدیا، به عنوان بخشی از اصلاحات طرف عرضه طراحی شده توسط رئیس‌ جمهور شی جین‌پینگ، چین در نظر دارد طی یک برنامه 5 ساله 150 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود را تعطیل کند. دولت در حالی به کاهش تولید صنعت روی آورده است که میزان تقاضا پس از یک دهه گسترش، با کاهش مواجه شده است. بر اساس اظهار نظر تحلیلگران اقتصاد کلان گروه مک‌کوئری و شرکت مشاوره‌ای آرگونات، این کاهش تولید، در حدود 13 درصد از کل ظرفیت تولید خواهد بود.

 

کارولین بین،‌ تحلیلگر ارشد کالای کپیتال اکونومیکز، اعلام کرد: این اعلامیه واقعا ناامید کننده است. در حال حاضر که ما می‌دانیم این رویکرد طی 5 سال اتفاق می‌افتد، اثر فوری آن روی بازار به نظر حداقلی بوده و می‌تواند منفی نیز باشد.

 

در حالی که تولید فولاد در سال گذشته برای اولین بار از سال 1981 با کاهش روبرو شده، میزان تقاضا با سرعتی بیشتر کاهش یافته و میزان صادرات چین به خارج از مرزها در حال رکوردزنی است. سهام بزرگترین کارخانه فولاد دنیا (آرکلورمیتال) در سال گذشته افتی 58 درصدی داشته که بخش عمده آن به دلیل افت شدید قیمت فولاد بوده است.

 

کالین همیلتون، سرپرست گروه تحقیقات کالای مک‌کوئری در لندن اعلام کرد: چین برای مدتی همچنان به صادرات فولاد و فشارهای ضدتورمی ادامه خواهد داد. دنیا نیاز دارد تا 200 تا 250 میلیون تن از ظرفیت تولید کاسته شود.» برنامه کار شامل ممنوعیت ظرفیت جدید، حمایت مالی از کارخانه‌ها و تشویق ادغام واحدهای مختلف خواهد بود. در راستای این برنامه، در حدود 400 هزار شغل ممکن است کم شود.

 
افزایش سهام

 
سهام کارخانه‌های فولادسازی  افزایش یافت، شرکت آنگانگ‌استیل با رشدی 3.2 درصدی در هنگ‌کنگ مواجه شد و شرکت آهن و فولاد بائوشان افزایش 2.5 درصدی را در بورس شانگهای تجربه کرد.

 

فولاد سازان چینی در هفته‌های گذشته، با کاهش سود شدید و ضررهای بزرگ مواجه شدند، به طوری که آنگانگ‌استیل، چهارمین کارخانه بزرگ چین، ضرری 4.38 میلیارد یوانی و شرکت آهن و فولاد ووهان زیانی 6.8 میلیارد یوانی را پیش‌بینی کرده‌اند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران