ضرورت حذف تعرفه برخی محصولات فولادی

چرا افزایش نرخ تعرفه، فولادسازان را راضی نکرد

چرا افزایش نرخ تعرفه، فولادسازان را راضی نکرد

تعرفه 40 درصدی برای محصولات فولادی تخت در حالی قرار است برای جلوگیری از واردات اعمال شود که هزینه‌ تولید نهایی تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به دلیل تامین مواد اولیه از طریق واردات افزایش خواهد یافت تا جایی که تولیدکنندگان خواستار حذف ورق فولاد با ضخامت دو میلی‌متر شده‌اند.

 

وضع تعرفه 25 تا 40 درصدی واردات محصولات فولادی در حالی بحث داغ صنعتگران کشور شده که بسیاری از تولیدکنندگان در رقم تعیین شده این نرخ اختلاف‌نظرهایی دارند. با ورود دامپینگ‌های چینی به بازار فولاد، میزان تقاضا برای محصولات تولیدکنندگان داخلی کاهش یافت در حالی که آن‌طرف قضیه فروش مصنوعات فولادی چین در بازار رونق گرفت. همین سبب شد تا تولیدکنندگان فولاد خواستار وضع تعرفه‌ای بالا برای عقب‌نشینی محصولات وارداتی فولاد شوند.

 

با این حال برای محصولات فولادی تخت، میلگرد و شمش به ترتیب تعرفه 40، 30، 25 درصدی در نظر گرفته شد. در حالی چنین تعرفه‌گذای صورت گرفته که برخی تولیدکنندگان محصولات محصول نهایی فولاد معترض نرخ تعرفه ورق شده‌اند. تعرفه واردات محصولات تخت که محصول میانی است از تعرفه میلگرد و تیرآهن به عنوان محصول نهایی بالاتر است. همین باعث شده انتقاد تولیدکنندگان مبنی بر این باشد که از آنجایی که تولید و صادرات میگرد در دنیا بیشتر از ورق است، باید تعرفه واردات محصولات نهایی فولاد بالاتر از ورق باشد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد بيش از 8 ميليون تن ميلگرد و 5/ 1 ميليون تن ورق در منطقه خاورميانه البته به‌جز ايران تولید می‌شود که با استناد به این آمار، واردات با تعرفه 30 درصد که تعرفه پایین‌تری نست به محصولات تخت یا همان ورق است، كارخانجات توليد‌كننده ميلگرد و تير آهن داخلی را بیشتر از توليد‌كنندگان ورق در معرض تهدید قرار داده است. از این رو کارشناسان صنعت فولاد بر این باور هستند که طراحی تعرفه برای واردات محصولات فولادی باید با نگاه واقعی‌تری بر اساس منافع تمامی تولیدکنندگان صورت می‌گرفت.

 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی انتقاد آنها نسبت به وضع چنین تعرفه‌ای ابهام در کیفیت محصولات فولادی عرضه شده توسط دامپینگ‌ها در بازار است. آنها معتقدند محصولاتي كه با قيمت پايين‌تر از محصولات داخلي كشور عرضه شود، از كيفيت بالایی نمی‌توان برخوردار باشند. به رغم اینکه واحدهای فولادی ایران از سنگ‌آهني تغذیه می‌شوند كه با وجود كاهش قيمت‌هاي جهاني باز هم ارزانتر از سنگ‌آهن مصرفي در دنيا محسوب می‌شود.

 

بر این اساس، در حال حاضر کاهش پلکانی تعرفه فولاد مهمترین خواسته فولادسازانی است تولیدات‌شان در معرض تهدید محصولات وارداتی قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد چنین تعرفه‌گذاری تامین مواد اولیه تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی را با مشکل مواجه کرده تا جایی که در جلسه اخیر این تولیدکنندگان با وزیر صنعت پیشنهاد جدیدی مطرح شده است. از آنجایی طرح جامع فولاد صادرات‌محور تدوین شده و فولادسازان بزرگ در تلاش هستند بازارهای صادراتی فولاد را رونق بخشند، تولیدکنندگان لوله و پروفیل نیز خواستار این شدند که فولاد مبارکه تولیدات خود را که ماده اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی است با همان قیمت صادراتی در اختیار صنایع داخلی بگذارد تا محصولات تخت با ایجاد ارزش افزوده به لوله و پروفیل‌ها تبدیل شوند و بعد در بستر صادرات قرار گیرند.

 

تولیدکنندگان لوله و پروفیل معتقدند فولادمبارکه در مقطع فعلی به دنبال برندسازی و ایجاد اعتبار در بازارهای خارجی است در حالی که تامین نیاز صنایع پایین‌دستی داخلی از صادرات ورق ارجح‌تر است. از آنجایی که عمده تولید فولادمبارکه محصولات تخت یا ورق است، فولادمبارکه می‌تواند با کاهش صادرات فولاد خام خوراک بسیاری از واحدهای صنعتی داخلی را تامین کند که پیرو آن محصولات با ارزش افزوده بالاتری آماده بازار خواهند شد. به علاوه اینکه در حال حاضر ورق فولاد با ضخامت ۲ میلی‌متر در داخل تولید نمی‌شود و تولیدکنندگان لوله و پروفیل که به امید تامین مواد اولیه از داخل کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند برای تامین مواد اولیه خود ناچار هستند سراغ واردات بروند و تعرفه 40 درصدی برای آنها توجیه اقتصادی ندارد. این در حالی است که نگاه مقابل آن است که برخی تولیدکنندگان بخش خصوصی معتقدند ورود دامپینگ در بازار توان رقابت داخلی ها را گرفته و این تعرفه ها نمی تواند کارساز واقع شود و باید تعرفه ها افزایش یابد.

 

افزایش تعرفه که مدت‌‌ها دغدغه فولادسازان داخلی بود، حال پس از وضع آن صنایع پایین دستی را با مشکل روبه رو کرده است. با این حال باید دید افزایش تعرفه محصولات فولادی تخت به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنایع لوله و پروفیل چقدر توقف تولید و صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آیا تعرفه‌های تعیین شده به دلیل جلوگیری از وابستگی کشور به واردات برخی مصنوعات فولادی مجددا مورد بازنگری قرار می‌گیرد؟

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از اقتصادنیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران