معدنکاران به دنبال تعیین قیمت زغال‌سنگ

معدنکاران به دنبال تعیین قیمت زغال‌سنگ

جلسه کمیته تخصصی زغال سنگ خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران با موضوع بررسی مشکلات معادن زغال‌سنگ استان مازندران و بیکاری حدود ۸۰درصد از شاغلان این معادن برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، تعیین قیمت زغال‌ سنگ و دریافت مطالبات آنها از دیگر موارد مهمی بود که از سوی مسئولان و همچنین معدن‌ کاران حاضر در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 
در این نشست رییس انجمن معدن مازندران با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای زغال‌ سنگ استان بسیار جدی و بغرنج شده، تاکید کرد: زغال‌های کک‌شو و حرارتی تولیدی مازندران از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

 
مصطفی نائیجی افزود: معدن‌داران زغال‌ سنگ چند هزار میلیارد تومان از واحدهای فرآوری سنگ آهن از جمله ذوب‌آهن اصفهان طلب دارند. این درحالی است که این کارخانه‌ها، زغال‌سنگ و کک وارد کرده و مبالغ آن را به شکل نقدی پرداخت می‌کنند.

 
رییس انجمن معدن با بیان اینکه تعدادی از معادن فعال باقیمانده زغال‌ سنگ این استان در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: در صورت تعطیلی معادن، عمده سرمایه‌ گذاری در این بخش بلا استفاده شده و نمی‌توان در جای دیگر از آن بهره‌گیری کرد. این در حالی است که نیاز کشور به زغال‌سنگ حدود ۷ میلیون تن است و تنها حدود ۲ میلیون تن در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۵ میلیون تن از طریق واردات تامین می‌شود. نائیجی بر این باور است که برای تولید ۵میلیون تن دیگر زغال‌سنگ در داخل نیاز به حمایت از سوی دولت وجود دارد.

 
در ادامه معدن‌داران زغال‌ سنگ اعلام کردند: قیمت زغال‌سنگ وارداتی در مجموع بیشتر از زغال‌ سنگ داخلی تمام می‌شود و انتظار داریم قیمت تمام شده زغال‌ سنگ داخلی تعیین شود. از طرفی در معادن زغال‌ سنگ حرارتی استان مازندران، حدود ۲۰۰۰ نفر مشغول به‌کار بودند که هم‌اکنون حداقل حدود ۸۰درصد از این افراد بیکار شده‌اند. معدن‌کاران هزینه ساخت هر متر تونل بهره‌برداری را حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌کنند که بعد از تعطیلی دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت.

 
فعالان معدنی استان مازندران نیز اعلام کردند: بر اساس طرح جامع زغال‌سنگ کشور تولید ۸۰۰ هزار تن زغال‌ سنگ سهم استان مازندران بوده که سرمایه‌گذاران بر مبنای آن برنامه‌ریزی کردند.

 

انعکاس مشکلات به مسئولان

 
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خطاب به اعضای کمیته تخصصی زغال‌سنگ استان گفت: باید مشکلات این بخش هرچه سریع‌تر به سازمان منعکس شود زیرا موارد و مشکلات دیگر گروه‌های کالایی جایگزین می‌شود.

 
بنابراین از صنعتگران و معدنکاران انتظار می‌رود معضلات و موانع را به طور مرتب در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار دهند تا روی مسائل و موضوعات مطرح شده، بحث‌های کارشناسی انجام داده و هرچند وقت یکبار پیشنهاداتی به وزارت صنعت، معدن وتجارت ارسال شود.

 
علیرضا یوسف‌نژاد با بیان اینکه بیشترین ضربه در دوران تحریم متوجه تولید شده، اظهار کرد: به دنبال تعیین قیمت زغال‌سنگ هستیم و موضوع واردات زغال‌سنگ و مطالبات معدن‌داران را به‌ طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

 
در انتهای این جلسه مقرر شد هر هفته یک جلسه برای هریک از کمیته‌های تخصصی معدنی برگزار و مشکلات معدن‌کاران به‌ صورت مکتوب به سازمان صنعت، معدن و تجارت منعکس شود و همچنین بانک اطلاعات معدنی برای معادن زغال‌ سنگ تدوین و تهیه شود.

 
از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه پیگیری ارزش‌ افزوده بخش زغال‌ سنگ و منتقل شدن مشکلات سازمان تامین اجتماعی و سایر موارد و موانع قابل حل در استان مازندران به ستاد برای تسهیل بود. همچنین قرار شد جلسه‌ای با حضور معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیته تخصصی زغال‌سنگ استان از سوی سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شود.

 

تهیه تجهیزات

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران نیز چندی پیش این استان را دارنده غنی‌ترین معادن زغال‌سنگ کشور دانسته و گفته بود: زغال‌ سنگ مازندران ویژگی خاصی دارد و قطر رگه‌های کشف شده آن معمولا کمتر از قطرهای متعارف رگه‌های زغال سنگ کشور بوده و نیازمند تجهیزات و فناوری‌های خاصی است که می‌توان آنها را از کشورهایی همچون لهستان و دیگر کشورهای اروپایی تهیه کرد.

 
محمد پورعمران ادامه داد: برای دستیابی به تجهیزات نامبرده، نیازمند تعامل با کشورهای یادشده هستیم؛ البته این تعامل تنها برای تامین تجهیزات نبوده و برای فرآوری و صادرات محصولات معدنی نیز باید تعامل و ارتباط لازم را با کشورهای پیشرو در عرصه معدن و معدنکاری حفظ کرد.

 
به گفته پورعمران در دوران تحریم و قبل از پسابرجام امکان ایجاد ارتباط با کشورهای اروپایی و صنعتی وجود نداشت اما هم‌اکنون می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از فرصت‌های به‌دست آمده به رشد و توسعه معدنکاری دست یافت.

 

شرایط بهبود می‌یابد

 
عضو هیات مدیره شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی نیز درباره مشکلات معادن زغال‌سنگ کشور اظهار کرده بود: چرخه تولید دچار مشکلات بسیاری بوده و باز شدن گره آن سخت است و شاید با اختصاص یارانه از سوی دولت بتوان برای رفع آن تلاش کرد. زیرا در صورتی که معادن زغال‌سنگ تعطیل شوند راه‌اندازی دوباره آنها بسیار سخت خواهد بود. آبگرفتگی معدن، تجمع گازها و ریزش در آن، منجر به تخریب معدن می‌شود و راه‌اندازی دوباره آن به اندازه یک معدن جدید سخت است.

 
خسرو فعالیان ادامه داد: در شرایط کنونی اتفاقاتی برای قیمت برخی مواد معدنی همچون سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در جهان رخ داده و منحنی سینوسی در پایین‌ترین نقطه قرار گرفته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۷ م این داستان ادامه دارد و هر شرکتی که با شرایط کنونی تا سال ۲۰۱۷م به فعالیت خود ادامه دهد، از این دوره به بعد شرایط به مرور بهبود خواهد یافت.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران