رشد ۹درصدی هرمزگان در تولید صنایع معدنی منطقه

رشد ۹درصدی هرمزگان در تولید صنایع معدنی منطقه

چهارمین نشست تخصصی و آموزشی روسا و معاونان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های منطقه‌ای جنوب کشور با میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران و منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، این نشست تخصصی۲ روزه با حضور روسا، معاونان، مسئولان و کارشناسان«اچ‌اس‌ای‌ای»‌ (ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی) سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های منطقه‌ای جنوب کشور شامل یزد، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و هرمزگان برگزار شد. هدف این همایش هم‌اندیشی، آموزش و ارتقای سطح آگاهی درباره اهمیت جایگاه و ضرورت توجه به مسائل مربوط به حوزه‌های بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در تمامی فعالیت‌های صنعتی و معدنی از مرحله طراحی تا اجرا بود.

 

الزام آموزش و مهارت آموزی

 
در این نشست مدیرکل دفتر امور ‌«اچ‌اس‌ای»‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر ضرورت همگرایی، هم افزایی و یکپارچگی در امور ‌«اچ‌اس‌ای»‌ بخش صنعت و معدن استان‌ها به اهمیت ایجاد بستر لازم برای آموزش و اشاعه فرهنگ منطبق با ساختار طرح جامع ‌«اچ‌اس‌ای‌ای»‌ اشاره کرد.

 

«رسول یاراحمدی» شروع ‌«اچ‌اس‌ای‌ای»‌ را با سیاست‌ گذاری و انتهای آن را با کنترل‌های مهندسی و مدیریتی دانست و تاکید کرد: یکی از الزام‌ها و مبانی ‌«اچ‌اس‌ای‌ای»‌ آموزش و مهارت آموزی است و به منظور کاهش حوادث و حفظ سلامت، محیط‌ زیست و مصرف بهینه انرژی در بخش صنعت و معدن ضروری است تمامی سازمان‌های تابع و وابسته، خط‌ مشی و نقشه راه ‌«اچ‌اس‌ای‌ای»‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت را سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهند و همچنین منطبق با الزامات و مسئولیت‌های تعیین شده در برنامه مدیریت ‌«اچ‌اس‌ای‌ای»‌، برنامه‌ ریزی و حرکت کرده و نقش نظارتی مناسب خود را ایفا کنند.

 

هرمزگان، مقام نخست در جذب سرمایه‌ گذار

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این نشست بخشی از ظرفیت‌های استان هرمزگان را برشمرد و اظهار کرد: این استان به‌دلیل همجواری با خلیج‌ فارس و دریای عمان توانست در ۶ ماه نخست امسال با جذب سرمایه‌ گذار در این منطقه مقام نخست را از آن خود کند.

 
خلیل قاسمی در ادامه افزود: استان هرمزگان، با توجه به تغییراتی که در ساختارهای اخیر در اشتغال، برنامه‌ ریزی و سرمایه‌ گذاری ایجاد کرد توانست به استانی صنعتی تبدیل شود. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های این استان ظرفیت‌سازی برای تولید ۱۰میلیون تن فولاد است که در عملیات اجرایی قرار دارد و امید است در سال آینده تحقق پیدا کند. قاسمی با اشاره به مناطق ویژه اقتصادی در بندرعباس اظهار کرد: کشتی‌ سازی از مناطق مهم اقتصادی کشور، منطقه و خاورمیانه به‌شمار می‌آید و منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌ فارس با داشتن اسکله اختصاصی حمل مواد معدنی فله با ظرفیت ۱۲میلیون تن از ویژگی‌های بارز این استان است.

 

قاسمی از ظرفیت‌های دیگر استان را ظرفیت برای تبدیل شدن به قطب آلومینیوم کشور دانست و افزود: از ابتدای سال تاکنون این استان رشد ۹درصدی در تولید صنایع معدنی از لحاظ تناژ و ۱۰درصد رشد از لحاظ ارزش دلاری نسبت به سال گذشته داشته است. مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل، مجتمع کشتی‌ سازی را بزرگترین زیرساخت دریایی کشور اعلام کرد و گفت: ۷۵ تا ۸۰درصد صنعت دریایی ایران در این مجتمع با حدود ۶ شرکت هم‌افزا در حال فعالیت است.

 
حمید رضائیان‌ اصل، با اشاره به ۱۴ تفاهمنامه‌ای که با حضور رییس‌ جمهوری و نخست وزیر ایتالیا و وزرا و معاونان آنان امضا شد، اظهار کرد: یکی از ۱۴ تفاهمنامه امضا شده مربوط به ایزوایکو است. وی ادامه داد: شرکت ما یکی از بزرگترین شرکت‌های سکوساز کشور است و یکی از مهم‌ترین شرکت‌های پیمانکاری نفت درحال‌حاضر به شمار می‌آید. رضائیان با اشاره به پروژه فاز ۱۶ گفت: این پروژه یکی از افتخارات کشور به شمار می‌رود که حدود یک ماه پیش افتتاح شد و روزانه یک میلیارد تن مترمربع گاز تولید می‌کند.

 

اولویت فعالیت‌های منطقه، حفاظت از محیط‌ زیست

 
در ادامه این نشست مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: توسعه صنعتی افزایش روزمره میزان آلایندگی‌های صنعتی و محیطی، را فراهم کرده است. مسعود هندیان ادامه داد: با تغییر رفتار و آموزش نسل امروز باید نگاهی داشته باشیم که اولویت آن حفاظت یکایک افراد اجتماع از محیط‌زیست پیرامونی است و در نگاهی عمیق‌تر با محوریت قراردادن پاکسازی صنایع از آلایندگی‌ها، یک حرکت زیستی قلمداد و برای بهینه‌ سازی مصارف انرژی، بازیافت دوباره، مصرف بهینه مواد، کاهش تولید پسماند، بهبود سیستم‌های تعمیر و نگهداری، بکارگیری مواد مصرفی سازگار با محیط‌زیست، رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، استفاده از فناوری‌های پاک، پیشگیری از آلودگی‌های محیطی را گسترش دهیم.

 

هندیان تاکید کرد: این منطقه برای ایجاد تغییری گسترده در حوزه زیست‌ محیطی اقدام به توسعه فضای سبز تا سطح ۲۰۰ هکتار کرده که بر اساس استاندارد جهانی برای هر نفر ۷ تا ۱۴ مترمربع به عنوان شاخص تعیین شده لیکن برای ۱۴هزار نفر شاغل در منطقه با فضای سبز موجود ۱۴۲ مترمربع اختصاص دارد.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران