چرا چین در بازار فولاد دامپینگ کرد؟

چرا چین در بازار فولاد دامپینگ کرد؟

مدیرعامل فولاد یزد مطرح کرد: تولیدکنندگان چین با توجه به شرایطی که دولت‌های محلی برایشان ایجاد کرده به هیچ وجه در سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند نیاز به بازگشت سرمایه و حتی نشان نرخ بازده قابل قبول هم ندارند و تنها چیزی که با این شرایط لازم دارند این است که شرکت را سرپا نگه دارند و این امر اصلی‌ترین دلیل منشأ دامپینگ چین است.

 

به گزارش استیل پدیا، بهادر احرامیان اظهار کرد: دامپنیگ در واقع یکی از مسائلی است که تمام کارشناسان بین‌المللی در خصوص این موضوع در حال بررسی هستند و صنعت فولاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. واقعیت این است که دامپینگ با دادن یک نوع یارانه ممکن و میسر است و با توجه به حجم بزرگ صنعت فولاد چین در دامپینگ قطعاً یک نوع یارانه بزرگی در این کار صورت می‌گیرد و همه این سوال‌ها این است که ببینیم تا چه زمانی این دامپینگ می‌تواند در بازار ایران ادامه پیدا کند.

 

مدیرعامل فولاد یزد افزود: به گفته برخی از کارشناسان ظرف دو سه سال آینده آخرین زمانی است که دامپینگ می‌تواند در بازار ایران وجود داشته باشد و ادامه پیدا کند.

 

او بیان کرد: دولت چین توان حمایت به این شکل در صنعت فولاد را ندارد. وقتی که به شرایط کشور چین نگته می‌کنیم می‌بینیم که کشور چین گرانترین سنگ‌آهن‌های دنیا را خریداری می‌کند، قیمت برق در چین چندان ارزان نیست و حتی چین مجبور است که زغال سنگ را وارد کند و طبیعتاً در این صورت یارانه آشکاری در این زمینه نخواهد گرفت و در نتیجه منشأ دامپینگ صنعت فولاد چین از آنجایی صورت می‌گیرد که تولیدکنندگان فولاد چین در سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند نیاز به بازده درستی نیستند.

 

احرامیان ادامه داد: به طور مثال فرض کنید نرخ بهره در چین چهار یا پنج درصد باشد تولید کنندگان چین با توجه به شرایطی که دولت‌های محلی برایشان ایجاد کرده به هیچ وجه در سرمایه‌ گذاری که انجام می‌دهند نیاز به بازگشت سرمایه و حتی نشان نرخ بازده قابل قبول هم ندارند و تنها چیزی که با این شرایط لازم دارند این است که شرکت را سرپا نگه دارند و این امر اصلی‌ترین دلیل منشأ دامپینگ در چین است.

 

مدیرعامل فولاد یزد در خصوص افزایش تعرفه اعمال شده چقدر می‌تواند از واردات جلوگیری کند افزود: افزایش تعرفه در برخی از کشورها صورت گرفته و این امر بسیار موثر بوده است اما به هر صورت درخواست فولاد سازان داخلی این بوده که تعرفه ضددامپیگ در ایران داشته باشیم که ما این شرایط را در داخل ایجاد نکرده‌ایم و این همان تعرفه حمایتی است.

 

او در خصوص شایعات آلودگی شیر و لبنیات در کارخانه‌ها توسط ورق‌های آلوده چینی، گفت: این موضوع در گذشته مطرح بود و صحت ندارد اما کاش کارشناسان تغذیه در این زمینه به صراحت صحت می کردند تا خیال مردم از این بابت راحت شود.

احرامیان در خصوص وضعیت بازار فولاد تا آخر سال و آیا اینکه رفع تحریم تاثیری در بازار فولاد داخلی دارد تصریح کرد: رفع تحریم‌ها تاثیری در بازار فولاد داخلی ندارد و بعد از رفع تحریم‌ها ما هنوز تغییر محسوسی از ناحیه اینکه بگوییم حجم عرضه و تقاضا میزان شده یا موارد دیگر مشاهده نکرده‌ایم و می‌توان گفت بازار فولاد داخلی تا انتهای نیمه اول سال 95 (شهریورماه) در حالت رکود به کار خود ادامه خواهد داد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران