جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با نعمت‌زاده

تداوم خام‌ فروشی فولادی

تداوم خام‌ فروشی فولادی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اعلام جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با وزیر صنعت، گفت: برخی تولیدکنندگان فولاد به بهانه برندسازی در بازارهای صادراتی، خام‌فروشی می‌کنند. سیدابراهیم حسینی مهربان گفت:‌ رکود حاکم بر اقتصاد کشور و مشکلاتی که بر تولیدکنندگان تحمیل شده، موجب شده تا بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش صنعت کشور، با تهدید نابودی روبرو شود. از این رو، باید بخش‌های مختلف با تمکین از رهنمودهای مقام معظم رهبری با همکاری و همراهی، شرایط گذر از تنگنای کنونی را فراهم کنند.

 

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از برگزاری نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص خام‌فروشی برخی تولیدکنندگان به بهانه برندسازی خبرداد و افزود: گزارشی از وضعیت صادرات، مشکلات و موانع پیش روی صادرات و پیشنهادات برای بهبود شرایط به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه و در این راستا نشستی با فعالان بخش‌های مختلف صنعت فولاد و‌ نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه صادرات صنایع فولادی و مسائل و حواشی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورق فولاد با ضخامت ۲ میلی‌متر در داخل تولید نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از انتقادات مطرح شده، افزایش تعرفه این کالا به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنایع از جمله لوله و پروفیل فولادی بود که نه تنها به صادرات لطمه خواهد زد که موجب توقف تولید و وابستگی کشور به واردات خواهد شد.

 

مهربان از ارائه پیشنهادی از سوی سندیکای تولیدکننگان لوله و پروفیل فولادی در این نشست خبرداد و گفت: با توجه به اینکه فولاد مبارکه سپاهان، تولیدات خود را که ماده اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی است، صادر می‌کند، پیشنهاد شد این محصولات با همان قیمت صادراتی در اختیار صنایع داخلی گذاشته شود تا پس از ایجاد ارزش افزوده، صادر شوند. این پیشنهاد که مورد تائید نمایندگان دولتی حاضر در جلسه قرار گرفت، به عنوان رویکردی مهم در مذاکرات آتی مورد توجه اکید ذینفعان خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: نماینده این واحد صنعتی در این جلسه اعلام کرد فولاد مبارکه به دنبال برندسازی و ایجاد اعتبار در بازارهای خارجی است، این در حالی است نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع انتقاد کرد و گفت این تصمیم برخلاف منافع کشور و نیاز داخلی است، چراکه صنایع پایین دستی به امید تامین مواد اولیه از داخل کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با این تصمیم ادامه فعالیت آنها با مشکل روبرو خواهدشد.

 

مهربان ادامه‌داد: فولاد مبارکه در حالی از تامین مواد اولیه صنایع داخلی امتناع می‌کند که با استناد به بحث حمایت از تولید داخل، یکی از متقاضیان و حامیان افزایش تعرفه واردات ورق فولاد ۲ میلیمتر و دیگر محصولات فولادی است. بر این اساس از انجمن فولاد انتظار می‌رود حمایت از تمامی زنجیره تولید محصولات فولادی را در دستور کار قرار دهد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه تولیدکنندگان فولاد به جای تعدیل قیمت، برای توجیه گرانفروشی خود پشت سپر تعرفه پنهان می‌شوند در حالی که متاسفانه تولیدکنندگان ورق فولادی بی‌توجه به این رهنمود ارزنده، رفتاری دوگانه و متضاد پیش گرفته و از یک سو برای انتفاع بیشتر حاضر به تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی نیستند و از طرفی به بهانه حمایت از تولید داخل، دولت را برای افزایش تعرفه واردات تحت فشار می‌گذارند.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از خبرگزاری مهر بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران