ضرورت حذف حق‌الارض اکتشافات معدنی

ضرورت حذف حق‌الارض اکتشافات معدنی

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران خواستار حذف حق‌الارض اکتشافات معدنی شد و گفت: در مقطع فعلی اکتشافات معدنی کاهش پیدا کرده و کمتر کسی رغبت می‌کند در این زمینه ورود پیدا کند.

 

به گزارش استیل پدیا، محمدجعفر صادقی‌پناه با بیان اینکه توسعه بخش معدن نیازمند مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش معدن سرمایه بیشتری لازم دارد و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا یک معدن از مرحله استخراج به بهره‌برداری برسد، دولت باید مشوق‌هایی ایجاد کند تا سرمایه در زیرساخت‌های این بخش جذب شود. این مشوق‌ها همان‌ موانعی است که در سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

 

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن با بیان اینکه موانع بر سر راه معادن اخذ حقوق دولتی و حق انتفاع است، گفت: حقوق دولتی پیش از انقلاب هم در قانون معادن مرسوم بوده اما این مالیات از سوی بهره‌بردار فقط یکبار به ازای انفال مواد معدنی دریافت می‌شده است و مالیات‌های دیگری از معدنکاران غیر از این گرفته نمی‌شد.

 

او با بیان اینکه در تمام کشورهای معدن‌ خیز دولت بر اساس وضعیت بازار مواد معدنی و معادن حقوق دولتی را تعیین می‌‌کند، گفت: در این کشورها، دولت‌ها با عدد حقوق دولتی بازی می‌کنند و در مقطعی آن را پایین می‌آورند تا به فعالان این عرصه کمک شود.

 

صادقی‌پناه افزود: الان شرایطی است که دولت باید در راستای کمک به معدنکاران حقوق دولتی را پایین بیاورد و حق انتفاع را قطع کند. برخی قوانین هم مانند حق‌الارض که مانع جذب سرمایه است را حذف کند. در مقطع فعلی اکتشافات معدنی کاهش پیدا کرده و کمتر کسی رغبت می‌کند در این زمینه ورود پیدا کند.

 

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن تصریح کرد: دریافت حق‌الارض از بهره‌ برداران با مبالغ بالا منطقی نیست و کسانی که در مرحله اولیه اکتشاف هستند باید از پرداخت این مالیات معاف شوند. حق‌الارض می‌تواند برای معدنکارانی باشد که پروانه بهره‌برداری را گرفته‌اند اما به هر دلیلی فعالیتی را انجام نداده‌اند.

 

او در ادامه با بیان اینکه می‌توان برای پرداخت حق الارض مدت و زمان مشخصی تعیین کرد، گفت: حتی می‌توان برای پروانه‌های بهره‌برداری معادنی که صاحب پروانه کار را به تاخیر انداخته و رها کرده‌ حق‌الارض بیشتری در نظر گرفت تا از این به بعد کار خود را در مهلت قانونی انجام دهد. اما اینکه در همان مرحله اول حق‌الارض دریافت شود، اشتباه است. در واقع این مانعی در بخش معدن است که در سرمایه‌ گذاری بلندمدت مشکل ایجاد می‌کند.

 

صادقی‌پناه افزود: هزینه اکتشافی را دولت باید به عنوان بخشی از مالیات یا بخشی از حقوق دولتی بپذیرد. ما در این خصوص پیشنهاد داده‌ایم که در بودجه سال 95 مالیاتی که به عنوان مالیات و حقوق دولتی قرار است در نظر گرفته می‌شود، هزینه‌های اکتشافی معدن هم در آن لحاظ شود. پس از محاسبه درآمدهای یک معدن هرچقدر مالیات آن شد برای تشویق این معدنکار درخصوص هزینه‌های اکتشافی و توسعه معادن، افزایش بهره‌وری، بهبود اشتغال این هزینه اکتشافی را بخشی از مالیات معدن در نظر بگیرد.

 

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن با بیان اینکه اغلب شرکت‌های خارجی برای خروج از رکود معادن‌شان این سیاست را در پیش گرفته‌اند، گفت: در واقع به معدنکاران می‌گویند که اگر اکتشاف نکنید باید مالیات بدهید. اگر باز هم در بهره‌برداری کند بودند، معدنکار باید به عنوان مالیات این هزینه را سنگین‌تر بپردازد.

 

او با بیان اینکه اینها مشوق‌هایی است که در اکتشافات معدنی انتظار داریم مجلس جدی بگیرد، افزود: مجلس هم پس از تصویب بودجه 94 به این نتیجه رسید که در خصوص دریافت بهره مالکانه از معدنکاران تصمیم اشتباهی گرفته و امیدواریم در بودجه سال 95 این اصلاحات در نظر گرفته شود.

 

صادقی‌پناه اظهار کرد: ما معدنکاران در بودجه 95 انتظار داریم برای زیرساخت‌های بخش معدن و تهیه نقشه‌های مبنا که شدیدا به آن نیاز است، بودجه‌ای مشخص شود و برای بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی‌‌مان تلاش شود. در حال حاضر برای جابه‌جایی مواد معدنی حمل و نقل ریلی‌مان اصلا جواب نمی‌دهد و باید سرمایه‌ گذاری و بودجه‌های خاصی در بودجه‌ سال آینده از صندوق توسعه ملی و از محل درآمدهای نفتی در نظر گرفته شود تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران