عضو هیات مدیره یک تشکل تخصصی

فولادسازان درسال جاری با کاهش شدید تولید و تقاضا مواجه نمی‌شوند

فولادسازان درسال جاری با کاهش شدید تولید و تقاضا مواجه نمی‌شوند

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: امسال فولادسازان کشور نسبت به سال گذشته با کاهش شدید تقاضا و تولید مواجه نمی‌شوند و انتظار می‌رود افت تولید با شیب ملایم را شاهد باشند. بهادر احرامیان درخصوص چشم‌انداز یکساله بازار فولاد برای تولیدکنندگان کشور اظهار کرد: صنعت فولاد ایران در سال جاری بیشتر بر پایه دو عنصر مهم روند قیمت‌های جهانی و نیز تحولات داخلی کشور که بیشتر روی سطح تقاضا تاثیر خواهد داشت، شکل خواهد گرفت.

  

وی افزود: بررسی شرایط مختلف اقتصادی، نشانه آمادگی برای رسیدن سطح قیمت فولاد به حدود 275 تا 375 دلار (پشت درب گمرک ایران) و نیز سطح تقاضایی است که ممکن است با لغو یا دوام تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و شاید 20 درصد کمتر از سال 1393 باشد.

 

به اعتقاد این متخصص، حفظ وضعیت موجود در مقابل توسعه واحد، تعدیل هزینه‌ها در برابر ایجاد ظرفیت برای جهش تولید و عدم ورود به تعهدات خرید و فروش بلندمدت تا مشخص شدن بهتر افق‌های پیش رو شرایطی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

احرامیان گفت: بسیاری از تحلیلگران که سابقه تاریخی سنگ‌آهن را پیگیری می‌کنند، ریزش قیمت این ماده معدنی از تنی 130 به حدود 50 دلار را در واقع بازگشت بهای سنگ‌آهن به میانگین درازمدت خود و پایان دوره اوج قیمت می‌دانند.

 
وی تصریح کرد: وجود مازاد عرضه سنگ‌آهن جهانی و اثر کاهنده آن برقیمت سنگ‌آهن و فولاد پدیده‌ای است که در سال‌های آتی نیز شاهد آن خواهیم بود. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: احتمال کاهش تقاضا و تولید فولاد تا حدود 100 میلیون تن و نیز آغاز بازیافت قراضه در مقیاس عظیم و جایگزینی آن با سنگ‌آهن تا سقف 400 میلیون تن در سال طی دهه آینده و اثر کاهنده آن بر تقاضای سنگ‌آهن در داخل چین را نیز نباید نادیده گرفت.

 
احرامیان اضافه کرد: براساس برآوردها، با فرض قیمت سنگ‌آهن 62 درصد تحویلی به چین در 55 دلار و قیمت کک معادل 180 دلار در هرتن به اضافه سایر هزینه‌های ثابت معمول، قیمت تولید فولاد در حدود هرتن 250 دلار خواهد بود که در مقایسه با قیمت‌های روز فولاد در دنیا حاشیه سودی مناسب است و انگیزه زیادی برای شروع جنگ قیمتی دیگر و افزایش سهم بازار را برای صادرکنندگان سنتی فولاد فراهم خواهد کرد.

 
به گفته وی، علاوه بر چین، روسیه و اوکراین نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی خود در یک افق کوتاه‌مدت یکساله از موقعیت پیش آمده به منظور صادرات محصولات فولادی استفاده خواهند کرد، اما انتظار می‌رود پس از تکمیل فرآیند تعدیل قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جدید ارز، این پنجره بسته شود و حضور این کشورها در بازارهای صادراتی چندان با گذشته تفاوت نکند.

 
عضو هیات‌مدیره نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخصوص تاثیرات لغو تحریم‌ها اذعان کرد: بیشترین تغییری که در سال 94 خواهیم داشت، اثرات روانی ایجاد گشایش جدید برای فعالیت اقتصادی خواهد بود که شاید تا حد کمی بر حجم تقاضای واقعی و نه قیمت، در سطح بازار فولاد اثرگذار باشد، اما ورود و تزریق منابع مالی، سرمایه و آغاز مجدد فعالیت ساخت‌و‌ساز در یک دیدگاه عمل‌گرایانه زودتر از سال 95 آغاز نخواهد شد.

 
مدیرعامل فولاد یزد پیش‌بینی کرد: شکاف‌های ایجاد شده میان تحریم‌کنندگان، در صورت وقوع هر یک از سناریوهای تمدید مذاکرات پس از تیرماه یا عدم توافق بدون تعیین تاریخ برای مذاکرات بعدی نیز قطعا شرایط افزایش و اجرای تحریم‌ها به سختی زمان اوج تنش‌ها، باز نخواهد گشت و اقتصاد کشور در فضای قدری بازتر وضعیت کماکان قابل مدیریتی را حفظ خواهد کرد. ایران در افق چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را پیش‌بینی کرده و اکنون به‌عنوان نخستین تولیدکننده خاورمیانه و چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می‌شود.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از خبرگزاری ایرنا بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران