محسن خلیلی‌ عراقی، رییس کنفدراسیون صنعت اعلام کرد

دانش، راه نجات صنعت

دانش، راه نجات صنعت

۱۰ سال قبل، اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات، پیشنهاد تدوین استراتژی صنعتی را به همراه مسعود نیلی به دولت ارائه کرد اما با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت نهم تدوین و اجرای استراتژی صنعتی در کشور صرفا در حد یک پیشنهادباقی ماند تا اینکه این بحث دوباره در دولت یازدهم مطرح و استراتژی صنعتی تدوین شد، هر چند هنوز این استراتژی، نهایی نشده است.

 

محسن خلیلی‌عراقی، رییس هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت در همایش راهکارهای ایجاد رونق پایدار و اشتغالزایی صنعتی با اعلام این مطلب گفت: تدوین استراتژی صنعتی، مهم‌ترین نیاز اقتصاد، تولید و صنعت کشور است زیرا بدون استراتژی نمی‌توان به آینده بخش تولید و صنعت کشور چندان امیدوار بود.

 

این فعال صنعتی اظهار کرد: لغو تحریم‌ها بسیار محتمل است که این امر می‌تواند به افزایش درآمدهای نفتی و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.وی افزود: اما باید به این نکته توجه کنیم که بدون داشتن برنامه‌ریزی‌های دقیق، سیاستگذاری‌های مطمئن و تدوین استراتژی صنعتی، نمی‌توانیم از این شرایط به نفع اقتصاد و تولید کشور بهره کافی ببریم. خلیلی‌عراقی با تاکید بر ضرورت تدوین استراتژی صنعتی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به شدت نگران آن هستیم، بحث نداشتن استراتژی توسعه صنعتی است درحالی که این استراتژی، پایه و اساس بخش صنعت، معدن و تجارت کشور محسوب می‌شود.

 

این فعال اقتصادی با ابراز نگرانی از نبود استراتژی صنعتی در کشور تصریح کرد: مصادیق بسیاری از تحمیل ضرر و زیان‌های هنگفت به اقتصاد کشور که ناشی از نبود استراتژی صنعتی است، وجود دارد که این امر باعث شده تا واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی در کشور تاسیس اما پس از مدت کوتاهی به دلیل زیاندهی، به تعطیلی کشیده شود. خلیلی عراقی خاطرنشان کرد: طرح گازسوزکردن خودروها و استفاده از «سی‌ان‌جی» به جای بنزین چند سال قبل مطرح شد که البته این طرح در بخش مصرف انرژی بسیار موثر بود اما تبعات و زیان‌های فراوانی را به برخی تولیدکنندگان وارد کرد.

 

رییس کنفدراسیون صنعت با بیان اینکه اجرای طرح گازسوز کردن خودروها می‌توانست ۴ میلیارد دلار به اقتصاد ملی کمک کند، ادامه داد: برای اجرای این طرح لازم بود تا خودروهای بنزین‌سوز به خودروهای پایه گاز سوز تبدیل شوند که این نیاز به تغییر پایه سوخت خودروها موجب شد به یکباره تعداد زیادی واحد تولیدی برای تغییر سیستم سوخت خودروها ایجاد شود.وی یادآور شد: نداشتن استراتژی صنعتی باعث شد تا در مقطعی از زمان به یکباره تعداد زیادی واحد تولیدی برای گازسوز کردن خودروها به وجوداید درحالی که اگر استراتژی صنعتی داشتیم به خوبی مشخص می‌شد که برای اجرای این طرح نیاز به چه تعداد واحد صنعتی داریم، بنابراین به یکباره ناگزیر به پاسخ دادن به تمام تقاضاها نبودیم.
خلیلی‌عراقی ابراز کرد: در زمان اجرای طرح جایگزینی «سی‌ان‌جی» به جای بنزین، تعداد زیادی واحد صنعتی ایجاد شد اما از آنجا که نیاز به این واحدها بسیار محدود بود، بنابراین بیش از ۹۴ درصد آنها تعطیل شد که البته این امر زیان‌های فراوانی را به صاحبان واحدها و اقتصاد کشور تحمیل کرد.

 

 
صــدور جــوازهای تـاســیس بی‌حساب و کتاب

 
رییس کنفدراسیون صنعت با انتقاد از مجوزهای بی‌رویه‌ای که برای تاسیس واحدهای تولیدی صادر می‌شود، اذعان کرد: میزان مصرف کاشی و سرامیک و نیاز بازارهای هدف و حجم صادرات کاملا مشخص است اما برای صنعت کاشی و سرامیک با صدور مجوزهای بی‌حساب و کتاب موجب شده‌ایم تا بسیاری از واحدهایی که در این عرصه تاسیس می‌شوند با پذیرش ضررهای سنگین از گردونه رقابت و تولید خارج شوند که این موضوع ناشی از نداشتن استراتژی صنعتی در کشور است.خلیلی‌عراقی با بیان اینکه بحث تدوین استراتژی صنعتی زمانی که جهانگیری وزیر صنایع و معادن بود عنوان شد، گفت: با مطرح شدن تدوین استراتژی صنعتی از سوی وی، فعالان و کارشناسان صنعتی کشور اقدام به بررسی‌های لازم در این زمینه کردند و نتایج بررسی‌های کارشناسانه خود را در ۴هزار صفحه به مسئولان ذی‌ربط ارائه دادند تا در تدوین استراتژی صنعتی از این نظرات استفاده شود اما با گذشت سال‌ها هنوز در کشور، استراتژی توسعه صنعتی نداریم.

 

وی با اشاره به تعداد واحدهای صنعتی کشور که تعطیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل نداشتن استراتژی صنعتی در کشور است زیرا اگر این استراتژی وجود داشت بدون اینکه در کشور نیازی به تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی در بخش‌های مختلف باشد، نسبت به صدور مجوز راه‌اندازی آنها اقدام نمی‌کردیم.خلیلی‌عراقی با بیان اینکه بدون استراتژی صنعتی به طور قطع راه نادرستی را در بخش تولید و صنعت کشور خواهیم رفت، ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط در کشور به تعطیلی کشیده شده‌اند که از برکت نداشتن استراتژی صنعتی است!

 

وی با انتقاد از نداشتن برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید و تاثیر منفی نداشتن استراتژی تولید در این بخش گفت: کره جنوبی در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۸م از محل تسهیلات ۴۰۰ میلیارد دلار در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کرد به طوری که این کشور به دلیل داشتن استراتژی صنعتی توانست در همین فاصله زمانی رتبه نخست تولید تلفن، موبایل، کشتی‌سازی و ساخت «ال‌سی‌دی» دنیا و همچنین رتبه پنجم در فعالیت‌های پالایشگاهی و اتومبیل‌سازی و رتبه ششم تولید فولاد را به خود اختصاص دهد.

 

به گفته خلیلی‌عراقی نگاهی به استراتژی توسعه صنعتی و فعالیت لجستیک و فعالیت کشاورزی و حمل‌ونقل و چشم‌انداز ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در نظر دارد تولید برخی از محصولات خود را تا سال ۲۰۲۳م به ۲ برابر ایران و تولید برخی دیگر از محصولات را به ۴ برابر برساند و این درحالی است که ایران و ترکیه تمام فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای را به صورت همزمان آغاز کرده‌اند.وی با بیان اینکه بدون تدوین استراتژی صنعتی نمی‌توانیم به آینده اقتصاد، تولید و صنعت کشور چندان خوش‌بین باشیم، اظهار کرد: اگر برای بخش تولید و صنعت برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشیم به‌طور قطع تا چند سال آینده ۱۰ میلیون نفر نیروی تحصیلکرده بیکار خواهیم داشت.
رییس کنفدراسیون صنعت همچنین دستیابی به رشد بالا و غیرتورمی، تعیین حقوق مالکیت، استحکام قراردادها و پیش‌بینی رفتار سیاستگذاران را از دیگر عوامل مهمی دانست که بر بخش تولید و صنعت کشور تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 
وی با انتقاد از غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاستگذاری‌ها در ایران یادآور شد: این امر موجب شده تا بخش تولید و صنعت کشور زیان‌های بسیار زیادی را متحمل شده و تبعات منفی آن را نیز تحمل کند.خلیلی عراقی استفاده از دانش را یکی از راهکارهای عبور از مشکلات تولید و صنعت کشور دانست و عنوان کرد: تخصیص سرمایه انسانی و بکارگیری دانش در اقتصاد از راهکارهای نجات صنعت ایران است و به‌طور قطع ما راهی برای نجات اقتصاد به جز «دانش‌محوری» نخواهیم داشت.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران