با برداشته شدن تحریم‌ها، نگاه‌ها جذب معادن فلورین، باریت و زغال‌سنگ شد

فرصت‌های جذاب مازندران برای سرمایه‌گذاران خارجی

 فرصت‌های جذاب مازندران برای سرمایه‌گذاران خارجی

تبادل اطلاعات و فناوری با کشورهای معدنی را می‌توان از مهم‌ترین دستاوردهای پسابرجام دانست.

 

به گزارش استیل پدیا، بخش عمده‌ای از ذخایر معدنی در کشور که در سطح رویین زمین قرار داشتند مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نوبت اکتشاف در سطح عمیق‌تری بود. حال برای این کار باید از روش‌های نوین معدنکاری و تجهیزات روز استفاده کرد. چیزی که ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، از دستیابی به آنها محروم بوده است. اما هم‌ اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها و انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با کشورهای پیشرفته، می‌توان به توسعه فعالیت‌های معدنی و افزایش میزان اکتشافات کشور امیدوار بود.

 

افزایش ایمنی در معادن

 
استان مازندران ذخایر معدنی مختلفی همچون زغال‌ سنگ، سیلیس، فلورین باریت، سنگ‌های تزئینی و... را در خود جای داده است. بیشترین فعالیت معدنی در مازندران مربوط به معادن زغال‌سنگ است؛ اما از آنجایی‌که تجهیزات و فناوری‌هایی که در این معادن مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار قدیمی بوده و به دوران فعالیت روس‌ها باز می‌شود قیمت تمام شده این محصول بالا است و در نتیجه ادامه فعالیت را برای معادن زغال‌ سنگ با مشکل مواجه کند.

 

این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان در حوزه زغال‌ سنگ، فعالیت در معادن این کانی به دلیل نداشتن تجهیزات و فناوری‌های نوین و همچنین رعایت نشدن اصول ایمنی، خطرآفرین است و باید برای بهبود شرایط در این معادن تدبیری اندیشید. نتیجه این موضوع چیزی جز بالارفتن امنیت معادن زغال‌ سنگ و کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی نخواهد بود.

 

تبادل اطلاعات با کشورهای پیشرو

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران درباره آثار برجام و رفع تحریم‌ها بر بخش معدن گفت: در بخش معدن سرمایه‌ گذاری و فناوری نقش مهمی دارند. ایران نیز که از غنای معدنی قابل‌توجهی برخوردار است و تنوع بالایی در مواد معدنی دارد، نیازمند تبادل تجربیات و دانش فنی با کشورهای پیش‌رو در ۳بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی است.

 
محمد پورعمران ادامه داد: با توجه به اینکه سرمایه‌ گذاری در بخش اکتشاف به دلیل گسترش فعالیت و ریسک و هزینه بالا، ورود سرمایه‌گذاران داخلی را با تردید همراه می‌کند، بنابراین باید با رفع گلوگاه‌های یادشده، زمینه را برای ورود سرمایه‌ گذاران خارجی به بخش اکتشافات معدنی فراهم کرد.

 
به گفته وی در بخش اکتشافات معدنی یکی از روش‌های مهم برای شناسایی ذخایر معدنی، ژئوفیزیک هوایی است که عملیاتی کردن آن نیاز به تجهیزات فنی و چرخ‌بال‌های خاص دارد که بخش عمده‌ای از آنها در اختیار کشورهای پیشرو و صنعتی قرار دارد؛ اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تهیه کردن آنها سخت شده است. حال در شرایط کنونی و برداشته شدن تحریم‌ها، می‌توان با ایجاد ارتباط زمینه را برای تهیه این دستگاه‌ها فراهم کرده و میزان اکتشافات معدنی را از این طریق افزایش داد.

 
پورعمران معتقد است سرمایه‌گذاری بالا و ریسک در بخش معدن سبب شده تا برخی از شرکت‌های داخلی توان اجرایی لازم برای اجرای پروژه‌ها را نداشته باشند. مدیریت ریسک پروژه‌های معدنی نیز، نیازمند ورود سرمایه‌ گذاران خارجی و گرفتن مشاوره برای بهبود نوع عملکرد و همچنین تامین منابع مالی است. همچنین باید تامین ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین در راس برنامه‌ها قرار گیرد. زیرا به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از تجهیزات و فناوری‌ها در اختیار معدنکاران و فعالان معدنی قرار نمی‌گرفت. اما هم‌اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توان زمینه ورود آنها را به کشور فراهم کرد.

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران این استان را به عنوان دارنده غنی‌ترین معادن زغال‌ سنگ کشور دانسته و افزود: زغال‌ سنگ مازندران ویژگی خاصی دارد و قطر رگه‌های کشف شده زغال‌ سنگ آن معمولا کمتر از قطرهای متعارف کشور بوده و استخراج آن نیازمند تجهیزات و فناوری‌های خاصی است که می‌توان آنها را از کشورهایی همچون لهستان و دیگر کشورهای اروپایی تهیه کرد. اما برای دستیابی به این تجهیزات نیازمند تعامل با کشورهای یادشده هستیم.

 

بهترین استفاده از فضای پساتحریم

 
به گفته پورعمران در دوران تحریم و قبل از پسابرجام امکان ایجاد ارتباط با کشورهای اروپایی و صنعتی وجود نداشت اما هم‌ اکنون می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از فرصت‌های به‌دست آمده به رشد و توسعه معدنکاری دست یافت.

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران درباره ذخایر سنگ‌های تزئینی موجود در این استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر استان مازندران ذخایر معدنی سنگ‌های تزیینی را در خود جای داده که از نظر کیفیت و تنوع در سطح قابل قبولی قرار گرفته و نیاز به تجهیزات و فناوری‌های نوین برای فرآوری آنها احساس می‌شود. حال در صورتی که از تجهیزات و فناوری‌های نوین برای فرآوری و تولید محصول با کیفیت اقدام شود ارزش افزوده چندین برابری به همراه خواهد آورد.

 
او بر این باور است که در شرایط کنونی و برداشته شدن تحریم‌ها، فضای بسیار مناسبی در استان مازندران به وجود آمده است.  او به ذخایر فلورین که مازندران رتبه نخست کشور را دارد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این استان ذخایر غنی از فلورین و باریت را در اختیار دارد اما فرآوری این کانی و تولید محصول نهایی فلورین، نیازمند سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ خارجی است.

 

در مجموع هم برای کشور و هم استان مازندران در شرایط پساتحریم فضای مناسبی به وجود آمده که باید از آن استفاده کرده و زمینه را برای شکوفایی و رشد معدن و صنایع معدنی فراهم کرد. پورعمران در ادامه به تعداد معادن فلورین و باریت اشاره کرد و گفت: استان مازندران ۱۳ معدن فلورین و باریت دارد که از این تعداد، ۱۰معدن در حال فعالیت و تجهیز هستند و ۳ معدن دیگر غیرفعالند. تاکنون حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال سرمایه‌ گذاری در آنها انجام شده و در مجموع فلورین و باریت یک‌ میلیون تن ذخیره دارد. ظرفیت استخراج اسمی آنها ۱۱۵هزار تن است.

 
او معتقد است که اگر تمام خروجی معادن باریت و فلورین در یک نقطه مشخص جمع‌ آوری شده و یک واحد فرآوری برای تولید محصول نهایی ایجاد شود به طور قطع سرمایه‌گذاری در این بخش با سود و صرفه اقتصادی همراه خواهد بود. در حال حاضر بخشی از این مواد معدنی از کشور به شکل خام صادر شده و در مقابل محصول فرآوری شده آن به کشور صادر می‌شود.

 
هم‌اکنون کشور سوئد و اسپانیا پیشنهادی مبنی بر در اختیار گرفتن معادن فلورین و باریت را مطرح کرده و قصد دارند عملیات فرآوری را در ایران انجام دهند. این پیشنهاد همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها مطرح شد. چرا که تا قبل از آن امکان سرمایه‌گذاری در معادن ایران به دلیل محدودیت‌هایی که برای انتقال منابع مال وجود داشت، میسر نمی‌شد.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران