تشکیل کارگروه ویژه بررسی و رفع موانع معدنکاران در اصفهان

تشکیل کارگروه ویژه بررسی و رفع موانع معدنکاران در اصفهان

نقاط قوت و ضعف موجود در معادن، زیرساخت‌ها و نیازهای معادن استان اصفهان در ششمین کمیسیون معادن اتاق بازرگانی استان اصفهان مطرح و راهکارهایی برای بهبود شرایط معادن ارائه شد.

 

به گزارش استیل پدیا، یکی از مباحث مطرح شده درباره حقوق دولتی معادن بود که به دلیل وجود رکود در این بخش برای امسال و سال آینده، میزان آن بر اساس مقدار محصول استخراجی واقعی محاسبه شود. همچنین تغییر روند معدنکاری در مرحله اکتشافات معدنی برای کم شدن مشکلات معدنکاران از دیگر مسائل مهم مطرح شده در این جلسه بود.

 
بدهی واحدهای معدنی در بخش سوخت مانع دریافت سهمیه نمی‌شود

 
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در راستای کاهش سختگیری‌های سازمان درباره حواله‌های سوخت معادن، در حال حاضر مراحل دریافت سهمیه نسبت به قبل بسیار ساده‌تر شده است به‌ گونه‌ای که بدهی‌ها مانع دریافت سهمیه نمی‌شود. همچنین در مواردی که واحدی موفق به دریافت نشده، می‌تواند با معرفی کمیسیون معادن به معاونت معدنی سازمان مشکل را رفع کند.

 
مسعود صالحی در ششمین جلسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: افزایش میزان سهمیه سوخت واحدها با نامه ارجاعی از سازمان به‌ صورت موقت 3 ماهه دریافت می‌شود و در مراحل بعدی در کارگروه مبارزه قاچاق استانداری مطرح و اجرا می‌شود.

 
وی افزود: با توجه به موافقت وزارتخانه با سازمان منابع طبیعی ۳۷ مورد از پرونده‌های اعلام جرم شده منابع طبیعی از مجامع قضایی خارج شده و در سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری خواهد شد.

 
صالحی درباره چگونگی دریافت و نحوه محاسبه حقوق دولتی گفت: درجه‌بندی معادن و ماده استخراجی و نیز احتساب متوسط درجه کیفی ماده معدنی از پارامترهای محاسبه حقوق دولتی است.

 
معاون امور معادن و صنایع معدنی استان اصفهان خاطرنشان کرد: به علت رکود بازار و فروش نداشتن محصولات استخراجی پیشنهاد شده برای سال‌های ۹۴ و ۹۵ دریافت حقوق دولتی براساس گزارش میزان استخراج واقعی به جای اسمی مورد محاسبه قرار گیرد.

 

کارگروه تدوین استراتژی

 
ابوالقاسم سرتیپی، نایب‌ رییس کمیسیون معادن اتاق اصفهان در این جلسه از برگزاری جلسات کارگروه تدوین استراتژی کمیسیون خبر داد و گفت: تشکیل کارگروه ویژه بررسی و رفع موانع و مشکلات معدنکاران استان از سوی معاونت معدنی قابل قدردانی است.

 
علی خیراللهی، نایب‌رییس کمیسیون در این جلسه گفت: استمهال حقوق دولتی معادن نیز براساس نظر موافق وزیر در مرحله ابلاغ به سازمان‌های استان است. وی تاکید کرد: تغییراتی به‌صورت لایحه، به‌ ویژه در زمینه درصدهای اعمالی حقوق دولتی در قانون معادن در حال تغییر است که در زمان مقرر اطلاع‌ رسانی می‌شود.

 
کیهان عباسیان، مشاور استراتژی کمیسیون که در این جلسه حضور داشت با توجه به اتمام برگزاری جلسه‌های تدوین استراتژی کمیسیون عنوان کرد: محیط درونی شامل ۲۴ مورد نقاط قوت و محیط بیرونی شامل ۱۷ فرصت محاسبه شده است.

 
وی افزود: در مجموع، بررسی محیط داخلی برای معادن نشان می‌دهد که نقاط قوت و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد، اما در کنار آن، نقاط ضعف جدی خودنمایی می‌کند و درباره محیط بیرونی هم در کنار فرصت‌های قابل استفاده، تهدیدهای زیادی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

 
در پایان با جمع‌بندی نتایج به‌ دست آمده ترتیب اولویت استراتژی‌ها براساس ماتریس استراتژی‌های تهاجمی، محافظه‌کارانه، تدافعی و رقابتی به معدنکاران استان پیشنهاد می‌شود از توسعه شتابان فعالیت خودداری کنند و بیشتر در اندیشه حفظ شرایط موجود و توسعه محدود برنامه‌ریزی شده باشند.

 
رییس انجمن سنگبری‌های اصفهان در این جلسه گفت: به معادنی که برق ندارند و باید سوخت مصرف کنند توجه کمتری شده و میزان مصرفی این واحدها خیلی بیشتر از واحدهایی است که برق دارند. همچنین برای واحدهای دارای برق تصفیه‌حسابی وجود ندارد ولی برای دریافت سوخت باید تصفیه انجام شود.

 
رضا احمدی خاطرنشان کرد: در مواردی که درجه‌بندی معادن و ماده معدنی بعد از باطله‌برداری تعیین شود درجه بالایی خواهد گرفت زیرا باطله‌های آن برداشته شده و فقط خود ماده معدنی نمایان است و این به نفع معادن نیست.

 

وی درباره مسائل و مشکلات در زمینه میزان مالیات به ویژه بخش مالیات بر ارزش‌ افزوده چندین برابر مشکلات حقوق دولتی است و تلاش برای حل آنها موثر و راهگشا است. در بررسی مسائل بخش معادن استان نباید تنها روی یک مورد خاص تمرکز کرده و سایر موارد را از نظر دور داشت.

 
احمد دادوند، مدیرعامل هلدینگ تکادو به عنوان یکی از حاضران در این جلسه گفت: برخی معادن به‌ دلیل نقص در طرح‌های اکتشافی و عملیات پی‌جویی در جزییات پروانه بهره‌برداری دچار مشکل می‌شوند و اینکه در مراحل مختلف برداشت ماده معدنی سینه‌کارها، میزان باطله و عیار و برداشت آن دستخوش تغییر می‌شود. در این‌باره باید درجه‌ بندی‌ها به طور مستمر انجام شده و درصورت لزوم تغییر کند تا معدنکار متضرر نشود. همچنین نحوه استخراج منسوخ شده و ماشین‌آلات فرسوده، قدرت رقابت بهره‌برداران را کم می‌کند.

 
محمد یوسف صدیقی، مسئول کمیته سنگ‌های تزئینی گفت: مطالعات بازار جهانی سنگ‌های تزئینی در شورای سیاست‌ گذاری صنعت سنگ بررسی شده و در حال تبیین سیاست‌های حمایتی برای معادن است. علی دهشید، مسئول کمیته کانی غیرفلزی با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات معادن و واحدهای شن و ماسه استان در کمیته اشاره کرد و گفت: اعضا راهکارها و پیشنهادهای خود به منظور رفع مشکلات واحدهای تولید شن و ماسه ارائه کردند.

 
محمدرضا عالم، مسئول کمیته کانی فلزی گفت: تعدادی از سرفصل‌های آموزشی پیشنهاد شده با عنوان چشم‌انداز و استراتژی معادن با توجه به اجرایی شدن برجام، چالش‌های پیش‌رو و نیز بررسی سمینار متال بولتن دوبی از سوی کمیته ارائه شده است. شهریار شعبانی، مسئول کمیته صنایع معدنی درباره نحوه همکاری مشترک شرکت‌های مجری نمایشگاه معدنی مسکو گفت: قطع روابط ترکیه با روسیه، احتمال برداشتن روادید برای سفر به روسیه و دارا بودن همسایه‌هایی با ظرفیت بالا برای صادرات را از مزیت‌های تجارت با این کشور دانست.

 
سیف‌اله آراسته دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت: بهتر است ضمانتنامه‌های بانکی معادن در زمان کوتاهی ضبط نشود، همچنین موارد قانونی متمم منابع طبیعی با وزارت صنعت، معدن و تجارت را یادآوری کرد.

- بهروز راعی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران