فولاد ایران بعد از «برجام» نخستین خیز بلند را برداشت

فولاد ایران بعد از «برجام» نخستین خیز بلند را برداشت

پساتحریم زمینه‌های مناسبی را به منظور افزایش همکاری‌های ایران با شرکت‌های معتبر خارجی در عرصه صنایع معدنی فراهم آورده است. در این بین صنعت فولاد جذاب‌ترین بخش از صنایع است که با استقبال خارجی‌ها به منظور همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک مواجه شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، این استقبال خارجی‌ها در سفر رییس‌ جمهور و هیات ۱۰۰ نفره به ایتالیا نمود بیشتری یافت. در سفر حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران به ایتالیا قرارداد همکاری ایمیدرو و شرکت دانیلی به منظور تاسیس شرکت مشترک پرشین متالیک در منطقه آزاد چابهار به امضا رسید. همچنین انعقاد قرارداد فولاد هرمزگان با گروه ‌«اس‌ام‌اس»‌ نیز از دیگر همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا در عرصه صنایع معدنی است. در این بین کره‌ای‌ها نیز برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و شرکت کره‌ای پوسکو درحال مذاکره با یک شرکت ایرانی به منظور صادرات فناوری جدید فولاد به کشور است.

 

توسعه فولاد هرمزگان دوبرابر می‌شود

 
انعقاد قرارداد شرکت فولاد هرمزگان با گروه اس‌ام‌اس ازجمله همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا در زمینه فولاد است. امیرمسعود هراتیان، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان درباره انعقاد قرارداد با گروه اس‌ام‌اس، تصریح کرد: با اجرایی شدن این قرارداد در قالب فاینانس ظرفیت کنونی فولاد هرمزگان از ۱/۵ میلیون تن به ۳ میلیون تن تختال در سال خواهد رسید.

 

هراتیان که با هیات همراه رییس‌جمهوری در ایتالیا حضور دارد به تشریح ظرفیت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان با سرمایه‌ گذاران و تاجران ایتالیایی پرداخت و بیان کرد: با توجه به شرایط مثبت و امیدبخشی که پس از توافق هسته‌ای به وجود آمده و همچنین توجه ویژه‌ای که دولت تدبیر و امید به توسعه سواحل خلیج‌فارس و توسعه صنعت فولاد در استان هرمزگان دارد به زودی شاهد خواهیم بود که این استان به عنوان قطب نخست فولاد کشور با ایجاد ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن در سال معرفی شود.

 

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌ گذاران خارجی بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد توجه ویژه‌ای به این منطقه دارند، افزود: شرکت فولاد هرمزگان با دارا بودن فناوری جدید و همچنین قرارگرفتن در سواحل خلیج‌ فارس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است. هراتیان با اشاره به اینکه شرکت فولاد هرمزگان به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور با ظرفیت ۱/۵میلیون تن تختال در سال در فاصله ۴ کیلومتری از سواحل خلیج‌فارس و ۱۳ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد گفت: با توجه به نیاز بازار خارجی و داخلی به محصولات ویژه تولیدی فولاد هرمزگان و توانایی این شرکت در تولید محصولات ویژه علاقه‌مندی خاصی از طرف خریداران داخلی و خارجی برای تختال‌های فولاد هرمزگان وجود دارد.

 

مدیرعامل فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: با اجرای طرح توسعه در زمان طراحی، ساخت و نصب تجهیزات و به‌ ویژه در زمان بهره‌برداری علاوه بر افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور و اشتغال پایدار مناسب، نقش این شرکت در تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بااهمیت‌تر می‌شود. هراتیان ضمن قدردانی از اهتمام رییس‌ جمهوری و هیات دولت برای سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت کشور، از حمایت‌های مدیرعامل و مدیران شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای توسعه فولاد هرمزگان قدردانی و تشکر کرد. وی همچنین به نقش تلاش و کوشش کارکنان این شرکت نیز اشاره کرد و پیشرفت و کسب جایگاه شایسته برای فولاد هرمزگان را مرهون همت بلند نیروی انسانی این کارخانه دانست.

 

مذاکرات غول فولاد کره برای صادرات فناوری به ایران

 
شرکت کره‌ای پوسکو نیز از برنامه خود برای صادرات فناوری جدید تولید فولاد به ایران خبر داده است. این شرکت سرگرم مذاکره با یک شرکت ایرانی برای صادرات فناوری فینکس است که نسل جدید فناوری دوستدار محیط‌ زیست فولادسازی به شمار می‌رود. پایگاه خبری هرالد کورین به نقل از یک مقام بلند پایه وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی نوشت: پوسکو یکی از شرکت‌های کره‌ای است که آماده امضای توافقنامه با همتایان ایرانی خود در نشست کمیته بازرگانی ایران-کره در ماه آینده است.

 

یک هیات بازرگانی کره‌ای متشکل از حدود ۱۳۰ مدیر از صنایع مختلف به نشست این کمیته که ۲۹ فوریه در ایران برگزار می‌شود، خواهد پیوست و بسیاری از غول‌های صنعتی کره‌ای که در این هیات حضور دارند از جمله پوسکو برای فعالیت در دوران پساتحریم ایران آماده شده‌اند.

 

احداث یک کارخانه ۱/۶ میلیارد دلاری در چابهار

 
 شرکت پوسکو که بزرگترین شرکت فولاد کره‌ جنوبی است، درصدد پیوستن به یک پروژه ۱/۶ میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه فولاد با ظرفیت تولید سالانه ۱/۶ میلیون تن در منطقه اقتصادی آزاد چابهار است. منابع صنعتی اعلام کرده‌اند پوسکو در نظر دارد علاوه بر صادرات فناوری‌های پیشرفته فولاد سازی خود، در این پروژه سهمی کسب کند اما مقامات این شرکت در این‌ باره اظهارنظر کرده‌اند. پوسکو به دلیل کاهش سود، درصدد صادرات فناوری‌های خود مانند فناوری فینکس برای ایجاد منبع درآمد جدید است.

 

هدف‌ گذاری ایران برای ۳ برابر کردن تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵م فولادسازان جهانی را امیدوار کرده با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، بازار واردات چند میلیارد دلاری محصولات‌شان به کشور بار دیگر احیا شود و شماری از آنها درصدد عرضه فناوری برای کمک به توسعه کارخانه‌های فولاد سازی یا فرآوری سنگ‌آهن هستند که ماده خام فولادسازی است.

 

اما شرکت‌های فولاد سازی ایرانی از زمان تحمیل تحریم‌ها به آرامی تولیدات خود را افزایش داده‌اند. آمار انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید فولاد خام ایران از سال ۲۰۰۷م به میزان ۶۰ درصد رشد کرده و در سال ۲۰۱۴م به ۱۶/۳ میلیون تن رسیده است. اگرچه تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۱۵مبه میزان اندک ۱/۳۶درصد کاهش یافت و به ۱۶/۱۱ میلیون تن رسید اما ایران همچنان بزرگترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه به شمار می‌رود.

 

تاسیس شرکت مشترک پرشین متالیک

 
شرکت دانیلی یکی از ۳ شرکت بزرگ دنیا در زمینه طراحی و تولید ماشین‌آلات کارخانه‌های ذوب آهن و فولاد است که به عنوان نخستین شرکت خارجی بعد از رفع تحریم‌ها در صنایع معدنی ایران سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت قرار است با ایمیدرو یک شرکت مادر تخصصی در حوزه فولاد در منطقه آزاد چابهار تاسیس کند. مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو درباره همکاری بین ایران و ایتالیا در تاسیس این شرکت گفته است: پرشین متالیک در هفته‌های آینده در منطقه آزاد چابهار تاسیس می‌شود و براساس تفاهمنامه‌ای که در حضور رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ایتالیا به امضا رسیده ۶۰ درصد سهام این شرکت از سوی دانیلی و ۴۰ درصد نیز از سوی ایمیدرو تامین می‌شود.

 

در همین حال مدیر فروش و بازاریابی شرکت دانیلی در ایران اظهار کرد: شرکت دانیلی با تاسیس یک شرکت مشترک با ایمیدرو به نام پرشین متالیک برای سرمایه‌ گذاری مشترک به ارزش ۲ میلیارد یورو در تولید ۶ میلیون تن گندله سنگ‌آهن و سرمایه‌ گذاری ۳/۷ میلیارد یورو در صنعت آلومینیوم فعالیت مشترک خود با ایمیدرو را در این زمینه شروع خواهد کرد و دانیلی در هر دو زمینه آخرین فناوری‌های روز خود را ارائه خواهد کرد.

 

سید نصیرالدین ضوئی ادامه داد: شرکت دانیلی در طول ۳۰ سال گذشته حضور فعالی در بازار ایران داشته است؛ این شرکت در مدت تحریم‌های اقتصادی وفادارترین شرکت خارجی در زمینه طراحی، مهندسی و تامین فناوری‌های روز فولاد در جهت تکمیل زنجیره فولاد در ایران بوده و هیچ‌ گاه خدمات خود به مشتریان ایرانی را در طول این مدت متوقف نکرده است. ضوئی افزود: شرکت دانیلی با سرمای ه‌گذاری بسیار بالایی در ایران ساخت کارخانه و تولید و خدمات فنی خود را به ایران ارائه خواهد داد که از این طریق دانش فنی انتقال داده می‌شود و از سوی دیگر اشتغالزایی زیادی هم ایجاد خواهد شد.

 

وی درباره برنامه‌های شرکت دانیلی در ایران در دوران پسابرجام گفت: شرکت دانیلی در مجتمع فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد آلیاژی یزد و بسیاری دیگر از شرکت‌های ایرانی در طول ۳۰ سال گذشته پروژه‌های مهم و قابل توجهی را انجام داده و بخش عمده‌ای از سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده است؛ استراتژی دانیلی در دوران پساتحریم، اجرای طرح‌های فولادی کشور در راستای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ فولاد ایران است تا از این طریق با اجرای بهترین فناوری‌های روز دنیا صنعت فولاد ایران را به جایگاه بالاتری در جهان برساند.

 

در حقیقت بخش عمده‌ای از لاین اعتباری فاینانس از دولت ایتالیا به واسطه قراردادهای شرکت دانیلی با مشتریان ایرانی مصرف خواهد شد که از این طریق سرمایه‌گذاری خارجی همراه با انتقال فناوری انجام خواهد شد.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبرو تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران